Meny

Här lyfts 130 ton järnvägsbro på plats i Karlstad

Här lyfts 130 ton järnvägsbro på plats i Karlstad

Ett av de svåraste momenten i upprustningen av Värmlandsbanan är avklarat. ”Vid vissa tidpunkter har vi varit 50 personer som jobbat på platsen”, säger Jörgen Olofsson på Trafikverket.

Värmlandsbanan genomgår just nu en stor renovering. Bland annat ska här byggas 12 mil ny järnväg mellan Kil och Laxå och i flaskhalsen Karlstad byggs ett nytt mötesspår och en ny bro över Pråmkanalen.

Ett viktigt moment klarades av under helgen 13-15 juni då den 130 ton tunga bron lyftes på plats, i en del i taget. Mobilkranen som användes väger hela 500 ton. Det krävande precisionsarbetet går att se i detalj i filmen från Trafikverket här ovan.

– Det som vi pekade ut som risker är blåsigt väder men det var snudd på optimala väderförutsättningar. Det hela gick snabbare än vad vi hade räknat med, säger Jörgen Olofsson, projektledare på Trafikverket.

Hur lång tid tog det?

– Det ena halvan av bron lyftes på plats på lördagsmorgonen, sedan bytte vi plats på kranen och lyfte den andra delen på plats under söndagen. Det var väldigt spänningsfritt, säger Jörgen Olofsson. 

Bygger bort en flaskhals

Huvudentreprenör på platsen är Peab som i sin tur har Infranord som huvudsaklig underentreprenör när det gäller själva järnvägsarbetena. 

– Vid vissa tillfällen har vi varit runt 50 personer på plats och jobbat samtidigt kring kanalen, säger Jörgen Olofsson. 

Byggkontraktet för arbetet med Pråmkanalen är vara värt cirka 100 miljoner kronor. Den nya bron rymmer det nya mötesspår som ska vara klart i slutet av november. Då försvinner en av flaskhalsarna på den vältrafikerade Värmlandsbanan.

Hej! Om du är medlem i Sveriges Byggindustrier behöver du förnya din prenumeration vilket du enkelt gör här och därefter kan du fortsätta att läsa alla artiklar.

Trakasserierna på Västlänken fortsätter

”Nu drabbas även entreprenörerna”.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/trakasserierna-pa-vastlanken-fortsatter-29122

Finskt storuppdrag för Peab

Bygger för 38 miljoner euro.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/finskt-storuppdrag-peab-29127

JM:s högsta kajbygge snart redo för skybar

Restaurangen längst upp får 360 graders utsikt.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/jms-hogsta-kajbygge-snart-redo-skybar-29080

Ny organisation på Tyréns

Geografiska regioner ersatta av nationella divisioner.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-organisation-pa-tyrens-29123

Bonava: ”Vi är inte nöjda”

Bostadsutvecklaren sänkte aktieutdelningen.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bonava-vi-ar-inte-nojda-29124

NCC slår ihop dotterbolag

"Nu ska vi ta det bästa ur varje bolag"
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-slar-ihop-dotterbolag-29121

Bildspecial: Här är megaborren som ska gå under Stockholm

"Elektra" ska borra i fyra år.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bildspecial-har-ar-megaborren-som-ska-ga-under-stockholm-29112

Omställningen börjar med bränslet

Annons.
Så kan bygg- och anläggningssektorn minska utsläppen av fossila bränslen redan nu.
https://byggindustrin.se/sponsrat/neste/omstallningen-borjar-med-branslet-28933

Bygg forsätter vara klimatbov

"Branschen måste bli mer medveten"
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bygg-forsatter-vara-klimatbov-29103

Sprickor i januariöverenskommelsen

Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sprickor-i-januarioverenskommelsen-29106

Lågpriskonkurrens eller ökad produktivitet?

Smarta lösningar får större marknad.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lagpriskonkurrens-eller-okad-produktivitet-29105

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.