Meny

Expertsvar

Garantibesiktning – vems ansvar?

Under våren och försommaren 2012 byggde vi en förskola åt en kommun. Entreprenaden godkändes vid slutbesiktning i juli 2012. Efter att vi avhjälpt de mindre fel som antecknades i besiktningsutlåtandet har det varit tyst från kommunen. Nu, efter mer än fem år, har det dock blivit mer aktivitet. Vi har precis fått ett brev där kommunen beskyller oss för att garantibesiktning inte har hållits innan garantitiden gått ut. Som kompensation vill de att vi ska svara för eventuella fel som upptäcks vid en kommande besiktning som om felet framträtt under garantitiden. Vad gäller? ABT 06 är avtalat.

Svar: Vid totalentreprenader är som huvudregel garantitiden fem år för entreprenaden. För av beställaren föreskrivet särskilt material eller särskild vara (fabrikat) är emellertid garantitiden två år. Det följer av ABT 06 kap. 7 § 3 att garantibesiktning ska verkställas före utgången av  den kortaste garantitiden och att det är beställaren som ska påkalla besiktningen. Eftersom det är kommunens ansvar att påkalla besiktningen är det också kommunens ansvar att hålla reda på tidsfristen. Ni behöver därför inte gå med på kommunens krav.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Claes Sahlin, Maria Andersson, Olof Johnson, Carina Utterström Mace, Martin Peterson och Rakel Frölich från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra experter?
Mejla din fråga till expertsvar@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Entreprenadjuridik
Vi har anlitats för att renovera köken i en hyresfastighet. Bland annat ska samtliga vitvaror bytas mot nya. I några av lägenheterna är befintliga vitvaror i bra skick. Vi vill ta till vara de varorna för att sälja på en andrahandsmarknad. Beställaren påstår att vi inte får det för att det är hans egendom. Vad gäller? AB 04 är avtalat och arbetet utförs till ett fast pris.
Entreprenadjuridik
Vi har utfört en totalentreprenad. Entreprenaden blev inte färdig i tid och vi har fått betala ett förseningsvite till vår beställare. Det är vår underentreprenör som har orsakat förseningen. Vi vill därför att vår under­entreprenör ska ersätta oss för vitet som vi har betalat. Är det möjligt och hur ska vi i så fall resonera? ABT-U 07 är avtalat.
Entreprenadjuridik
Vi har renoverat ett trapphus åt en fastighetsägare. I vårt avtal står att förseningsvite ska utgå enligt ABT 06 kap 5 § 3. Men någon procentsats eller något belopp anges inte. Vi blev försenade med tre veckor och beställaren kräver oss nu på förseningsvite med 20 000 kr baserat på att beställaren själv anser att 1 procent av kontraktssumman borde vara ett rimligt belopp. Har beställaren rätt till detta?
Entreprenadjuridik
Vi har fått ett CMuppdrag (Construction management) av ett kommunalt bostadsföretag som innefattar såväl projektledningsom byggledning med ABK 09 som standardavtal. I vårt uppdrag ingår att bistå beställaren vid upphandlingen av cirka 25 olika entreprenörer och leverantörer (enligt LOU) i en så kallad delad entreprenad. Nu undrar vi vem som skulle betraktas som huvudentreprenör enligt den nya lagen (2018:1472) om entreprenörsansvar för lönefordringar?
Entreprenadjuridik
Vi har ingått ett entreprenadavtal med en beställare där vi kom överens om ett timpris för våra yrkesarbetare. Entreprenaden är nu inne på sitt tredje år och vår faktiska kostnad för yrkesarbetarna har ökat. Beställaren är ointresserad av att omförhandla priset, men visst skulle man kunna tillämpa Entreprenadindex och på så vis få till en höjning?
Entreprenadjuridik
Vi har en fråga om ”vinstdelning” som dykt upp när det gäller ett avtal om en totalentreprenad på löpande räkning med riktkostnad och incitament. Om slutkostnaden blir lägre än riktkostnaden ska vi som totalentreprenör enligt avtalet utöver slutkostnaden få 30 procent av mellanskillnaden på dessa. Däremot står inget i avtalet om vad som händer om slutkostnaden blir högre än riktkostnaden. Vad gäller?
Entreprenadjuridik
Vi har lämnat anbud på ett arbete åt en privat beställare och ska nu skriva på ett kontrakt. Vid genomläsning av kontraktet upptäckte vi att beställaren har flyttat ned vårt anbud så att det är rangordnat sist av alla kontraktshandlingar. Kan vi gå med på det?
Entreprenadjuridik
Kan konsumenttjänstlagen bli tillämplig när beställaren är en bostadsrättsförening, BRF?
Entreprenadjuridik
Hur länge gäller mitt anbud?
Entreprenadjuridik
Min beställare kräver säkerhet under hela garantitiden som är 5 år med åberopande av AB 04. Är detta korrekt?