Meny
  • Catharina Håkansson Boman, Sverigeförhandlingen, Emma Hult, riksdagsledamot (MP), och Kristoffer Tamsons, trafikborgarråd i Stockholm (M), deltog i panelen.
    Foto: Anders Siljevall

Snabbtågsdebatt inför förhandlingsslut

Snabbtågsdebatt inför förhandlingsslut

Sverigeförhandlingen närmar sig sitt slutskede. Innan jul kommer slutrapporten, men alla är inte övertygade om att höghastighetsjärnväg är det bästa sättet att spendera miljarderna.

Årets sista Forum för bostäder och infrastruktur, i Sveriges Byggindustriers regi, hade rubriken ”Höghastighetsbanor, pendelspår eller elvägar?” Lejonparten ägnades dock åt det förstnämnda.

Catharina Håkansson Boman, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen, berättade om bakgrunden till den omfattande förhandlingsprocess som initierades av alliansregeringen inför valet 2014 och som sedan adopterades av sittande rödgröna regering.

– När Sverigebygget, som det ursprungligen hette, lanserades var det för att hela Sverige skulle rustas. Sverigeförhandlingen är en värdeskapande förhandling där vi utgår från nyttorna och uppmuntrar och förstärker det som kan utvecklas genom politisk ambition, berättade hon.

Före jul kommer slutrapporten att presenteras och regeringen kommer då att fatta beslut om de avtal som slutits med kommunerna.

Andreas Bergström på den gröna, liberala tankesmedjan Fores berättade om en egen rapport som ställer sig mer tveksam till nyttan med höghastighetsjärnvägen, som är själva kärnan i Sverigeförhandlingen.

– Nyttan hamnar väldigt långt från kostnaderna. Man får inte tillbaka ens hälften av investeringen. Man skulle kunna fyrdubbla restidsvinsten och ändå inte hamna i närheten. Istället för att låna pengar till att snabbt bygga klart höghastighetsjärnvägen kan man låna till mer lönsamma investeringar. Inte ett annat gigantiskt infrastrukturprojekt, men tusentals små investeringar, menade Andreas Bergström.

Catharina Håkansson Boman invände mot kritiken:

– Höghastighetsjärnvägen handlar om att bygga ett helt nytt järnvägssystem. Det gör vi för att det är helt fullt på spåren idag. Det är inte lönsamt att laga och lappa, förklarade hon och menade vidare att det är få stora infrastrukturprojekt som är lönsamma.

– Vi har inte hittat något. Men de har byggts ändå. Öresundsbron, Svealandsbanan och tunnelbanan till Nacka är några exempel.


Målet måste vara tydligt

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholms län, var inte emot höghastighetståg som princip men efterlyste en analys om vad det egentligen är man vill uppnå.

– Det måste man vara tydlig med från start. Man kan inte till varje pris bygga höghastighetsbana och sedan hitta nyttorna. 

Emma Hult, Miljöpartiets bostadspolitiska talesperson tillika Jönköpingsbo, menade att det krävs långsiktiga lösningar som höghastighetsjärnväg för att matcha en accelererande befolkningsökning.

– I takt med att det blir varmare i världen kommer vi bli ännu fler i Sverige. Är det något vi har gott om i Sverige så är det yta. Men det kräver fungerande infrastruktur, menade hon.

Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier, fascinerades av övriga panelens lugn i debatten.

– För min del går pulsen upp. Här fattas ett beslut 2014 som adopteras in i den nya regeringen. Under resans gång sågas resultaten innan de presenteras. Låt processen ha sin gång!

Hej! Om du är medlem i Sveriges Byggindustrier behöver du förnya din prenumeration vilket du enkelt gör här och därefter kan du fortsätta att läsa alla artiklar.

En dömd efter dödsolycka i Värtan

Dagsböter blev påföljden för dödsolycka.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/en-domd-efter-dodsolycka-i-vartan-29250

Här är finalisterna till Håll Nollan

Vem är bäst på arbetsmiljö och säkerhet?
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/har-ar-finalisterna-till-hall-nollan-29248

Löfven och byggbransch i fem timmar långt möte

Regeringen vill ha hjälp att vända utvecklingen.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lofven-och-byggbransch-i-fem-timmar-langt-mote-29245

Lennart Weiss om bostadssamtalen

"Nu måste ord följas av handling".
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lennart-weiss-om-bostadssamtalen-29244

Nya vd:n på ÅWL rekryterad från Tengbom

"Vår bransch står inför stora utmaningar".
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nya-vdn-pa-awl-rekryterad-fran-tengbom-29240

Sizes ska öka – tar in ny produktchef

"Sizes står inför en häftig uppskalning".
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sizes-ska-oka-tar-ny-produktchef-29238

Han är ny CFO på SSM

SSM har hittat sin nya CFO i koncernledamoten Ola Persson.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/han-ar-ny-cfo-pa-ssm-29239

Nu digitaliseras byggbranschen: Därför är smarta lås framtiden

Annons.
Infobrics nya smartlås röjer undan alla problem med nyckelhantering på ett bygge.
https://byggindustrin.se/sponsrat/infobric/nu-digitaliseras-byggbranschen-darfor-ar-smarta-las-framtiden-29189

Byggarnas önskelista till regeringen

Så vill branschen ha den forskningspolitiska propositionen.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggarnas-onskelista-till-regeringen-29175

Tre pristippade innovationer

Nya kandidater till Nordbyggs Guldmedalj.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/tre-pristippade-innovationer-29237

Dagsljustak med träprofiler

Scanlights profilsystem kan få Nordbyggs Guldmedalj 2020.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/dagsljustak-med-traprofiler-29234

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.