Meny

Så resonerar bilföretagen kring HVO

Så resonerar bilföretagen kring HVO

De senaste åren har allt fler fordon fått ett typgodkännande för HVO100 och det gäller även lätta transportbilar. Men inställningen hos biltillverkarna skiljer sig åt. Här får sex biltillverkare, som står bakom de mest sålda lätta transportbilarna i Sverige 2018, svara på hur de resonerar.

Alexander Dahlin, PR-ansvarig på Volkswagen Transportbilar:

– Vi har inget godkännande för HVO från vår fabrik, men lokalt kan vi vid förfrågan lämna en skriftligt garanti till de kunder som önskar köra på detta bränsle. Vår egen och kundernas erfarenhet av bränslet är att det fungerar bra. Men då bränslet inte har testats och godkänts av vår fabrik, kan vi inte ta ansvar för bilens bränsleförbrukning eller utsläppsvärden när bilen körs med HVO. De kunder som i dag vill köra på HVO, har alltså möjlighet att göra det med bibehållen fabriksgaranti. Vi har under en längre tid testat detta bränsle hos utvalda kunder som varit mycket nöjda. Vi kan inte heller se en ökad risk för motorproblem hos bilar som har tankats med HVO. Generella tester av HVO har också visat på minskade utsläpp av farliga ämnen och partiklar. Eftersom många av våra kunder vill kunna använda detta bränsle har vi beslutat att vi lokalt kan skriva ut ett intyg som lovar bibehållen fabriksgaranti till de transportbilskunder som vill köra med HVO.

Erik Lindham, informationschef, Ford Motor Company:

– Vi kommer att släppa nyheter om HVO för några av våra transportbilar inom kort, jag kan därmed inte kommentera detta ytterligare.

Charlotta Bauer Letsikas, PR Manager, Mercedes-Benz Sverige:

– Vi har inte HVO100 godkännande generellt på transportbilar, utan det gäller vissa modeller och kriterier.  Det första godkännandet kom 2017. För Sprinter så finns det ett godkännande när det gäller gamla modellen 906xxx tillsammans med motorkod MA6 (motor OM651). Eventuellt kommer det att finnas ett godkännande för HVO100 och nya modellen 907xxx bakhjulsdrivet (med MR6, ej MP6) här till hösten, 910xxx framhjulsdrivet kommer inte att få något godkännande. HVO100 är godkänd för Vito Tourer/V-Klass (personbilsregistrerat) och följande motorer: Kod MU2, OM654 DE 20 LA 100kW (136hk) 3800 v/min, Kod MU4, OM654 DE 20 LA 120kW (163hk) 3800 v/min, Kod MU6, OM654 DE 20 LA 120kW (190hk) 3800 v/min

Karin Lyrborn, PR Manager, Renault Nordic:

– Renault har under en längre tid testat biodrivmedlet HVO100 för att utvärdera drivmedlets egenskaper och påverkan på fordonens motorer jämfört med traditionell diesel. Renault godkänner, efter avslutad studie, HVO100 som drivmedel på dieseldrivna nya bilmodeller, både personbilar och transportbilar. Godkännande gäller HVO100 enligt den europeiska standarden EN15940 och införs löpande i produktionen. Fordon som är HVO-godkända kommer ha en märkning vid tanklocket där XTL är beteckningen för HVO. Vi gick ut med ett pressmeddelande den 25 juni i år. Kärnan i Renaults hållbarhetsstrategi är företagets elfordonsprogram. Men för att täcka mobilitetsbehovet för alla våra kunder, speciellt inom företagssektorn som har bilflottor som drivs på diesel, är detta ett positivt och viktigt steg för att sänka den totala utsläppsnivån från fordonsflottorna.

Ola Martinsson, PR Manager Peugot:

– Peugeot har gett klartecken för att använda HVO i alla Peugeot-modeller, såväl personbilar som transportbilar, som har dieselmotorer Euro 5 eller Euro 6, under förutsättning att HVO-dieseln uppfyller den europeiska normen EN 15940. Peugeot gav klartecken för HVO-dieseln redan hösten 2016.

Erik Gustafsson, PR Manager, Toyota Sweden:

– Vi godkänner HVO som bränsle i transportbilen Proace och Proace Verso sedan september 2016. Proace och Proace Verso är utvecklade tillsammans med PSA-koncernen och använder deras dieselmotorer. Eftersom PSA-koncernen sedan september 2016 godkänner bränslet gör också vi det. Det är inte godkänt till Toyota Hilux eller Toyota Land Cruiser. Detta då HVO100 inte uppfyller rådande dieselnorm EN590. Våra dieselbilar är naturligtvis godkända för samtliga dieselbränslen som uppfyller den rådande normen för bränslet, och om bränslet eller normen uppdateras i framtiden och om vi då kommer godkänna det kan vi inte spekulera i. Faktum är dock att klimatnyttan med HVO100 kan vara mycket tveksam beroende på innehållet och framställningen. Om bränslet baseras på exempelvis palmolja eller PFAD finns undersökningar som pekar på att bränslet i själva verket leder till högre utsläpp av koldioxid än konventionell diesel. Detta är ett stort problem och certifiering/klassificering av bränslet beroende på tillverkningsprocess måste förtydligas för att kunna visa på den globala klimatpåverkan.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.