Meny

”Kvinnor är för svaga. Så är det bara.”

”Kvinnor är för svaga. Så är det bara.”

Eller? Håller byggbranschen på att ge efter för för en mer produktiv och inkluderande kultur efter fem år med kampanjen Stoppa machokulturen? Till viss del - ja. – Branschen har förändrats rätt rejält sedan 2015 faktiskt, säger Kajsa Hessel, ordförande i Byggcheferna. Den 18 mars presenterar organisationen en ny rapport.

Våren 2015 ruskade Byggcheferna och Byggnads om byggbranschen med en braskande reklamkampanj. Hårresande citat från män i byggbranschen om kvinnor stod att läsa på reklampelare och i tidskrifter. Man baxnade. Vem vill jobba i en sådan bransch? 

Målet med den uppmärksammade kampanjen Stoppa machokulturen var att byggbranschen skulle vara för alla – både män såväl som kvinnor och personer som definierar sig som både och eller varken eller. Den 18 mars släpps en ny rapport om Stoppa machokulturkampanjen och dess effekter och vari branschen utmaningar ligger i dag. 

– Branschen har förändrats rätt rejält sedan 2015 faktiskt, säger Kajsa Hessel, ordförande i Byggcheferna.

Kajsa Hessel ordförande i Byggcheferna.
Byggcheferna

Frågan högt på agendan

Mångfald och jämställdhet är frågor som numera finns på agendan i många sammanhang i branschen, så även inom politiken.

– Frågorna prioriteras mycket högre än tidigare och vi har även sett att det har fått effekt i företagsstyrelser och i ledningsgrupper i de större bolagen. Branschen har fått en insikt om att vi faktiskt måste hantera de här frågorna, säger Kajsa Hessel.

När Byggcheferna och Byggnads rullade ut sin reklamkampanj Stoppa machokulturen för fem år sedan möttes man av en hel del negativ kritik. “Problemen är inte så här stora”, “Ni svartmålar branschen” var reaktioner som följde i reklamkampanjens spår.

– Det har förändrats. Nu vill många företag veta mer om och lära sig hur man kan jobba mot machokulturen de här frågorna, men samtidigt har vi fortfarande långt kvar. Vi måste hålla i och hålla ut och inte tappa fokus, säger Kajsa Hessel.

En fråga för hela branschen

Det finns fortfarande kvinnor och unga jämställda män som väljer bort byggbranschen bland annat på grund av machojargongen i branschen, enligt Byggchefernas ordförande.

– Det är väldigt stora skillnader bland företagen i branschen. Vissa har mycket bra koll på de här frågorna medan andra inte har någon alls. Men ute på byggarbetsplatserna så blandas människor från många olika bolag, så detta är verkligen en branschfråga, säger Kajsa Hessel.

Hon tycker att branschorganisationen Byggföretagen bidrar på ett konstruktivt sätt för att skapa en mer inkluderande bransch.

– Jag tycker att de har bra fokus på frågan. De lyfter goda exempel, bland annat via det nyinstiftade priset Jämställdhetsbygget.

#Metoo har gjort skillnad

Men den enskilt viktigaste saken som har bidragit till förändring på ett bredare plan tror Kajsa Hessel är #metoo, det världsomspännande upprop bland kvinnor runt om i världen som vittnade om sexuella trakasserier och övergrepp som tog fart hösten 2017 i samband med att filmproducenten Harvey Weinstein anklagats för våldtäkt i USA. I Sverige skapades upprop i bransch efter bransch.

– Jag tror att detta att vi hade ett så stort upprop i byggbranschen, Sista spiken i kistan, har gjort väldigt stor skillnad. Det blev så organiskt. Människor gjorde sina röster hörda.

De senaste åren starka högkonjunktur, med kompetens- och resursbrist som följd, har också tvingat byggbranschen att arbeta för att att bli mer attraktiv för nya grupper.

– Det är uppenbart att vi inte fortsätta att rekrytera bara från halva befolkningen. Man måste se vidare för att få in mer bredd, säger Kajsa Hessel.

Ny rapport

Den 18 mars presenterar Byggcheferna en ny rapport rapport Stoppa machokulturen. Rapporten bygger på en Novusmätning som organisationen lät göra våren 2019.

– Mätningen fokuserar på tre områden som vi upplever utgör stora problem i byggbranschen: affärskultur, säkerhetskultur och machokultur. Den är undersökningen ska vi göra årligen för att verkligen kan sätta fokus på de här frågorna och kunna jämföra över tid.

Rapporten om machokulturen är sist ut. Innehållet är inte offentligt ännu, men syftet är att belysa hur branschen har utvecklats de senaste fem åren och hur vägen framåt bör se ut. Rapporten kommer att diskuteras vid ett frukostseminarium där bland andra Bostadsminister Per Bolund (MP), Johanna Frelin (vd för Riksbyggen), Johan Skoglund (vd och koncernchef på JM) samt Susanne Liljedahl (vd för Wästbygg deltar och bidrar med sina tankar kring vad som krävs för att skapa förändring och ett mer inkluderande klimat i branschen.

Hej! Om du är medlem i Sveriges Byggindustrier behöver du förnya din prenumeration vilket du enkelt gör här och därefter kan du fortsätta att läsa alla artiklar.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.