Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

En enkel ekvation för att lyckas med förändringsarbetet

Att lyckas med förändringsarbete är inte enkelt. I en bransch som är känd för att vara konservativ är det kanske ännu svårare. Men det finns en enkel ekvation som kanske kan hjälpa...

Vision + Kompetens + Incitament + Resurser + Road map/handlingsplan = Förändring

För att lyckas med förändringsarbetet och få till en digitala transformation måste alla fem element finnas på plats.


Vision krävs

Det måste finnas en vision om vad man vill uppnå med sin digitala transformation. Ska vi öka vår produktivitet? Ska vi öka vår attraktivitet hos våra kunder, d v s bli kundernas självklara val? Vision kommer såklart se olika ut från verksamhet till verksamhet. Om vi saknar en vision kommer vi skapa förvirring. Varför ska vi byta system, plattform eller digitalisera någon affärskritisk process?

När visionen är på plats måste vi se till att vi har rätt kompetens. Om vi brister i kompetens kommer vi skapa ångest i organisationen när man inte klarar av att utveckla sig själv och organisationen som helhet. T ex kan IT-mognaden vara för låg och nya verktyg bara skapar stress och ångest istället för ökad produktivitet.

Det måste också finnas rätt incitament för att få till en förändring. När incitamenten saknas finns det inte heller något riktigt engagemang och i bästa fall får vi till en gradvis förändring.

När vi har en vision, vi har rätt kompetens och tydliga incitament måste vi se till att vi har rätt resurser. Om resurserna inte finns för att få till förändring skapas istället frustration. Vi vet var vi ska, varför vi ska dit och vi har också förmågan att förflytta oss dit. Men saknas resurser i form av antal personer eller medel att investera i te x programvaror skapas alltså istället frustration.


Finns det ett tydligt mål?

Det måste också finnas en plan i form av t.ex. en roadmap/handlingsplan så att vi driver förändringsarbetet i rätt riktning och att vi påbörjar arbetet på rätt sätt, d v s kanske inte för komplexa steg först utan istället börja med lågt hängande frukter.

Vi jobbar stenhårt med detta, men allt måste klaffa samtidigt. Jag vet att vi startat en resa och vårt mål är en kundupplevelse i världsklass och högpresterande processer och team.

Har ditt företag alla fem element? Och är målet tydligt? Det är inget som är självklart. Svårigheterna ligger inte heller bara inom varje separat företag, utan för att få till en snabb disruptiv förändring måste vi vara flera företag som lyckas med detta samtidigt (kunder, entreprenörer, konsulter och leverantörer). Har ditt företag vad som krävs? För det kräver hårt jobb, mod och övertygelse för att få till alla fem element. Men när vi lyckas kommer det också ske förändring - det är jag övertygad om!

Från produkt till process

Emile Hamon

Ofta känner jag att tiden att sitta och reflektera inte finns med ett jobb som går i 110 och ett familjeliv där man kastas mellan handbollsträning, matcher och mycket mer kul med mina döttrar. Då är en arbetsresa det perfekta tillfället att reflektera och filosofera lite. Något jag ibland kommit tillbaka till när jag reflekterar är branschens fokus på slutprodukten vad gäller ritningar, men inte resan dit.

Det är i Haninge det händer

Jimmy Dahlström

Jag har jobbat i samhällsbyggnad i hela mitt liv. Jag älskar den här branschen, även om mina inlägg ibland syftar till att utmana, och ibland, kanske provocera så ska jag vara tydlig med att jag älskar branschen. Det finns massor med utmaningar att hantera, det är vi alla eniga om.  En av de större utmaningarna är att branschen har en tradition av att arbeta under kontrakt som stimulerar konflikt istället för samarbete.

Livspåverkan – i tid och rum

Jerker Lessing

Klimatfrågan och utmaningen att skapa ett hållbart samhälle är några av vår tids största och mest avgörande frågor. Och vi som verkar i samhällsbyggandet berörs starkt av detta. Vår sektor står ju för en betydande andel av de klimatförändrande utsläppen och det vi sysslar med har stor påverkan på de livsmiljöer som skapas.

Många företag har påbörjat resan och utvecklingen mot minskad klimatpåverkan och bättre hållbarhet. Men ändå hör jag ganska ofta uttalanden som ”Jo vi vill ju bygga hållbart och så men våra kunder efterfrågar det inte och är inte beredda att betala för det”.