Meny

Expertsvar

Väsentligt minskade mängder – hur ska entreprenören tänka?

Vi har kommit överens med vår beställare om ett à-pris för en av beställaren uppskattad mängd jordschakt. Efter arbetets utförande har det visat sig att mängden jordschakt är väsentligt lägre – 1500 kubikmeter i stället för 7 000 kubikmeter (en minskning med cirka 80 procent). Kontraktssumman är totalt på cirka 20 miljoner kronor och avgående är på cirka 1,2 miljoner kronor vilket utgör 6 procent av kontraktssumman. Kan vi få kostnadskompensation? AB 04 gäller.

Svar: Bestämmelsen om justering av à-priser återfinns i AB 04 kap. 6 § 6. För att ett avtalat à-pris ska upphöra att gälla krävs att det kontraktsarbete som à-priset avser ökar eller minskar med 25 procent eller mer, att förändringen motsvarar ett värde om minst 0,5 procent av kontraktssumman och att någon av parterna skriftligen anmält att à-priset inte längre gäller. De två första förutsättningarna har blivit uppfyllda i detta fall. Härutöver krävs det en skriftlig anmälan för att à-priset ska kunna bli föremål för justering. Eftersom vi uppfattat saken så att någon skriftlig anmälan ej har gjorts så blir konsekvensen att någon justering i efterhand ej kan ske.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Claes Sahlin, Maria Andersson, Olof Johnson, Carina Utterström Mace, Martin Peterson och Rakel Frölich från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra experter?
Mejla din fråga till expertsvar@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Entreprenadjuridik
Vi har anlitats för att renovera köken i en hyresfastighet. Bland annat ska samtliga vitvaror bytas mot nya. I några av lägenheterna är befintliga vitvaror i bra skick. Vi vill ta till vara de varorna för att sälja på en andrahandsmarknad. Beställaren påstår att vi inte får det för att det är hans egendom. Vad gäller? AB 04 är avtalat och arbetet utförs till ett fast pris.
Entreprenadjuridik
Vi har utfört en totalentreprenad. Entreprenaden blev inte färdig i tid och vi har fått betala ett förseningsvite till vår beställare. Det är vår underentreprenör som har orsakat förseningen. Vi vill därför att vår under­entreprenör ska ersätta oss för vitet som vi har betalat. Är det möjligt och hur ska vi i så fall resonera? ABT-U 07 är avtalat.
Entreprenadjuridik
Vi har renoverat ett trapphus åt en fastighetsägare. I vårt avtal står att förseningsvite ska utgå enligt ABT 06 kap 5 § 3. Men någon procentsats eller något belopp anges inte. Vi blev försenade med tre veckor och beställaren kräver oss nu på förseningsvite med 20 000 kr baserat på att beställaren själv anser att 1 procent av kontraktssumman borde vara ett rimligt belopp. Har beställaren rätt till detta?
Entreprenadjuridik
Vi har fått ett CMuppdrag (Construction management) av ett kommunalt bostadsföretag som innefattar såväl projektledningsom byggledning med ABK 09 som standardavtal. I vårt uppdrag ingår att bistå beställaren vid upphandlingen av cirka 25 olika entreprenörer och leverantörer (enligt LOU) i en så kallad delad entreprenad. Nu undrar vi vem som skulle betraktas som huvudentreprenör enligt den nya lagen (2018:1472) om entreprenörsansvar för lönefordringar?
Entreprenadjuridik
Vi har ingått ett entreprenadavtal med en beställare där vi kom överens om ett timpris för våra yrkesarbetare. Entreprenaden är nu inne på sitt tredje år och vår faktiska kostnad för yrkesarbetarna har ökat. Beställaren är ointresserad av att omförhandla priset, men visst skulle man kunna tillämpa Entreprenadindex och på så vis få till en höjning?
Entreprenadjuridik
Vi har en fråga om ”vinstdelning” som dykt upp när det gäller ett avtal om en totalentreprenad på löpande räkning med riktkostnad och incitament. Om slutkostnaden blir lägre än riktkostnaden ska vi som totalentreprenör enligt avtalet utöver slutkostnaden få 30 procent av mellanskillnaden på dessa. Däremot står inget i avtalet om vad som händer om slutkostnaden blir högre än riktkostnaden. Vad gäller?
Entreprenadjuridik
Vi har lämnat anbud på ett arbete åt en privat beställare och ska nu skriva på ett kontrakt. Vid genomläsning av kontraktet upptäckte vi att beställaren har flyttat ned vårt anbud så att det är rangordnat sist av alla kontraktshandlingar. Kan vi gå med på det?
Entreprenadjuridik
Kan konsumenttjänstlagen bli tillämplig när beställaren är en bostadsrättsförening, BRF?
Entreprenadjuridik
Hur länge gäller mitt anbud?
Entreprenadjuridik
Min beställare kräver säkerhet under hela garantitiden som är 5 år med åberopande av AB 04. Är detta korrekt?