Meny

England bygger ny järnväg på utbildningsgrund

England bygger ny järnväg på utbildningsgrund

I England har skolor upprättats för att utbilda de som ska bygga den nya höghastighetsjärnvägen High Speed 2. Och det är inte bara ingenjörerna som ska ha kunskaper om den senaste tekniken.

Storbritannien arbetar just nu med förberedelserna för sin höghastighetsjärnväg High Speed 2, som ska länka samman London med Birmingham, Leeds och Manchester.

– Vi vill dela Londons tillväxt med andra delar av landet. Men som järnvägsnätet ser ut idag i Storbritannien är kapaciteten redan fullt utnyttjad. HS2 ökar kapaciteten avsevärt, säger Jon Kerbey, ansvarig för BIM på High Speed 2.

Arbetet med fas ett av järnvägen, från London till West Midlands, kommer att påbörjas 2026. Nyligen har parlamentet gett klartecken och nu pågår upphandlingar och förberedande arbeten.

Även i Storbritannien kräver det nya järnvägsprojektet ett annorlunda arbetssätt.

– Vi behöver arbeta på ett annat sätt än tidigare när det gäller hur vi hanterar information. Vi beräknar att vi med hjälp av BIM kan spara en halv miljard pund genom effektiviseringar, säger Jon Kerbey och berättar att man inte vill göra som förr, utan istället arbeta aktivt för att ta tillvara på all information som finns tillgänglig. Förhoppningen är att det nya tänket med bättre och mer spridd information ska leda till nya beteenden, bättre samarbete och mindre konflikter.


Tydlighet kring förväntningarna

I projektets tidiga skeden har man varit så tydlig som möjligt mot alla entreprenörer om de förväntningar som finns när det gäller att använda sig av BIM. Kraven ska spridas hela vägen ner i kontraktskedjan. En hemsida, bimupskilling.com, har startats för att kunna utbilda och informera om BIM.

– Vi har sett att BIM-användningen ökar. Allt fler har börjat investera i det, säger Jon Kerbey.

Det är inte bara digitala kunskaper som behöver förstärkas för att High Speed 2 ska kunna genomföras på ett effektivt sätt, utan även arbetskraft. Under tio års tid kommer 10 000 personer behövas till järnvägsbygget – och de kommer att behöva en högre utbildningsnivå med större digitala färdigheter. För att lösa kompetensförsörjningen har Storbritannien startat the National College for High Speed Rail på två platser i landet, i Birmingham och Doncaster. Skolorna ska erbjuda en snabb väg in i arbetslivet för unga och möjligheter till vidareutbildning för de som redan är yrkesverksamma.

– Tanken är att skolorna inte ska lära ut gamla beprövade tekniker, utan det som ligger mest i framkant, säger Autodesks Marek Suchocki som också är en del av gruppen som ska genomföra brittiska regeringens mål att införa BIM som standard.

Teknikfärdigheterna måste vara med i hela värdekedjan. Även hantverkarna ute på plats ska kunna hantera och arbeta efter BIM-information. Colleget fokuserar främst på att fortbilda bygghantverkare snarare än blivande ingenjörer.

– På college får eleverna kunskapen, men genom praktikplatser får de yrkesfärdigheten, säger Marek Suchocki.

Hej! Om du är medlem i Sveriges Byggindustrier behöver du förnya din prenumeration vilket du enkelt gör här och därefter kan du fortsätta att läsa alla artiklar.

High Speed 2

Höghastighetsjärnvägen High Speed 2 ska byggas I två etapper. Den första etappen ska gå mellan London och Birmingham och beräknas vara färdig år 2026. Nästa etapp fortsätter från Birmingham till North West England och Yorkshire och beräknas vara klar 2032. Järnvägen ska klara en hastighet på upp till 400 kilometer i timmen.

En dömd efter dödsolycka i Värtan

Dagsböter blev påföljden för dödsolycka.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/en-domd-efter-dodsolycka-i-vartan-29250

Här är finalisterna till Håll Nollan

Vem är bäst på arbetsmiljö och säkerhet?
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/har-ar-finalisterna-till-hall-nollan-29248

Löfven och byggbransch i fem timmar långt möte

Regeringen vill ha hjälp att vända utvecklingen.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lofven-och-byggbransch-i-fem-timmar-langt-mote-29245

Lennart Weiss om bostadssamtalen

"Nu måste ord följas av handling".
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lennart-weiss-om-bostadssamtalen-29244

Nya vd:n på ÅWL rekryterad från Tengbom

"Vår bransch står inför stora utmaningar".
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nya-vdn-pa-awl-rekryterad-fran-tengbom-29240

Sizes ska öka – tar in ny produktchef

"Sizes står inför en häftig uppskalning".
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sizes-ska-oka-tar-ny-produktchef-29238

Han är ny CFO på SSM

SSM har hittat sin nya CFO i koncernledamoten Ola Persson.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/han-ar-ny-cfo-pa-ssm-29239

Nu digitaliseras byggbranschen: Därför är smarta lås framtiden

Annons.
Infobrics nya smartlås röjer undan alla problem med nyckelhantering på ett bygge.
https://byggindustrin.se/sponsrat/infobric/nu-digitaliseras-byggbranschen-darfor-ar-smarta-las-framtiden-29189

Byggarnas önskelista till regeringen

Så vill branschen ha den forskningspolitiska propositionen.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggarnas-onskelista-till-regeringen-29175

Tre pristippade innovationer

Nya kandidater till Nordbyggs Guldmedalj.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/tre-pristippade-innovationer-29237

Dagsljustak med träprofiler

Scanlights profilsystem kan få Nordbyggs Guldmedalj 2020.
Nyhet
https://byggindustrin.se/artikel/nyhet/dagsljustak-med-traprofiler-29234

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.