Meny

Förbifart Stockholm försenas fyra år

Förbifart Stockholm försenas fyra år

Förbifart Stockholm blir 3,3 miljarder kronor dyrare än beräknat.

– Snart fyra år in i byggskedet har ett antal risker fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket idag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk. De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö, säger projektchef Johan Brantmark i ett pressmeddelande. 

Under året har Trafikverket arbetat med en ny tid- och kostnadsanalys för projektet, som nu är klar. Analysen visar på en ökad kostnad på cirka 10 procent, vilket motsvarar 3,3 miljarder kronor. Det innebär att kostnaderna i nationell plan ökar från 34,4 till 37,7 miljarder kronor. 

Bedömningen i dag är att hela den nya sträckningen av E4 Förbifart Stockholm kan öppnas för trafik 2030, istället för 2026. Möjligheten att öppna en del av sträckan tidigare utreds.

Arbetet med tunneln har försvårats av att berget hållit sämre kvalitet än vad undersökningar hittills visat. Det handlar om svaghetszoner vid Mälarpassagen, och i de norra delarna har berget behövt tätas mer än beräknat, uppger Trafikverket. 

– Vi ser också i den nya analysen att installationen och testningen av den nya anläggningen kommer att ta längre tid och kosta mer än först beräknat, berättar Johan Brantmark.

Läs även: Trafikverket bryter avtal med livsfarlig entreprenör.

Den energiförbrukning och elkraftsutrustning som kommer att behövas för att hålla i gång anläggningen motsvarar en mindre kommun, enligt Johan Brantmark. En säker högteknologisk anläggning kräver tid att testas. Den delen kommer att ta längre tid än vad Trafikverkets tidigare analyser visade på.

LSAB, den entreprenör som ansvarade för tunnelbygget vid Lovön och som senare sparkades ut av Trafikverket, ligger enligt myndigheten bakom två av de fyra extra år Förbifarten nu kommer att ta att färdigställa, uppger Sveriges Radio.

Hej! Om du är medlem i Sveriges Byggindustrier behöver du förnya din prenumeration vilket du enkelt gör här och därefter kan du fortsätta att läsa alla artiklar.

Det här är Förbifart Stockholm
  • Den nya sträckningen av E4 är 21 km lång från Kungens Kurva till Häggvik. Sex trafikplatser ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet vid flera europavägar.
  • Cirka 18 km av den nya vägen går i tunnel, och totalt med huvudtunnel, arbetstunnel och ramptunnel blir det cirka 55 km tunnel.
  • Trafikverket bygger vägen i ett tjugotal större entreprenader, och i den här fasen av projektet befinner sig tretton entreprenader i ett intensivt byggskede. Ytterligare en entreprenad startar efter upphandlingen på Lovö.
  • När bergtunnlarna är klara kommer nästa del av bygget som är tekniska installationer. Den mängd kraft som ska installeras för att hålla alla system igång motsvarar en mindre kommun i storlek motsvarande Filipstad.
  • När Trafikverket öppnar vägen för trafik innebär det att mängden komplexa vägar dubbleras i Stockholm.
  • I våras upphandlade Trafikverket en tillfällig entreprenör ute på Lovö. En ny entreprenör väntas vara på plats i det delprojektet efter årsskiftet.
  • Den energiförbrukning och elkraftsutrustning som kommer att behövas för att hålla i gång anläggningen motsvarar en mindre kommun. En säker högteknologisk anläggning kräver tid att testas. Den delen kommer att ta längre tid än vad Trafikverkets tidigare analyser visade på.

JM:s högsta kajbygge snart redo för skybar

Restaurangen längst upp får 360 graders utsikt.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/jms-hogsta-kajbygge-snart-redo-skybar-29080

NCC slår ihop dotterbolag

"Nu ska vi ta det bästa ur varje bolag"
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-slar-ihop-dotterbolag-29121

Bildspecial: Här är megaborren som ska gå under Stockholm

"Elektra" ska borra i fyra år.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bildspecial-har-ar-megaborren-som-ska-ga-under-stockholm-29112

Sista chansen att nominera till årets jämställda bygge

Några dagar kvar att skicka in anmälan till Jämställdhetsbygget.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sista-chansen-att-nominera-till-arets-jamstallda-bygge-29118

Tre nya byggprodukter som kan prisas

Här är veckans nominerade till Guldmedaljen.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/tre-nya-byggprodukter-som-kan-prisas-29111

NCC rekryterar chef från Skanska

Blir Sverigechef för fastighetsutvecklingen.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-rekryterar-chef-fran-skanska-29117

3D-printer bryter mark i Mexiko

Totalt 50 hus ska byggas innan årsskiftet.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/3d-printer-bryter-mark-i-mexiko-29115

Omställningen börjar med bränslet

Annons.
Så kan bygg- och anläggningssektorn minska utsläppen av fossila bränslen redan nu.
https://byggindustrin.se/sponsrat/neste/omstallningen-borjar-med-branslet-28933

Han är elinstallatörens nya CFO

Har bakgrund inom skadesanering.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/han-ar-elinstallatorens-nya-cfo-29113

NCC får betala miljoner efter avdragsmissar

Byggjätten NCC får betala 31 miljoner kronor efter felaktiga avdrag.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-far-betala-miljoner-efter-avdragsmissar-29101

Ny metod kan ge cement utan koldioxidutsläpp

Nya forskningsresultat från MIT.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-metod-kan-ge-cement-utan-koldioxidutslapp-29043

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.