Meny

Expertsvar

Mixen är viktig för att nå ut

Jag driver ett byggföretag med närmare 20 anställda och jag får i snitt fem samtal om dagen från personer som tycker att jag ska annonsera hos dem. Jag tycker att det är viktigt att marknads­föra mitt företag, men hur ska jag sålla bland erbjudandena? Vi vänder oss främst till privatpersoner.

Svar: Först och främst är det bra att tänka på mediemixen – om du ska börja marknadsföra ditt bolag ska du skjuta brett och kombinera digitala medier med traditionella. Du känner ju troligtvis din egen målgrupp utan och innan. Men det är också viktigt att lära känna och läsa på kring de tilltänkta mediernas målgrupper. Gör en lista på 15 mediebolag du tror är intressanta för dig och ditt bolag. Välj dem som matchar din egen målgrupp bäst. Glöm inte Facebook, om du har egna sidor för ditt bolag. Där är det väldigt lätt att själv skapa annonser och rikta dem mot rätt publik. 

Hej! Om du är medlem i Sveriges Byggindustrier behöver du förnya din prenumeration vilket du enkelt gör här och därefter kan du fortsätta att läsa alla artiklar.

Yasmine Winberg och Julia Lundin, experter på tidningen Resumé, svarar på läsarnas frågor om ekonomi och marknadsföring.

Har du också en fråga till våra experter?
Mejla din fråga till expertsvar@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Ekonomi & Marknadsföring
Hej! Vi är verksamma i en större svensk stad och har ett stort kundregister som vi använder oss av regelbundet. Kanske lite sent på bollen, men måste vi också ta hänsyn till GDPR? /Petter
Ekonomi & Marknadsföring
Hej! Jag har köpt Youtube-­annonser. Hur ska jag se till att mitt företag inte hamnar i dåliga situationer? /Göran
Ekonomi & Marknadsföring
Hej! Vi har fått erbjudande om att jobba med influencer marketing. Vad innebär det egentligen? /Tarja
Ekonomi & Marknadsföring
Hur viktigt är det att använda sig av sociala medier? Vi har sedan tidigare en hemsida men ingen aktivitet på Facebook, ­Linkedin eller Youtube. Måste man det, och i så fall: Vad väljer man? /Whitney
Ekonomi & Marknadsföring
Flera av våra yngre medarbetare efterfrågar ett så kallat varumärkesarbete internt. Vad innebär det och på vilket sätt gagnar det företaget?/Abbe
Ekonomi & Marknadsföring
Hej! Flera av våra konkurrenter använder sig av så kallade sociala medier i marknadsföringssyfte. Hur fungerar det egentligen och hur säkerställer man att vi får önskad effekt? /Freja
Ekonomi & Marknadsföring
Hej! Vi planerar att anställa en marknadschef inom vårt bolag och jag har förstått att det är en roll som har förändrats under de senaste tio åren. Vilka kunskaper är viktiga att efterfråga vid en nyrekrytering? /Anna
Ekonomi & Marknadsföring
Jag driver ett byggföretag med närmare 20 anställda och jag får i snitt fem samtal om dagen från personer som tycker att jag ska annonsera hos dem. Jag tycker att det är viktigt att marknads­föra mitt företag, men hur ska jag sålla bland erbjudandena? Vi vänder oss främst till privatpersoner.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.