Meny

Här lyfts 130 ton järnvägsbro på plats i Karlstad

Här lyfts 130 ton järnvägsbro på plats i Karlstad

Ett av de svåraste momenten i upprustningen av Värmlandsbanan är avklarat. ”Vid vissa tidpunkter har vi varit 50 personer som jobbat på platsen”, säger Jörgen Olofsson på Trafikverket.

Värmlandsbanan genomgår just nu en stor renovering. Bland annat ska här byggas 12 mil ny järnväg mellan Kil och Laxå och i flaskhalsen Karlstad byggs ett nytt mötesspår och en ny bro över Pråmkanalen.

Ett viktigt moment klarades av under helgen 13-15 juni då den 130 ton tunga bron lyftes på plats, i en del i taget. Mobilkranen som användes väger hela 500 ton. Det krävande precisionsarbetet går att se i detalj i filmen från Trafikverket här ovan.

– Det som vi pekade ut som risker är blåsigt väder men det var snudd på optimala väderförutsättningar. Det hela gick snabbare än vad vi hade räknat med, säger Jörgen Olofsson, projektledare på Trafikverket.

Hur lång tid tog det?

– Det ena halvan av bron lyftes på plats på lördagsmorgonen, sedan bytte vi plats på kranen och lyfte den andra delen på plats under söndagen. Det var väldigt spänningsfritt, säger Jörgen Olofsson. 

Bygger bort en flaskhals

Huvudentreprenör på platsen är Peab som i sin tur har Infranord som huvudsaklig underentreprenör när det gäller själva järnvägsarbetena. 

– Vid vissa tillfällen har vi varit runt 50 personer på plats och jobbat samtidigt kring kanalen, säger Jörgen Olofsson. 

Byggkontraktet för arbetet med Pråmkanalen är vara värt cirka 100 miljoner kronor. Den nya bron rymmer det nya mötesspår som ska vara klart i slutet av november. Då försvinner en av flaskhalsarna på den vältrafikerade Värmlandsbanan.

Ramirent: "Alla maskinerna finns med elmotor"

Dålig framförhållning sätter käppar i hjulet för elektrifiering av byggarbetsplatser.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ramirent-alla-maskinerna-finns-med-elmotor-28745

Kommun och byggbolag i samarbete

Affären värd nära halv miljard.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kommun-och-byggbolag-i-samarbete-28759

Ny upphandling klar för t-baneutbyggnaden

De får bygga arbetstunnel vid Londonviadukten på Södermalm
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-upphandling-klar-t-baneutbyggnaden-28758

Betongelement får egen utställning

Från utopi till dystopi på Arkdes i Stockholm.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/betongelement-far-egen-utstallning-28757

Bygg i särklass mest drabbat av mutor

Var sjätte chef i företagsledande ställning har upplevt korruption.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bygg-i-sarklass-mest-drabbat-av-mutor-28754

Kinesiska CRTG svarar på kritiken

Så agerar omtalade tunnelbolaget efter tilldelningen i Nacka.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kinesiska-crtg-svarar-pa-kritiken-28751

Byggchefernas ordförande får chefsjobb på Sweco

Fokus på jämställdhet och hållbarhet lockar.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggchefernas-ordforande-far-chefsjobb-pa-sweco-28753

Nytt mobilt dörrlås ska revolutionera byggbranschen

Annons.
Säg hejdå till nycklar och koder som tappas bort eller hamnar i fel händer.
https://byggindustrin.se/sponsrat/infobric/nytt-mobilt-dorrlas-ska-revolutionera-byggbranschen-28736

NCC vinner miljardavtal i Köpenhamn

Ska göra om kajområdet.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-vinner-miljardavtal-i-kopenhamn-28752

NCC flyttar in i egna höjdarbygget

Flyttar Göteborgskontoret till Kineum.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-flyttar-i-egna-hojdarbygget-28750

De vann Sweden Green Building Awards 2019

Här är alla årets pristagare.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/de-vann-sweden-green-building-awards-2019-28740