Meny
  • När det gäller betalningsviljan för byggmaterial som framställts med miljövänliga metoder är den högre hos kvinnor är hos män, liksom hos äldre jämfört med yngre, enligt Bygma.
    Foto: Johanna Åfreds

Så tänker konsumenten

Så tänker konsumenten

Svenskproducerat och miljövänligt är viktiga faktorer när konsumenten ska köpa byggmaterial. Och kvinnor är de som kan tänka sig att betala mest för bra miljöval, enligt en undersökning.

Tidigare i år intervjuade Yougov, på uppdrag av byggmaterialkoncernen Bygma, drygt tusen personer som äger sitt boende.

En av frågorna rörde betalningsviljan för olika byggmaterial. De tillfrågade fick ange om de skulle vara villiga att betala mer för byggmaterial som de vet är svenskt eller som framställts med mindre miljöpåverkan. Cirka sex av tio uppgav att de var beredda att betala mer för detta.

Högst betalningsvilja för svenskt byggmaterial fanns utanför storstadsområdena samt i gruppen bostadsägare som hade anlitat hantverkare, till skillnad från de som hade eller planerade att själva renovera.

När det gäller betalningsviljan för byggmaterial som framställts med miljövänliga metoder var den högre hos kvinnor är hos män, liksom hos äldre jämfört med yngre. Detsamma gällde personer som anlitar hantverkare jämfört med hemmasnickaren som hade eller planerade att själva renovera.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.