Meny
  • Precis som tidigare modeller av bilen är även denna Iveco Daily en stabil och stark packåsna.
    Foto: Anders Myrdal

Smidig automatväxlad låda

Smidig automatväxlad låda

Gasmodellen av nya Iveco Daily har utrustats med en åttastegad automatväxlad låda. En mycket välkommen nyhet för byggare som har behov av en bil som klarar tunga materialtransporter i stadsmiljö och som samtidigt är klimatsmart.

De flesta byggare skriver säkert under på att det är ganska ansträngande att köra omkring med ett så stort skåp som Daily och växla manuellt i stadstrafik. Många start och stopp ger som bekant betydligt smidigare körning med en automatväxlad låda än en manuell. Denna växellåda är dessutom mycket välkonstruerad och har i princip ljudlösa växlingar.

Provkörningen av nya Iveco Daily ramades in av snö och is i Båstad den 8–9 mars. Det bidrog till en lite större utmaning än väntat.

Iveco har gjort ett bra jobb med nya Daily. Men hur välbyggd bilen än är, bilen med det stora skåpet och lastbilsbyggda ramen är i första hand anpassad för åkerier som transporterar tungt gods. Bland de relativt få byggare som prioriterar en Iveco tillhör merparten dem som kör mycket gods utanför stadskärnan.

Precis som tidigare modeller av bilen är även denna en stabil och stark packåsna. Det gäller även Iveco Daily år 2018 års modell. Jag gillar den gasdrivna bilen bäst – främst för att den är klart tystare än dieselvarianten. En tyst hytt ger helt enkelt en mer avspänd körning och bättre arbetsmiljö. Och visst, gas är absolut Ivecos huvudspår för framtida transporter i stora skåpbilar.

Den andra nyheten som sticker ut är att nya dieseldrivna Daily Euro 6 2020 är den första lätta lastbilen som är RDE-förberedd och redan nu klarar EU:s nya miljökrav, som kommer att börja gälla år 2020. Det nya i jämförelse med tidigare år är att kraven från och med nu kommer att gälla utifrån värden som mätts under verkliga körförhållanden, det vill säga Real Driving Emissions. Äntligen får vi riktiga mätvärden och inget som mätts upp i fabrik.


Glest mellan nyheterna

I övrigt är det glest mellan nyheterna i de tre Daily-bilarna, som ingår under samlingsnamnet Daily Blue Power. Förutom gas- och dieselmodellerna ingår även den eldrivna bilen Daily Electric i Blue Power. Elbilen har funnits några år, men säljs i första hand enbart i projektform till en handfull kunder som har muskler att finansiera en stark miljöprofil.

Som en effekt av Ivecos miljösatsning i den stora klassen fick biljätten nyligen utmärkelsen Van of the year 2018. Ett pris som årligen röstas fram av motorjournalister i Europa. Juryn föll bland annat för att Ivecos nya serie av Daily har ett brett urval av drivlinor som minskar fordonsägarens miljöpåverkan.

Samtliga bilar i Daily Blue Power-programmet finns med uppkoppling i fordonet och med en sjutumsskärm, alltså en betydligt större skärm än den som satt i de bilar jag provkörde. En större skärm ger förstås helt andra digitala möjligheter, i form av till exempel GPS-navigering och möjligheten att använda egna appar från mobiltelefonen eller paddan. Tyvärr gick det inte att testa det eftersom det under provkörningen inte fanns någon bil utrustad med den stora skärmen.

Hej! Om du är medlem i Sveriges Byggindustrier behöver du förnya din prenumeration vilket du enkelt gör här och därefter kan du fortsätta att läsa alla artiklar.

Ekonomi och prestanda: Iveco Daily Blue Power

Prisnivå: 349 000 (gas)/ 279 000 (diesel)/ RDE-ready (diesel) 345 330 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 69 800/55 800/69 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 6 040/4 955/5 980 kr. 

Restvärde: 105 000/84 000/104 000 kr.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Fr. 0 (eldrift), diesel från 7,3, gas från 14,3 l.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet, men tyvärr saknas autobroms.

Motoralternativ: Gas: 3,0 l: 136 hk/ 350 Nm, RDE-ready (diesel): 2,3 l: 136/156 hk, 350/380 Nm, diesel: 2,3 l: 116, 136, 156 hk/320, 350, 380 Nm 3,0 l: 180, 205 hk / 430, 470 Nm, eldriven: 60/80 Kw.

Lastutrymme: 7-19,6 m3.

Växellåda: 6-vxl man/8-stegad aut.

C02-utsläpp g/km: Fr. 0 (eldrift).

Max lastvikt/dragvikt: 1 200/3 500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2WD.

Webbsida: www.iveco.se

 

1 I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i mars 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. 2 Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Med mobilen som verktyg

Entreprenörsduo vill hjälpa byggare att hålla reda på maskiner och verktyg
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/med-mobilen-som-verktyg-29045

När stadsbiblioteket var måltavla

Stockholmsbyggnaden utsatt av bitter tonåring med fickorna fulla av svartkrut.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/nar-stadsbiblioteket-var-maltavla-29046

Hon är branschens bråkigaste bygg-vd

Orädd, rättfram och högljudd har hon utmanat och ruskat om branschen.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-ar-branschens-brakigaste-bygg-vd-28977

Hyperloop – en 1700-talsidé på experimentstadiet

Professorn reder ut hyperloopens historia.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hyperloop-en-1700-talside-pa-experimentstadiet-28959

”Arkitektur ska skapa en upplevelse”

Avgående vd Johanna Ferlin berättar om tiden på Tengbom.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/arkitektur-ska-skapa-en-upplevelse-28962

Nyab erövrar Norrland

Från litet stängselföretag till byggare med miljardomsättning.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/nyab-erovrar-norrland-28833

Skredet i Tuve: "Vi vadade i gyttja"

Helgläsning: Byggindustrin har träffat överlevare från jordskredet som tog nio liv i Tuve.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/skredet-i-tuve-vi-vadade-i-gyttja-28242

Omställningen börjar med bränslet

Annons.
Så kan bygg- och anläggningssektorn minska utsläppen av fossila bränslen redan nu.
https://byggindustrin.se/sponsrat/neste/omstallningen-borjar-med-branslet-28933

Vi listar Sveriges brutalaste byggnader

Sju projekt från 1960- och 1970-talet med raka linjer och råa fasader.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vi-listar-sveriges-brutalaste-byggnader-28838

"Rektorn bad mig sänka ribban"

Pia Berg vill att yrkesprogrammen ska ta eleverna på allvar.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/rektorn-bad-mig-sanka-ribban-28902

Miljöprofilen Amanda Borneke känner klimatglädje

Hon började som hårmodell men är i dag en av byggbranschens ledande krafter.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/miljoprofilen-amanda-borneke-kanner-klimatgladje-28827

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.