Meny

Expertsvar

Vem har ansvar för material som stulits?

Vi har en pågående totalentreprenad med tillhörande underentreprenad. Det har varit slutbesiktning och då upptäcktes att flera brandsläckare saknades. Underentreprenören som från början köpt ut, levererat men ej monterat brandsläckarna menar att han inte är skyldig att beställa om dessa på nytt, även fast de inte varit monterade. Han vill alltså inte stå för kostnaden för detta igen. Vad gäller här?

Svar: Det framgår inte av frågan men vi utgår ifrån att ni har avtalat om antigen AB-U 07 eller ABT-U 07 med er underentreprenör. Att brandsläckarna inte monterats måste innebära att underentreprenörens arbete inte var klart.

Eftersom arbetet inte var klart kan ni inte heller ha haft någon slutavsyning av underentreprenörens arbete. Underentreprenören är då alltjämt ansvarig för skada som uppkommer på dennes entreprenad (se AB 04/ABT 06 kap 5 § 1). Ansvaret för skador på entreprenaden övergår på beställaren först i och med godkänd slutbesiktning.

Skadan i aktuellt fall består i att brandsläckarna har stulits och underentreprenören får då på egen bekostnad beställa nya brandsläckare. Stölder omfattas normalt av entreprenadförsäkringen.

Hej! Om du är medlem i Sveriges Byggindustrier behöver du förnya din prenumeration vilket du enkelt gör här och därefter kan du fortsätta att läsa alla artiklar.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Claes Sahlin, Maria Andersson, Olof Johnson, Carina Utterström Mace, Martin Peterson och Rakel Frölich från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra experter?
Mejla din fråga till expertsvar@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Entreprenadjuridik
Vi har ett entreprenadavtal med en beställare där standardavtalet AB 04 utgör en av kontraktshandlingarna. Nu har vi fått reda på att beställaren tänker låta en annan entreprenör utföra ÄTA-arbeten. Har beställaren rätt att göra så?
Entreprenadjuridik
Vi uppförde ett hus åt en konsument där standardavtalet ABS 18 utgör kontraktshandling. Konsumenten påstår att det föreligger en 2-årig garantitid. Stämmer det?
Entreprenadjuridik
Vad innebär ”budgetpris” egentligen?
Entreprenadjuridik
Vi lämnade anbud på ombyggnation av en skolfastighet som handlades upp enligt LOU. Vi blev inte tilldelade kontraktet och har nu begärt ut vinnande anbud. Den upphandlande myndigheten har dock sekretessbelagt stora delar av anbudet med motiveringen att det skulle skada det anbudsgivande företaget om uppgifterna lämnades ut, bland annat angivna à-priser och referensförteckning. Har de rätt att göra så?
Entreprenadjuridik
För tre år sedan bildade vi ägare en bo­stadsrättsförening och avtalade om uppförande av flerbostadshus med vårt bolag. ABT 06 skulle gälla. Vi avgick ur sty­relsen snarast möjligt. Nu kräver föreningen att vi ska avhjälpa fel på vitvaror. Då föreningen valde vitvarorna anser vi att garantitiden gått ut. Föreningen anser att garantitiden är fem och inte två år då vi företrädde både föreningen och vårt bolag vid köpet. Vem har rätt?
Entreprenadjuridik
Mitt företag har ett ramavtal med ett kommunalt bolag. Får även det bolagets dotterbolag avropa från ramavtalet? Bolaget nämns inte i avtalet. Upphandlingen har skett enligt lagen om offentlig upphandling (”LOU”).
Entreprenadjuridik
Vi har renoverat ett badrum åt en konsument på löpande räkning. Vi har kommit överens om ett timpris för arbetet men har inte bestämt något om ersättning för resor. Har vi rätt att få betalt för våra resekostnader?
Entreprenadjuridik
Vi har utfört en tillbyggnad på totalentreprenad med ABT 06 som avtal. Entreprenaden slutbesiktigades och godkändes för två år sedan. Nu gör beställaren gällande ett väsentligt fel i denna tidigare entreprenad (för låg takhöjd) och kräver ersättning. Vi har meddelat beställaren att vi inte tänker avhjälpa eftersom beställaren har godkänt takhöjden. Beställaren innehåller nu beloppet i ett av våra andra projekt. Är detta okej?
Entreprenadjuridik
Vid en efterbesiktning har besiktningsmannen i sitt utlåtande tagit upp nya fel. Dessa fel har inte tagits upp vid någon tidigare besiktning. Får besiktningsmannen i utlåtandet från en efterbesiktning ta upp nya fel på detta sätt? Standardavtalet AB 04 ingår i det aktuella entreprenadavtalet.
Entreprenadjuridik
En privatperson bad oss att lägga ett nytt trägolv i ett fritidshus. Huset hade stått övergivet i ett antal år och var i dåligt skick. Vi utförde det arbete kunden beställt, men nu vill kunden inte betala. Tydligen har en besiktningsman dömt ut huset på grund av kraftiga fuktskador och konstaterat att det är mer lönsamt att bygga ett nytt hus än att renovera det. Kan det verkligen stämma att vi inte ska få betalt?

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.