Meny

Så tänker byggarna som satsar mest på reklam

Så tänker byggarna som satsar mest på reklam

JM och Riksbyggen toppar listan över de byggföretag som satsar allra mest på marknadsföring. HSB och Hökerum bygg kommer inte långt efter. Tidningen Byggindustrin fick en pratstund med deras marknadschefer.

Maria Ståhl, marknads- och kommunikationschef, Hökerum Bygg.

Ni är ett lite mindre företag som har seglat upp på topplistan över de byggbolag som syns mest. Varför?

– Vi följer den klassiska devisen att man inte ska strypa, utan snarare öka, marknadsföringen i en tid då det har blivit svårare att sälja. Sedan 2017 har vi med andra ord trappat upp i samband med att marknaden blev mer avvaktande. Vi ser också att vi har fått bra resultat av våra senaste satsningar.

Hur ser er annonsering ut?

– Nästan all annonsering är kopplad till försäljning. Vi producerar cirka 500 lägenheter om året, tidigare mest bostadsrätter men nu även en del hyresrätter.

Ni jobbar även med sponsring?

– Vi väljer ut sådant som är bra för bygden kring -Ulricehamn där vi har vårt huvudkontor. Det kan ge ringar på vattnet, gynnar handeln, gör att folk får upp ögonen för orten och därmed vårt fastighetsbolag. Vi är till -exempel med på ganska många idrottsevenemang, som världscupen i skidor som gick i Ulricehamn i år. Vi sponsrar även Humanfonden som är ett lokalt initiativ via kyrkan som ger ekonomiskt stöd till utsatta.

Vilka marknadsföringstrender kan du se just nu i byggbranschen?

– Vi jobbar allt mer med storytelling och rörligt material. I dag kan vi inte vara nöjda med att bara visa en fin bild på ett vardagsrum med rätt lampa och en fin fåtölj för att sälja ett projekt. Rätt innehåll är avgörande för utfallet.

Vad tror du kommer att ske de närmaste åren?

– Content marketing blir större. Det kommer att bli allt viktigare för oss företag att visa för våra kunder vad vi står för. Värderingar och hållbarhetsarbete kommer att lyftas allt mer i vår kommunikation.

 

Caroline Hedlund, marknads- och kommunikationschef, HSB Projektpartner.

Vilka kanaler har ni valt för er marknadsföring?

– Vi har valt att satsa på nationell varumärkes-stärkande räckvidd, eftersom vi finns i hela landet, i kombination med lokal försäljningsdrivande projektannonsering. Vi syns i första hand där målgrupperna söker bostäder, exempelvis Hemnet, Booli, och kompletterar med playkanaler, radio, bio, annonsering i sociala medier, lokalpress, programmatiskt och digitalt utomhus. Vi har valt bort traditionell tv eftersom det kräver större investeringar.

Vad har ni valt att satsa mer på de senaste åren?

– Vi lägger mer investering i sociala medier än tidigare för att det är att betrakta som en del i mediemixen och för att vi kan nå våra målgrupper där och i slutändan konvertera till försäljning. Det kräver annonsering eller betalda samarbeten. Vi jobbar mycket mer med annonseringen i sociala medier än tidigare, och det går inte att nå ut gratis som är en vanlig missuppfattning. Det räcker alltså inte att ha många följare och att bara posta inlägg för att nå ut.

Vad ingår i era medieinvesteringar?

– För hela HSB är det medieköp för nyproduktion, bosparande och förvaltning.

Har ni testat något nytt sätt att nå ut?

– Jag tror att influencers är här för att stanna ett tag till. Dock ligger bostadsbranschen efter här. Vi har jobbat med några influencers för att nå yngre målgrupper som inte haft en relation med HSB tidigare. Då har vi valt influencers som inte är så jättestora för att hålla kostnaderna nere. De största kostar nästan lika mycket som tv-reklam.

Vad har ni satsat mest på det senaste året?

– En förbättrad attityd till nyproduktion och att fler ska våga köpa på ritning, givet läget på bostadsmarknaden. Här borde de stora och marknadsledande aktörerna dra åt samma håll för att förbättra ryktet och attityden till nyproduktion.

 

Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, JM.

Vilket syfte har ni med er marknadsföring?

– Vi är inriktade på flera spår. Ett är att stärka varumärket, ett annat att attrahera personal och ytterligare en del har fokus på försäljning, exempelvis för att få folk att komma på visning.

Var syns ni?

– Vi är ett konsumentbolag och vill
finnas där våra kunder finns, det vill säga främst digitalt men även i mer traditionella medier som print, tv och utomhus.

