Meny

Succén tvingar Kompanjonen att byta inrikting

Succén tvingar Kompanjonen att byta inrikting

Kompanjonen har i stort sett varit Sveriges enda företag som i större skala har handlat med återbrukat byggmaterial. Nu tvingas de ställa om sin verksamhet och skälet är: brist på begagnade varor att sälja.

Hög efterfrågan brukar sällan vara ett problem för den som vill bedriva affärer. Men för Kompanjonens del har det blivit ett problem då företaget inte kan förse alla som önskar det med begagnade varor.

– Nu ställer vi om till att jobba som återbrukskonsulter i stället. Lagret kommer bara att finnas kvar till den sista juni i år, berättar grundaren och ägaren Per Håkansson.

Byggindustrin besökte honom på lagret i Flemingsberg utanför Stockholm för några år sedan. Där mellanlagrade Kompanjonen alltifrån dörrar och glaspartier till skrivbord och kontorsstolar. Verksamheten gick ut på att partier köptes upp, lades ut i den egna webbshoppen och såldes vidare till nya kunder.

Läs mer: Så jobbade Kompanjonen med återbruk 2016

Men i takt med att begrepp som cirkulär ekonomi gjort sitt insteg och intresset för återbruk ökat har verksamheten alltså fått nya utmaningar. Företaget byter nu arbetssätt.

– Det är fler som vill köpa än sälja. Vi har på tok för litet utbud och hyllorna gapar tomma. Jag har insett att vi måste vandra uppåt i kedjan och trycka på så att det kommer ut produkter på hyllorna, säger Per Håkansson.

Den nya affärsidén går ut på att hjälpa bland annat fastighetsägare med återbruksinventeringar för att få koll på vilka dolda värden de har. Det kan vara aktuellt särskilt i samband med lokalförändringar.

– Vi kommer både att hjälpa till att sälja befintligt material och att hitta nytt. Skillnaden mot tidigare är att vi inte kommer att kunna mellanlagra materialet som ska säljas, det får i stället stå kvar hos säljaren samtidigt som vi lägger ut det på vår hemsida, säger han.

Kompanjonen är ett av företagen som har varit med och utvecklat Centrum för cirkulärt byggande, på vars köp- och säljsajt de nu kommer att kunna lägga ut sina produkter.

Läs mer: Lätt att återbruka med digital hjälp.

Kompanjonen startade 2007 och Per Håkansson noterar hur mycket som har förändrats sedan dess.

– I valrörelsen för fem år sedan var det ingen som nämnde cirkulär ekonomi, återbruk och delningsekonomi. Men i riksdagsvalet förra året fanns det med på ett helt annat sätt. Många arbetar nu enligt målen i Agenda 2030. Bland 35-40-åringarna finns en genuin vilja till förändring.

Trots att Per Håkansson beskriver framtiden som väldigt ljus så är han ändå besviken på att det går långsamt och att det fortfarande är så få som ser möjligheterna.

– Ingen vill åka hela Vasaloppet, de vill upp på målrakan direkt. Det långsiktiga arbetet måste göras men det saknas tålamod och vilja.

Per Håkansson anser att storbolagen borde vara med och stötta mer, men det finns strukturer hos dem som är stelbenta.

– De vill inte prova nytt, kan inte anpassa sig till små volymer och ser inte affärsmöjligheterna. Det är väldigt personkopplat om ett företag jobbar med frågan om återbruk eller inte, konstaterar han.