Meny
  • Implenia monterar kassuner som används i grundarbetet när Lilla Lidingöbron byggs. Till höger Klaus Niederenk på Implenia.

Pålning pågår vid Lidingöbron

Pålning pågår vid Lidingöbron

Implenia bygger just nu Lilla Lidingöbron. Men alla känner kanske inte till att det schweiziska bolaget har kopplingar till företaget som byggde den gamla bron för hundra år sedan. Projektchefen Klaus Niederenk berättar mer.

Vad gör ni just nu?

– Vi utför pålning med stålpålar som är upp till 55 meter långa och förbereder gjutningsarbetena genom att sätta ihop och sänka ner kassuner som används vid arbete under vattenytan. Vi har också installerat en tillfällig anslutning på Lidingösidan till den befintliga gång- och cykelbron för att kunna påbörja anläggningsarbetena tidigare.

Den nya bron blir en av Sveriges längsta järnvägsbroar med sina 750 meter. Har projektet speciella utmaningar?

– De tekniska kraven är stora på grund av markförhållandena. Vi använder stora glidformar, och logistiken är utmanande eftersom vi arbetar ute på vattnet.

Ansvarar ni även för att den gamla bron tas ner?

– Ja, det finns också med i kontraktet. Det är en utmaning eftersom den är inklämd mellan den stora biltrafikbron och den nya Lilla Lidingöbron.

Implenia arbetar med många avancerade infrastrukturprojekt i Sverige. Vad innebär Lilla Lidingöbron för er?

– Betongbroar är ett av våra signum och Lilla Lidingöbron är ett landmärke i Stockholm. Intressant att notera är att den gamla bron byggdes för hundra år sedan av det tyska företaget Grün & Bilfinger. Och sedan 2014 äger Implenia Bilfingers anläggningsverksamhet.

När ska bron stå klar?

– Vi har ett par viktiga steg. Gång- och cykelvägen ska vara klar i augusti 2021. I augusti 2022 ska den nya spårvägen anslutas. Det sista steget avslutas i november 2023, då rivningen av den gamla bron ska vara färdig.

Riksrevisionen avråder från höghastighetståg

10 års planering gav inte rätt underlag.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/riksrevisionen-avrader-fran-hoghastighetstag-28912

Här är Sveriges 30 största byggare 2019

Läs om nykomlingarna och de som rasat.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/har-ar-sveriges-30-storsta-byggare-2019-28909

Rikshem sluter nytt tioårsavtal – ska bygga tusentals bostäder

Efter affären med Sizes – nu sluter Rikshem långt avtal med ytterligare ett byggbolag.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/rikshem-sluter-nytt-tioarsavtal-ska-bygga-tusentals-bostader-28908

Oscar Properties får bakläxa för Gasklockan

Lever inte upp till krav i PBL.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/oscar-properties-far-baklaxa-gasklockan-28907

Belatchew går mot strömmen och nyanställer

“Vi ser positivt på läget”
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/belatchew-gar-mot-strommen-och-nyanstaller-28905

Så gick det för Zengun i kvartal tre

Stark marknad, men byggservice påverkar.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sa-gick-det-zengun-i-kvartal-tre-28904

Renall blev fossilfria på ett par månader

Välkomnar mobil tankstation för biodiesel vid byggprojektet Ebbepark.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/renall-blev-fossilfria-pa-ett-par-manader-28835

Stressad inför Black Friday?

Annons.
Du är inte ensam.
https://byggindustrin.se/sponsrat/db-schenker/stressad-infor-black-friday-28830

Hur hållbart är byggarnas intresse för HVO?

SPBI och Energimyndigheten om klimatnyttan.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hur-hallbart-ar-byggarnas-intresse-hvo-28837

"Projektet blev aldrig riktigt pausat"

NCC berättar om det planerade linbanebygget i Göteborg.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/projektet-blev-aldrig-riktigt-pausat-28898

Förbifarten stäms på miljardbelopp i Italien

Trafikverket stäms för förtal.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forbifarten-stams-pa-miljardbelopp-i-italien-28894

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.