Meny

Inledning: En slirig marknad

Inledning: En slirig marknad

Som de säger i succéserien Game of Thrones: Winter is coming. Och med vintern kommer ofta snö och is på vägarna. Med andra ord är det snart högsäsong för vinterväghållningen.

Vinterväghållningen är en nödvändighet. Samtidigt är marknaden för de entreprenörer som utför arbetet stentuff.

I veckans Insiktsbrev tittar vi närmare på Trafikverkets underhållskontrakt. Vi listar alla entreprenörer på samtliga baskontrakt. Störst andel kontrakt har Svevia, som i sin tidigare form hade monopol på verksamheten. Entreprenören har i dag nära hälften av kontrakten i sin hand. Näst störst är Peab, med 25 kontrakt. Vad som händer med de 20 kontrakten hos den tredje största entreprenören NCC, när bolaget nu försöker sälja verksamhetsbenet Road Services, återstår att se.

Att marknaden är tuff råder det stor enighet om. Ett närmast övertydligt exempel dök upp 2016 när NCC vann en tvist mot Trafikverket. Entreprenören lämnade ett anbud på drift- och underhållskontraktet för Borlänge där man angett negativa belopp på vissa poster, vilket i praktiken innebar att NCC åtog sig att betala för att få utföra just dessa moment. Trafikverket förkastade budet, men NCC överklagade och fick slutligen rätt i Högsta förvaltningsdomstolen.

Även Svevia vittnar om en kämpig marknad där de nu satsar på att hitta lönsamhet genom effektivisering och digitalisering snarare än att växa ytterligare.

Trafikverket jobbar dock med att hitta andra parametrar än pris. Tillsammans med sin entreprenör Svevia prisades myndigheten för den klimat- och miljösmarta upphandlingen som utfördes för underhållet i Umeå.

Detta och mer därtill hittar ni i Byggindustrin Insikt. Trevlig läsning!

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.