Meny

Ramirent: "Alla maskinerna finns med elmotor"

Ramirent: "Alla maskinerna finns med elmotor"

Att ersätta fossil diesel med biodrivmedelt HVO100 är en positiv åtgärd som kan genomföras redan i dag. Men framtidshoppet är elektrifierade byggarbetsplatser. Det vore möjligt i en nära framtid, men dålig framförhållning sätter käppar i hjulet, enligt Ramirent.

Erik Lindén, chef på Ramirents HSEQ-avdelning (hälsa, säkerhet, miljö, kvalitet), är mycket positiv till att HVO100 börjar dyka upp på byggarnas radar.

– Vi är positiva till att våra kunder tankar maskiner som de hyr av oss med HVO, förutsatt att vi haft en dialog om det. Det är en bra lösning som ger effekt här och nu, säger han.

Samtidigt vill han vara med och driva på utvecklingen av andra lösningar för att komma bort från förbränningsmotorer.

– I stort sett alla maskiner vi levererar finns att få med elmotor. De tyngre elmaskinerna är oftast lite dyrare som investering och en fullskalig omställning kräver förändrade beteenden, laddstruktur med mera. Men jag är övertygad om att elektrifiering är framtiden, säger han.

Erik Lindén, chef på Ramirents HSEQ-avdelning, vill vara med och driva på utvecklingen mot eldrivna byggen.

Han beskriver en moment 22-situation. Inte ens i pilotprojekt, där det finns inskrivet i upphandlingskriterierna att elektrifiering ska prioriteras, kan Ramirent leverera eldrivna maskiner, trots att de finns på marknaden. Problemet är att uthyrningsföretagen kommer in för sent i projektet. Det gör att de inte hinner köpa in nya eldrivna maskiner till specifika projekt, samtidigt vågar de inte investera i en dyr elmaskin utan att veta att det finns en efterfrågan.

– Tidig involvering är nyckeln om vi ska nå ända fram och kunna sätta upp den mest miljösmarta maskinparken för ett projekt. Vi måste veta att kunden tillsammans med oss är villig att göra de investeringar och anpassningar som en mer utbredd elektrifiering kräver, säger Erik Lindén.

Han berättar att frågan om elektrifiering ligger högt på agendan hos alla leverantörer som han har kontakt med.

– Tekniken för elektrifiering är kanske inte mogen för alla produkter, men det finns mycket mer på marknaden än det som utnyttjas på byggarbetsplatser i dag, säger Erik Lindén.

 

Leif Bergström, chef för produkter och underhåll på Cramo, tror att det kommer att vara en längre övergångsperiod då dieseldrivna och eldrivna maskiner samsas på byggarbetsplatserna.

Även Cramo räknar med att eldrivna maskiner blir allt vanligare.

– Då pratar vi inte små skruvdragare. Vi har redan eldrivna liftar och lastmaskiner. Man börjar med de mindre maskinerna och i takt med att batterierna blir bättre går man över till större och större eldrivna maskiner. Det är också något vi aktivt efterfrågar från våra leverantörer, säger Leif Bergström, chef för produkter och underhåll på Cramo .

Han tror att det kommer att vara en längre övergångsperiod då dieseldrivna och eldrivna maskiner samsas på byggarbetsplatserna. I den övergångsfasen kan HVO100 vara ett sätt att minska klimatpåverkan. Cramo har planer på att fatta ett beslut om att tanka alla sina maskiner med HVO100 i samband med uthyrningen. 

– Vi håller på att utreda det. Vi arbetar aktivt för att samtliga av våra maskiner ska kunna köras på HVO. Ett frågetecken som vi inte rätat ut än rör våra äldre maskiner, det är inte säkert att de är godkända för HVO100 även om de nyare maskinerna är det, säger Leif Bergström. 

Riksrevisionen avråder från höghastighetståg

10 års planering gav inte rätt underlag.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/riksrevisionen-avrader-fran-hoghastighetstag-28912

Här är Sveriges 30 största byggare 2019

Läs om nykomlingarna och de som rasat.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/har-ar-sveriges-30-storsta-byggare-2019-28909

Rikshem sluter nytt tioårsavtal – ska bygga tusentals bostäder

Efter affären med Sizes – nu sluter Rikshem långt avtal med ytterligare ett byggbolag.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/rikshem-sluter-nytt-tioarsavtal-ska-bygga-tusentals-bostader-28908

Oscar Properties får bakläxa för Gasklockan

Lever inte upp till krav i PBL.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/oscar-properties-far-baklaxa-gasklockan-28907

Belatchew går mot strömmen och nyanställer

“Vi ser positivt på läget”
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/belatchew-gar-mot-strommen-och-nyanstaller-28905

Så gick det för Zengun i kvartal tre

Stark marknad, men byggservice påverkar.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sa-gick-det-zengun-i-kvartal-tre-28904

Renall blev fossilfria på ett par månader

Välkomnar mobil tankstation för biodiesel vid byggprojektet Ebbepark.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/renall-blev-fossilfria-pa-ett-par-manader-28835

Stressad inför Black Friday?

Annons.
Du är inte ensam.
https://byggindustrin.se/sponsrat/db-schenker/stressad-infor-black-friday-28830

Hur hållbart är byggarnas intresse för HVO?

SPBI och Energimyndigheten om klimatnyttan.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hur-hallbart-ar-byggarnas-intresse-hvo-28837

"Projektet blev aldrig riktigt pausat"

NCC berättar om det planerade linbanebygget i Göteborg.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/projektet-blev-aldrig-riktigt-pausat-28898

Förbifarten stäms på miljardbelopp i Italien

Trafikverket stäms för förtal.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forbifarten-stams-pa-miljardbelopp-i-italien-28894

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.