Meny

Förbifart Stockholm klarar sig bättre än snittet

Förbifart Stockholm klarar sig bättre än snittet

Tidigare i veckan meddelade Trafikverket att Förbifart Stockholm blir 3,3 miljarder dyrare än beräknat. Det låter illa, men en omfattande studie av andra stora infrastrukturprojekt visar att Förbifart Stockholm klarar sig betydligt bättre än snittet.

Svenska vägprojekt löper en 86-procentig risk att bli dyrare än det ursprungliga priset i entreprenadkontraktet. I snitt blir slutnotan 20 procent högre än priset i entreprenadkontraktet. Förbifart Stockholms beräknade kostnadsökning på 3,3 miljarder motsvarar en ökning med 10 procent.

- Vi kan konstatera att Förbifarten klarar sig bättre än snittet, säger Johan Nyström, forskare på VTI.

Samtidigt poängterar han att siffrorna för Förbifart Stockholm ännu endast är en beräkning, och kan komma att öka än mer. 

Läs mer: Förbifart Stockholm försenas fyra år.

Johan Nyström är en av forskarna bakom en rapport från VTI, ett oberoende forskningsinstitut inom transportsektorn. Forskarna har studerat 776 av Trafikverkets entreprenadkontrakt i storleksordningen 10 miljoner eller större. De har bland annat jämfört hur slutnotan skiljer sig från det upphandlade priset i entreprenadkontraktet. 

Statistiken för järnvägsprojekten är än dystrare än för vägprojekten. Järnvägsprojekten löper en 94-procentig risk för fördyringar och slutnotan blir i snitt 32 procent högre än priset i entreprenadkontraktet.

- Vi ser att risken för fördyringar är allra störst i de större projekten. Utöver det saknar vi tyvärr data för att kunna se vad som driver kostnadsökningen, säger Johan Nyström.

Läs mer: Förbifartens projektchef om kraftiga förseningen.

En av huvudskälen till att kostnaden för Förbifart Stockholm drar i väg är enligt Trafikverket att de geologiska förutsättningarna visat sig vara sämre än väntat.

- Det är fullt naturligt att det blir fördyringar av den typen. Det är därför det ligger reglerbara poster inbäddade i avtalen. Men man kan ifrågasätta Trafikverkets kalkyler när projekten alltid blir dyrare, säger Johan Nyström.

Att kostnaden för infrastrukturprojekten drar i väg verkar dock inte vara ett problem bara för Trafikverket. 

- Jämförelser mellan norska och svenska vägkontrakt visar att situationen är ungefär den samma i de båda länderna, säger Johan Nyström.

Vill du läsa rapporten?

Rapporten finns att läsa i sin helhet: Kostnadsöverskridande i Trafikverkets entreprenadkontrakt.

Riksrevisionen avråder från höghastighetståg

10 års planering gav inte rätt underlag.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/riksrevisionen-avrader-fran-hoghastighetstag-28912

Här är Sveriges 30 största byggare 2019

Läs om nykomlingarna och de som rasat.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/har-ar-sveriges-30-storsta-byggare-2019-28909

Rikshem sluter nytt tioårsavtal – ska bygga tusentals bostäder

Efter affären med Sizes – nu sluter Rikshem långt avtal med ytterligare ett byggbolag.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/rikshem-sluter-nytt-tioarsavtal-ska-bygga-tusentals-bostader-28908

Oscar Properties får bakläxa för Gasklockan

Lever inte upp till krav i PBL.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/oscar-properties-far-baklaxa-gasklockan-28907

Belatchew går mot strömmen och nyanställer

“Vi ser positivt på läget”
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/belatchew-gar-mot-strommen-och-nyanstaller-28905

Så gick det för Zengun i kvartal tre

Stark marknad, men byggservice påverkar.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sa-gick-det-zengun-i-kvartal-tre-28904

Renall blev fossilfria på ett par månader

Välkomnar mobil tankstation för biodiesel vid byggprojektet Ebbepark.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/renall-blev-fossilfria-pa-ett-par-manader-28835

Stressad inför Black Friday?

Annons.
Du är inte ensam.
https://byggindustrin.se/sponsrat/db-schenker/stressad-infor-black-friday-28830

Hur hållbart är byggarnas intresse för HVO?

SPBI och Energimyndigheten om klimatnyttan.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hur-hallbart-ar-byggarnas-intresse-hvo-28837

"Projektet blev aldrig riktigt pausat"

NCC berättar om det planerade linbanebygget i Göteborg.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/projektet-blev-aldrig-riktigt-pausat-28898

Förbifarten stäms på miljardbelopp i Italien

Trafikverket stäms för förtal.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forbifarten-stams-pa-miljardbelopp-i-italien-28894

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.