Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

En enkel ekvation för att lyckas med förändringsarbetet

Att lyckas med förändringsarbete är inte enkelt. I en bransch som är känd för att vara konservativ är det kanske ännu svårare. Men det finns en enkel ekvation som kanske kan hjälpa...

Vision + Kompetens + Incitament + Resurser + Road map/handlingsplan = Förändring

För att lyckas med förändringsarbetet och få till en digitala transformation måste alla fem element finnas på plats.


Vision krävs

Det måste finnas en vision om vad man vill uppnå med sin digitala transformation. Ska vi öka vår produktivitet? Ska vi öka vår attraktivitet hos våra kunder, d v s bli kundernas självklara val? Vision kommer såklart se olika ut från verksamhet till verksamhet. Om vi saknar en vision kommer vi skapa förvirring. Varför ska vi byta system, plattform eller digitalisera någon affärskritisk process?

När visionen är på plats måste vi se till att vi har rätt kompetens. Om vi brister i kompetens kommer vi skapa ångest i organisationen när man inte klarar av att utveckla sig själv och organisationen som helhet. T ex kan IT-mognaden vara för låg och nya verktyg bara skapar stress och ångest istället för ökad produktivitet.

Det måste också finnas rätt incitament för att få till en förändring. När incitamenten saknas finns det inte heller något riktigt engagemang och i bästa fall får vi till en gradvis förändring.

När vi har en vision, vi har rätt kompetens och tydliga incitament måste vi se till att vi har rätt resurser. Om resurserna inte finns för att få till förändring skapas istället frustration. Vi vet var vi ska, varför vi ska dit och vi har också förmågan att förflytta oss dit. Men saknas resurser i form av antal personer eller medel att investera i te x programvaror skapas alltså istället frustration.


Finns det ett tydligt mål?

Det måste också finnas en plan i form av t.ex. en roadmap/handlingsplan så att vi driver förändringsarbetet i rätt riktning och att vi påbörjar arbetet på rätt sätt, d v s kanske inte för komplexa steg först utan istället börja med lågt hängande frukter.

Vi jobbar stenhårt med detta, men allt måste klaffa samtidigt. Jag vet att vi startat en resa och vårt mål är en kundupplevelse i världsklass och högpresterande processer och team.

Har ditt företag alla fem element? Och är målet tydligt? Det är inget som är självklart. Svårigheterna ligger inte heller bara inom varje separat företag, utan för att få till en snabb disruptiv förändring måste vi vara flera företag som lyckas med detta samtidigt (kunder, entreprenörer, konsulter och leverantörer). Har ditt företag vad som krävs? För det kräver hårt jobb, mod och övertygelse för att få till alla fem element. Men när vi lyckas kommer det också ske förändring - det är jag övertygad om!

Marknadsmekanismer sätter käppar i hjulet

Emile Hamon

Jag har alltid haft idéer och tankar kring hur vi ska kunna göra saker och ting lite bättre och lite smarta, därför har produktionsfilosofin Lean känts som en självklarhet. Lean handlar om att hitta och eliminera slöseri i processer. Men vem äger egentligen byggprocessen? Vem har kontroll över hela värdekedjan?

Innovation

Jimmy Dahlström

Dag två på innovationsfestivalen Gather. Vi på Ramirent vill pusha oss själva och branschen till att utvecklas, för vi måste tillsammans bli bättre för allas skull. På Gather har vi bjudit in alla som vill vara med på innovationslabbar där musiker, läkare, ingenjörer, konstnärer ja ni förstår, alla möjliga typer av yrkesroller samlas för att diskutera vad nästa steg av vårt koncept Temporära Fabriken kan vara. 

Otroligt stort tack till alla som bidragit, ni har givit mig massor med spännande nya intryck som kommer driva utveckling till det bättre!

Välkommen tillbaka från semestern

Jimmy Dahlström

Hoppas du kommit tillbaka med mycket energi i din yrkesroll efter en tids ledighet!

Jag har haft fyra veckor under sommaren.

Jag har under dessa fyra veckor, vaknat flera gånger per natt (8 månader gammal son är orsaken), spelat mindre golf än jag någonsin gjort och vädret har varit bra men inte fantastiskt.

Men jag kan berätta vad jag absolut inte har gjort.

Jag har inte kollat min mail, jag har inte stressat över någon deadline, jag har inte ringt massa telefonsamtal.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.