Meny

Proffset: Så når du ut i det digitala landskapet

Proffset: Så når du ut i det digitala landskapet

Petter Nyberg, digital strateg på den digitala marknadsföringsbyrån Vekst, ger sina bästa knep för hur du lyckas med din marknadsföring.

Vad bör jag tänka på som företagare om jag vill satsa mer på att nå ut digitalt?

– Problemet är att många företag inte har något syfte eller mål med sina satsningar, och då blir det svårt att ha en tydlig riktning och att utvärdera hur det går. Många missar just att utvärdera. De ger sig in i leken utan att definiera vad leken går ut på.

Vad skulle kunna vara exempel på syfte och mål?

– I grund och botten ska det digitala bidra till att kunna nå det övergripande affärsmålet. Ett exempel är att om företaget har som övergripande mål att öka omsättningen med femton procent, så skulle målsättningen med företagets aktiviteter på Facebook kunna vara att få in fler som gör en intresseanmälan till nyproduktion eftersom det i sin tur ökar omsättningen.

Hur bör jag fördela budgeten?

– Lägg pengarna där de har mest effekt. Det som är så bra med det digitala är att så mycket är mätbart. Se till att mäta och ha resurser under en kampanj att styra om till den aktivitet som du märker har störst effekt. 

Vad är viktigast om jag som mindre företag har en begränsad budget?

– Ju mindre budget, desto viktigare blir det att träffa rätt. Var extra noggrann med att ställa frågorna ”Varför bör vi synas just här?”, ”Vad vill vi uppnå”? och ”Hur utvärderar vi?”. Se till att ha mycket information om målgruppen och vad den är intresserad av innan du kör i gång. Se till att hålla dig till de kanaler där målgruppen finns.

Hur tar jag reda på mer information om mitt företags målgrupp?

– Intervjua dem som redan har handlat av ditt företag under de senaste åren. Kolla även vad till exempel ditt företags säljare eller kundtjänst har för uppfattning om er målgrupp. Att se efter vilka som är dina följare på till exempel Facebook är ett annat tips. Besök relevanta forum på nätet och få en uppfattning om hur snacket går. Att se vad dina konkurrenter gör och vad de talar om kan också ge information.

Hur vet jag var målgruppen finns?

– Det finns flera gratisprogram som du kan använda som inte är så svåra. Google Trends och Google Keyword Planner är program där du kan söka hur aktuella olika ämnen är över tid, till exempel begrepp som CSR och hållbarhet. Om du då ser att ett begrepp har blivit vanligare kanske du också ska börja använda det för att bli sökbar. Ett annat tips är att läsa en rapport som Internetstiftelsen ger ut varje år som heter ”Svenskarna och internet”. Det är en stor undersökning som har ställt frågor till 3 000 svenskar om deras internetvanor som kan ge bra insikter.

Hur kan jag analysera trafiken på min webbplats på egen hand?

– Om du ska börja med ett program för webb-analys så börja med Google Analytics. Det är ett enkelt och gratis webbverktyg som visar vilka som besöker din sajt, vad de läser på den och mycket mer.

Finns något enkelt knep att fånga uppmärksamhet på sociala medier?

– Video engagerar mer än bild och text och får läsaren att stanna upp en millisekund extra. Men det kräver å andra sidan ofta lite mer kunskap och budget.

Något misstag jag bör undvika?

– Att inte vara nog tydlig för målgruppen. Ett exempel på det kan vara att ditt företag, eller branschen, benämner produkten som ska säljas på ett annat sätt än kunden. Ingen letar på nätet efter det du benämner som ”tvättställ” om kunderna kallar produkten för ”handfat”.

Andra vanliga misstag som företag gör?

– Att det som sägs i annonsen inte stämmer med det kunden möter på webbplatsen. Lova inte något du inte kan leva upp till. Ett exempel på det är att visa en bild på en nyproducerad femrummare, men att det sedan bara finns små ettor kvar till salu när kunden kommer in på sajten.

Och mer?

– Var inte för tråkig! Våga göra något som är lite mer uppseendeväckande!

Han är ny public affairs-ansvarig på NCC

”Nu har jag hittat hem”
På nytt jobb
https://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/han-ar-ny-public-affairs-ansvarig-pa-ncc-28906

Klart med ny vd på Contractor

Lämnar NCC efter 30 år. "Northvolts etablering kommer att vara viktig"
På nytt jobb
https://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/klart-med-ny-vd-pa-contractor-28901

Hon är ny affärsutvecklare på Einar Mattsson

"Har bred erfarenhet av branschen".
På nytt jobb
https://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/hon-ar-ny-affarsutvecklare-pa-einar-mattsson-28900

Chef för utredning blir bostadspolitisk expert

Går till Riksbyggen när regeringsuppdrag är slutfört.
På nytt jobb
https://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/chef-utredning-blir-bostadspolitisk-expert-28899

Thomas Concrete Group får ny CFO

Tillträder våren 2020 och ska ingå i koncernledningen.
På nytt jobb
https://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/thomas-concrete-group-far-ny-cfo-28892

Ny förändring på BIM Object

Slutar som COO – ska jobba för bolaget i Tyskland
På nytt jobb
https://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/ny-forandring-pa-bim-object-28891

Hon går från NCC till Forsen

"Bidrar med bakgrund inom produktion."
På nytt jobb
https://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/hon-gar-fran-ncc-till-forsen-28876

Stressad inför Black Friday?

Annons.
Du är inte ensam.
https://byggindustrin.se/sponsrat/db-schenker/stressad-infor-black-friday-28830

Han ska hjälpa Bygma att växa inom fasad

Lämnar Combimix för att ta plats i Bandhagen.
På nytt jobb
https://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/han-ska-hjalpa-bygma-att-vaxa-inom-fasad-28824

Hon ska sköta konsultens kommunikation

Tidigare tillförordnad på posten.
På nytt jobb
https://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/hon-ska-skota-konsultens-kommunikation-28823

Hon går från NCC till Kungsleden

Ny chefsposition för Anna Trane.
På nytt jobb
https://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/hon-gar-fran-ncc-till-kungsleden-28814

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.