Har ni ändrat fokus på senare tid?

– Vi trycker mer på fördelen med nyproduktion, att det håller en helt annan standard än andra bostäder. Det är något som vi inte har varit lika tydliga med tidigare.

Vilken typ av marknadsföring når olika grupper?

– Vi märker att även äldre är väldigt digitala och att till exempel Facebook och Instagram når hela spannet.

Vad funkar och vad funkar inte?

– Vi har till exempel testat augmented reality men det har inte fått så jätte stort genomslag. Vi märker att virtuella lägenhetsvisningar är mer populära om inte möjligheten ges att besöka en visningsbostad.

 

Isabel Lechte, strategisk marknadskommunikatör, Riksbyggen.

Hur ser er kommunikationsplan ut?

– Vi har tagit fram en plan utifrån våra affärsmål. Vi följer planen och mäter och följer hur våra insatser går, bland annat genom att vi varje vecka ställer specifika frågor till allmänheten för att se hur de har uppmärksammat vår kommunikation. Det är viktigt att få med kundens syn, att nå rätt personer och så många som möjligt.

Att nå kommunpolitiker och tjänstemän är ett av era mål. Varför?

– Vi vill nå dem som fattar beslut om bland annat marktilldelning och nyproduktion. Vi vill att de ser oss som en tänkbar partner där vi kan komma med förslag på lösningar, till exempel gällande bostadsbristen för unga eller bostäder för äldre.

Vad funkar och vad funkar inte?

– Vi försöker ta fram en kommunikation som man blir berörd av och att på så vis ta oss in i männi-skors medvetande. Rörligt material underlättar för det, så det kommer vi att satsa mer på. Vi satsar mycket digitalt och på radio och tv för att nå de breda målgrupperna över hela landet.

Ser ni någon skillnad mellan målgrupperna?

– Rörligt funkar för alla målgrupper. Seniorer har lite mer tid och kan tänka sig att läsa längre texter. Men att digitalt skulle vara en åldersfråga stämmer inte längre, det finns många äldre som är uppkopplade och har exempelvis Facebook.

Har ni ökat er budget för marknadsföring?

– Nej, det har vi inte. Däremot har vi justerat så att vi lägger marknadsföringen där vi får mest nytta av den och det är sådant som går lättare att göra när vi nu satsar mest digitalt och kan pinpointa kunderna.

Cykeldrömmen som slutade i fiasko

Hornsbergsvelodromen i Stockholm blev ett av 20-talets stora misslyckanden.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/cykeldrommen-som-slutade-i-fiasko-28692

Hon leder Sveriges Byggindustrier in i framtiden

Carin Stoeckmann rattar familjeföretaget samtidigt som hon styr Sveriges Byggindustrier.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-leder-sveriges-byggindustrier-i-framtiden-28685

Snabbguide till byggbranschens digitalisering

Blir du stressad när kollegerna slänger sig med akronymer som BIM, AR och IoT?
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/snabbguide-till-byggbranschens-digitalisering-28690

Byggarkivet: Ingen dagispanik hos byggarna

1975 var behovet av nya förskolor stort - men byggarnas intresse ljummet.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggarkivet-ingen-dagispanik-hos-byggarna-28681

Kriminella som fjärrstyr byggkranar

En digitaliserad byggbransch innebär nya hot. Vi listar de sex största.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kriminella-som-fjarrstyr-byggkranar-28682

”Det gäller att vara med från början”

Susanne Rudenstam ser flera likheter mellan medievärlden och byggsektorn.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/det-galler-att-vara-med-fran-borjan-28676

Sveriges säkraste fängelse – ett lapptäcke

Anstalten har byggts om gång på gång på grund av rymningar.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sveriges-sakraste-fangelse-ett-lapptacke-28605

Nytt mobilt dörrlås ska revolutionera byggbranschen

Annons.
Säg hejdå till nycklar och koder som tappas bort eller hamnar i fel händer.
https://byggindustrin.se/sponsrat/infobric/nytt-mobilt-dorrlas-ska-revolutionera-byggbranschen-28736

Vi listar diktatorernas drömkåkar

Här är fem groteska diktatorbyggen.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vi-listar-diktatorernas-dromkakar-28631

”Antingen gör man rätt eller så gör man fel”

Skatteexperten Sofie Wilhelmsson vet vad som gäller.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/antingen-gor-man-ratt-eller-sa-gor-man-fel-28632

Kalixföretag vill växla in på nytt spår

Nu siktar Part på den europeiska marknaden.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kalixforetag-vill-vaxla-pa-nytt-spar-28603