Meny

Ny tunnelbana kan ställas mot Förbifarten

Ny tunnelbana kan ställas mot Förbifarten

Bygg ut Stockholms tunnelbana i flera riktningar, inte bara i en. Det tycker de av staten utsedda förhandlingspersonerna som har i uppgift att förhandla fram en lösning för regionens framtida kollektivtrafik och bostadsbyggande. I valet 2014 kan ny tunnelbana ställas mot Förbifart Stockholm.

På DN debatt den 26 juni skrev förhandlingspersonerna, HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman, att de nu börjar förhandla med kommunerna och Stockholms länds landsting för att ta fram en historisk lösning för kollektivtrafik och bostadsbyggande.

I Byggindustrin 22.2013 berättade vi om hur förhandlarna kopplar tunnelbaneutbyggnad till bostäder för att få fram så många bostäder som möjligt. Kommunerna får tävla och den som erbjuder sig att bygga mest bostäder får tunnelbana.

Förhandlingspersonerna föreslår nu att Nacka får tunnelbana, vilket sades i ett tidigt skede. Men de vill också att Solna med det nya storsjukhuset Nya Karolinska Solna samt Barkarby får tunnelbana. Dessutom vill de att den nya tunnelbanegrenen mot Nacka kopplas samman med den befintliga gröna linjen.

Förhandlingspersonerna tror att satsningen kan kosta 17 miljarder kronor och att byggandet kan påbörjas 2016. Kopplat till ny tunnelbana ska 75 000 bostäder byggas, är det meningen.

Detta förutsätter att staten, kommunerna, landstiget och privata aktörer är med och betalar. Dessutom måste intäkterna från trängselskatten öka, skriver förhandlingspersonerna.

Enligt den så kallade Stockholmsöverenskommelsen ska drygt 75 procent av intäkterna från trängselskatten fram till 2024 användas för byggandet av Förbifart Stockholm, som beräknas kosta 27 miljarder kronor.

För politikerna kan frågan bli vilket som ska prioriteras, Förbifarten eller tunnelbanan. Tunga socialdemokrater har börjat ge signaler om att Förbifarten kanske inte är den lösning de prioriterar.

Därför är det möjligt att ny tunnelbana ställs mot byggandet av Förbifarten i valet 2014.

Ny upphandling klar för t-baneutbyggnaden

De får bygga arbetstunnel vid Londonviadukten på Södermalm
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-upphandling-klar-t-baneutbyggnaden-28758

Betongelement får egen utställning

Från utopi till dystopi på Arkdes i Stockholm.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/betongelement-far-egen-utstallning-28757

Bygg i särklass mest drabbat av mutor

Var sjätte chef i företagsledande ställning har upplevt korruption.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bygg-i-sarklass-mest-drabbat-av-mutor-28754

Kinesiska CRTG svarar på kritiken

Så agerar omtalade tunnelbolaget efter tilldelningen i Nacka.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kinesiska-crtg-svarar-pa-kritiken-28751

Byggchefernas ordförande får chefsjobb på Sweco

Fokus på jämställdhet och hållbarhet lockar.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggchefernas-ordforande-far-chefsjobb-pa-sweco-28753

NCC vinner miljardavtal i Köpenhamn

Ska göra om kajområdet.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-vinner-miljardavtal-i-kopenhamn-28752

NCC flyttar in i egna höjdarbygget

Flyttar Göteborgskontoret till Kineum.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-flyttar-i-egna-hojdarbygget-28750

Nytt mobilt dörrlås ska revolutionera byggbranschen

Annons.
Säg hejdå till nycklar och koder som tappas bort eller hamnar i fel händer.
https://byggindustrin.se/sponsrat/infobric/nytt-mobilt-dorrlas-ska-revolutionera-byggbranschen-28736

De vann Sweden Green Building Awards 2019

Här är alla årets pristagare.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/de-vann-sweden-green-building-awards-2019-28740

Bättre klimat med ljummet vatten i ledningen

Mindre utsläpp och bättre arbetsmiljö.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/battre-klimat-med-ljummet-vatten-i-ledningen-28739

Aarsleff Sverige satsar – tar in ny HR-chef

Ska locka nya talanger och vårda företagskulturen.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/aarsleff-sverige-satsar-tar-ny-hr-chef-28734