Meny

Byt bränsle och kapa utsläppen

Byt bränsle och kapa utsläppen

Vill du kapa dina koldioxidutsläpp på rekordtid? Undersök i så fall möjligheten att byta från fossila bränslen till biodrivmedel. I andra branscher har skiftet från fossila bränslen till biodrivmedel redan skett.

Byggleveranser står för en betydande andel av alla transporter i dag. Enligt en rapport från Trafikanalys är upp emot hälften av transportvolymerna i de stora svenska städerna byggrelaterade. Samtidigt står en arsenal av entreprenadmaskiner på byggarbetsplatserna och slukar diesel. 

På sikt krävs större grepp – slimmade logistiklösningar, närproducerat byggmaterial och elektrifiering – för att komma till rätta med byggbranschens beroende av fossila bränslen som bensin och diesel. Men redan här och nu finns möjlighet att spara en stor mängd koldioxid genom att byta ut den fossila dieseln mot det fossilfria biodrivmedlet HVO100. 

– Byggsektorn ligger i startgroparna när det gäller omställningen till fossilfritt. Branscher som varit tidiga i omställningen är kollektivtrafiken och åkeribranschen, där har man använt förnybara drivmedel under lång tid, säger Karin Varverud, delägare på Energifabriken, som är en leverantör av biodrivmedel.

I samband med bygget av stadsdelen Ebbepark i Linköping pågår ett pilotprojekt med en mobil tankstation där byggare kan tanka med biodrivmedlet HVO100. 

Läs mer: Tankstation ska minska klimatutsläpp i Ebbepark.

Energifabriken är en av aktörerna bakom tankstationsprojektet.

– Till personbilar finns flera förnybara alternativ som el, biogas, HVO100 och etanol. Men för tunga transporter och entreprenadmaskiner dominerar dieselmotorn. Men i stället för att vänta på framtida lösningar kan man, i dag, nästan helt eliminera koldioxidutsläppen från den typen av fordon, bara genom att hälla något annat i tanken, säger Karin Varverud.

En fråga som många ställer sig när de först ska börja tanka med HVO100 är huruvida det kan påverka fordonets garanti. När det gäller entreprenadmaskiner är garantin oftast en icke-fråga. Det beror på att typgodkännandet brukar inkludera den amerikanska dieselstandarden vilken HVO100 uppfyller. 

När det gäller personbilar och lastbilar kan det vara lite knepigare eftersom den europeiska standarden, till skillnad från den amerikanska, även tar upp drivmedlets densitet, och där skiljer sig HVO100 från vanlig diesel. I dag är dock de allra flesta tunga fordon typgodkända för HVO100, och de senaste åren har också allt fler lätta transportbilar fått ett typgodkännande för HVO100.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.