Meny

Expertsvar

Vad gäller när beställaren är en BRF?

Kan konsumenttjänstlagen bli tillämplig när beställaren är en bostadsrättsförening, BRF?

Svar: Konsumenttjänstlagen är aldrig direkt tillämplig vid entreprenader där en bostadsrättsförening är beställare. En bostadsrättsförening är en ”juridisk person” vilket innebär att AB 04/ABT 06 normalt tillämpas. Det är dock vanligt förekommande att de boende gör enskilda tillval i samband med exempelvis stambyten och att dessa arbeten faktureras direkt till dessa personer. Då slår Konsumenttjänstlagens regler till, med bland annat informations- och avrådandeskyldighet samt ansvar för ungefärliga prisuppgifter.

Om inte AB 04 eller annat standardavtal har överenskommits med bostadsrättsförening är det ändå sannolikt att en domstol i en tvist skulle snegla på Konsumenttjänstlagens regler, i synnerhet om bostadsrättsföreningen saknar kompetent projektledning. En viss försiktighet anbefalles därför.

Hej! Om du är medlem i Sveriges Byggindustrier behöver du förnya din prenumeration vilket du enkelt gör här och därefter kan du fortsätta att läsa alla artiklar.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Claes Sahlin, Maria Andersson, Olof Johnson, Carina Utterström Mace, Martin Peterson och Rakel Frölich från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra experter?
Mejla din fråga till expertsvar@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Entreprenadjuridik
För tre år sedan bildade vi ägare en bo­stadsrättsförening och avtalade om uppförande av flerbostadshus med vårt bolag. ABT 06 skulle gälla. Vi avgick ur sty­relsen snarast möjligt. Nu kräver föreningen att vi ska avhjälpa fel på vitvaror. Då föreningen valde vitvarorna anser vi att garantitiden gått ut. Föreningen anser att garantitiden är fem och inte två år då vi företrädde både föreningen och vårt bolag vid köpet. Vem har rätt?
Entreprenadjuridik
Mitt företag har ett ramavtal med ett kommunalt bolag. Får även det bolagets dotterbolag avropa från ramavtalet? Bolaget nämns inte i avtalet. Upphandlingen har skett enligt lagen om offentlig upphandling (”LOU”).
Entreprenadjuridik
Vi har renoverat ett badrum åt en konsument på löpande räkning. Vi har kommit överens om ett timpris för arbetet men har inte bestämt något om ersättning för resor. Har vi rätt att få betalt för våra resekostnader?
Entreprenadjuridik
Vi har utfört en tillbyggnad på totalentreprenad med ABT 06 som avtal. Entreprenaden slutbesiktigades och godkändes för två år sedan. Nu gör beställaren gällande ett väsentligt fel i denna tidigare entreprenad (för låg takhöjd) och kräver ersättning. Vi har meddelat beställaren att vi inte tänker avhjälpa eftersom beställaren har godkänt takhöjden. Beställaren innehåller nu beloppet i ett av våra andra projekt. Är detta okej?
Entreprenadjuridik
Vid en efterbesiktning har besiktningsmannen i sitt utlåtande tagit upp nya fel. Dessa fel har inte tagits upp vid någon tidigare besiktning. Får besiktningsmannen i utlåtandet från en efterbesiktning ta upp nya fel på detta sätt? Standardavtalet AB 04 ingår i det aktuella entreprenadavtalet.
Entreprenadjuridik
En privatperson bad oss att lägga ett nytt trägolv i ett fritidshus. Huset hade stått övergivet i ett antal år och var i dåligt skick. Vi utförde det arbete kunden beställt, men nu vill kunden inte betala. Tydligen har en besiktningsman dömt ut huset på grund av kraftiga fuktskador och konstaterat att det är mer lönsamt att bygga ett nytt hus än att renovera det. Kan det verkligen stämma att vi inte ska få betalt?
Entreprenadjuridik
Vår entreprenad är försenad. Det är orsakat av vår under­entreprenör. Beställaren tog entreprenaden i bruk innan vi var klara och vårt vite till beställaren jämkades därför från 1 procent till 0,5 procent av kontraktssumman. Innebär det att vi måste låta jämka underentreprenörens vite till oss? ABT-U 07 är avtalat.
Entreprenadjuridik
Vi har byggt ett hus åt en konsument. I avtalet står det att tätskiktet ska vara av ett annat fabrikat än det vår underentreprenör har använt. Båda fabrikaten är godkända av GVK och är i övrigt likvärdiga. Vår beställare kräver nu att vi ska byta tätskikt. Det skulle innebära att badrummet behöver göras om. Vad gäller?
Entreprenadjuridik
För sex veckor sedan monterade vi nya fönster i en villa. Beställaren sa att hon var nöjd med arbetet och betalade fakturan. Nu har hon ändrat sig och påstår att fönstren skulle öppnas utåt och inte inåt. Kan hon göra gällande fel nu trots att detta måste ha märkts direkt? Vi har inget avtal.
Entreprenadjuridik
Vi gjorde en renovering åt en bekants syster för sex år sedan. I samma veva som vi fakturerade blev hon av med jobbet. Vi ville vara snälla och lät henne vänta med betalningen. Efter två år skickade vi en påminnelse, och hon betalade materialkostnaderna. Vi har därefter upprepade gånger begärt resterande belopp via telefon. Hon har sagt att hon ska betala, men eftersom det inte kommit några pengar så har vi bestämt att gå vidare rättsligt med kravet. Men nu säger vår bekant att kravet är preskriberat. Kan det verkligen vara så?

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.