Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Året var 1950

Den lilla staden Hagfors i Värmland föds och Sverige erkänner den kommunistiska folkrepubliken Kina. Winston Churchill var brittisk premiärminister. Sveriges befolkningsmängd passerar 7 Miljonersstrecket och medicinalstyrelsen föreslår att skolaga skall förbjudas. Som ni hör var det ett tag sen. Men 1950 var också året då tunnelbanans gröna linje började byggas.

Det är mycket anmärkningsvärt, tunnelbanan har sedan i turordning byggts ut med röda och den blå linjen vilken stod färdig någonstans kring det eminenta året 1985.

1985, det är 33 år sedan, tro mig jag vet.

Det är alltså 33 år sedan en projektorganisation hanterade den komplexitet som det innebär att bygga tunnelbana i Sverige. Och nu är det dags igen.

Jag var i veckan och lyssnade på seminarium om den nya tunnelbanan. Mycket var absolut inte nytt då jag arbetat med delar av förvaltningen och hjälpt dem optimera deras effektivitetet. 

Men det slog mig att det är ett väldigt viktigt beslut för Sveriges historia att bygga ut ny tunnelbana.

För att inte tala om alla utmaningar som finns med att bygga något som senast gjordes för 33 år sedan, de allra flesta som jobbade på den tiden har nu med all rätt pensionerat sig.

Den gröna linjen hade en produktionstid på 10 år, den blåa likaså. Den röda linjen producerades i 11 år.

Kan det mycket kompetenta teamet bakom den framtida tunnelbanan öka effektiviteten trots den såklart mycket mer komplexa stadsbilden som nu råder?

Det ska bli spännande att följa detta projekt.  

Jag ser fram emot att det skrivs ny historia i Stockholm och Sverige.   

Tack för att ni tog er tid!

 

Delat ansvar ger snabbare utveckling av ny byggteknik

KTH Live-In Lab

Ny teknik måste testas. Annars kommer den inte ut på marknaden. Men det är inte många som vågar testa och ta ansvar för de omfattande systemeffekter som kan bli resultatet dagens innovativa byggnadstekniker – som ibland innebär att hela byggnader är ihopkopplade.

Från produkt till process

Emile Hamon

Ofta känner jag att tiden att sitta och reflektera inte finns med ett jobb som går i 110 och ett familjeliv där man kastas mellan handbollsträning, matcher och mycket mer kul med mina döttrar. Då är en arbetsresa det perfekta tillfället att reflektera och filosofera lite. Något jag ibland kommit tillbaka till när jag reflekterar är branschens fokus på slutprodukten vad gäller ritningar, men inte resan dit.

Det är i Haninge det händer

Jimmy Dahlström

Jag har jobbat i samhällsbyggnad i hela mitt liv. Jag älskar den här branschen, även om mina inlägg ibland syftar till att utmana, och ibland, kanske provocera så ska jag vara tydlig med att jag älskar branschen. Det finns massor med utmaningar att hantera, det är vi alla eniga om.  En av de större utmaningarna är att branschen har en tradition av att arbeta under kontrakt som stimulerar konflikt istället för samarbete.