Meny

Ny stadsdel formas digitalt

Ny stadsdel formas digitalt

Just nu pågår ett av Sveriges större byggprojekt precis vid Bromma flygplats. I det nya kvarteret Hangar 5 kommer kontor, handel och hotell ta plats. Ett hjälp­medel i jätteprojektet och först ut med Beasts standard för bygghandlingar som hjälper alla att hålla ordning på de digitala ritningarna.

Bromma flygplats och gallerian Bromma Blocks har länge varit nedgången industrimark. Men just nu pågår en omvandling som ska få företag att flytta ut till området och många andra att komma dit och handla.

Där det för tillfället är en enorm byggrop ska affärs- och kontorslokaler med en bruttoyta på 82 000 kvadratmeter skapas.


– Det vi gör nu är att vi börjar utveckla en ny stadsdel. Av det gamla industriområdet blir det moderna kontor. På sikt kommer det att bli blandstad här i området, säger Harald Stjernström, projektchef på NCC Building.

Området, som ligger i anslutning till Bromma Blocks, precis vid Ulv­sundavägen, har varit detaljplanerat sedan 2009. Ica Fastigheter hade då i flera års tid samarbetat med de två privatpersoner som då ägde fastigheten om att bygga ett stort handelsområde. Ica köpte fastigheten 2016, men valde under 2018 att sälja den till NCC Property Development och i stället bli hyresgäst.

Därefter tog bygget fart. Första spadtaget togs den 14 februari i år.


Utöver Ica Fastigheter, som kommer att ha en Ica Maxi-butik där, kommer ett longstay-hotell med 177 rum att byggas.


Ulf Larsson, chef operativt stöd, och Harald Stjernström, projektchef, på NCC Building.
Foto: Anders Siljevall

– Det kommer att drivas av Biz Apartments, säger Harald Stjernström.


Stockholms läns landsting bygger just nu ut Tvärbanan och en ny hållplats kommer att byggas precis vid entrén till kontorsdelen av huset. I bottenvåningen kommer Ica Maxi-butiken och apoteket Hjärtat att ligga. Tanken är att allt detta ska skapa ett attraktivt område för folk att bo och jobba i.


Hangar 5 är med sitt värde på 2,5 miljarder kronor ett av de absolut största projekten i Stock­holm just nu. Med storleken kommer också komplexitet – och ett stort antal ritningar. Ungefär 4 000 ritningar och bygghandlingar kommer att användas i skapandet av Hangar 5, vilket ställer stora krav på ordning och reda. Det är en av anledningarna till att NCC som första byggbolag har rullat ut branschföreningen Beasts standard för bygghandlingar som skapar bättre ordning bland digitala ritningar genom standardiserade ritningshuvuden, klickbara pdf:er som länkar ritningarna till varandra och tydliga mappstrukturer för att göra allt enkelt att hitta.

Emil Rehnström är huvudansvarig projekteringsledare för projektet och ansvarar för implementeringen av standarden i projektet. Att man väljer att påbörja implementeringen av standarden i ett jätteprojekt som Hangar 5 beror på att det visar att NCC tror på standarden och att den kommer att göra byggprocessen mer effektiv.


– Och i projekteringen har vi noga valt ut konsulter som vill vara delaktiga i att effektivisera i samverkan, säger han.


 

Emil Rehnström är huvudansvarig projekteringsledare för projektet.
Foto: Anders Siljevall


Alla har senaste versionen

Med standarden går det att vara säker på att samtliga i projektet sitter på den senaste versionen av varje ritning, oavsett om man står ute på bygget eller är inne på platskontoret.


Harald Stjernström, som har arbetat länge på NCC, menar att standarden ger ett helt nytt arbetssätt och både enklare och snabbare åtkomst ute på byggprojektet även för underentreprenörer och hantverkare.


– Vi var lite skeptiska i början, men Emil övertygade oss. Det är kul att det man pratat och drömt om i 20 år händer nu. Du kan ropa på närmaste lagbas på ventilation och fråga om en ritning. Även om du arbetar med el har han den ritning som du behöver, säger han.


Störst genomslag kommer standarden att få när samtliga yrkesarbetare har en egen jobbtelefon med sig på bygget.


– Vi är inte där ännu, men vi är på väg, säger Harald Stjernström.
 Att ett nytt arbetssätt inte kommer att nå sin fulla potential i det första projektet är alla inblandade införstådda med.


– Syftet med standarden är att den ska spara tid, men det kommer att ta ett par projekt innan det sätter sig. Tanken är att enkelheten att navigera bland ritningarna ska kunna underlätta arbetet även i förvaltningsskedet, säger Emil Rehnström.

Harald Stjernström tror att de yngre medarbetarna direkt anammar tekniken.


– Men det äldre gardet, som jag själv, har en längre invänjnings­period. 



Hela branschen behövs

Ulf Larsson, ordförande i Beast och chef för operativt stöd på NCC Building Sverige, är nöjd över att NCC är först ut att använda standarden, men poängterar att det är ett branschgemensamt initiativ som ska komma alla till nytta.

– Vi vill inte driva det här som en NCC-standard. Alla drar nytta av att vi gemensamt i branschen tillämpar standarder, och det ger stora fördelar från tidiga skeden till överlämning och förvaltning, säger Ulf Larsson.

I övrigt är de största utmaningarna i projektet logistiska. Byggtransporterna får inte störa infarterna till riks­intresset Bromma flygplats. Och det pågår många andra projekt i området samtidigt: SL bygger tvärbanan, och parallellt med den byggs en ny gång- och cykelbro.

– Men vi har bra kontakt med våra grannar, säger Harald Stjernström.

Oavsett om Bromma flygplats kommer att finnas kvar i framtiden eller inte finns alla möjligheter för den blivande stadsdelen runt Han­gar 5 att växa fram.
– Antingen finns flygplatsen kvar och bidrar till bra kombinationer eller så försvinner den och gör plats för nya bostäder i en blandstad, säger Harald Stjernström.

Cykeldrömmen som slutade i fiasko

Hornsbergsvelodromen i Stockholm blev ett av 20-talets stora misslyckanden.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/cykeldrommen-som-slutade-i-fiasko-28692

Hon leder Sveriges Byggindustrier in i framtiden

Carin Stoeckmann rattar familjeföretaget samtidigt som hon styr Sveriges Byggindustrier.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-leder-sveriges-byggindustrier-i-framtiden-28685

Snabbguide till byggbranschens digitalisering

Blir du stressad när kollegerna slänger sig med akronymer som BIM, AR och IoT?
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/snabbguide-till-byggbranschens-digitalisering-28690

Byggarkivet: Ingen dagispanik hos byggarna

1975 var behovet av nya förskolor stort - men byggarnas intresse ljummet.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggarkivet-ingen-dagispanik-hos-byggarna-28681

Kriminella som fjärrstyr byggkranar

En digitaliserad byggbransch innebär nya hot. Vi listar de sex största.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kriminella-som-fjarrstyr-byggkranar-28682

”Det gäller att vara med från början”

Susanne Rudenstam ser flera likheter mellan medievärlden och byggsektorn.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/det-galler-att-vara-med-fran-borjan-28676

Sveriges säkraste fängelse – ett lapptäcke

Anstalten har byggts om gång på gång på grund av rymningar.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sveriges-sakraste-fangelse-ett-lapptacke-28605

Nytt mobilt dörrlås ska revolutionera byggbranschen

Annons.
Säg hejdå till nycklar och koder som tappas bort eller hamnar i fel händer.
https://byggindustrin.se/sponsrat/infobric/nytt-mobilt-dorrlas-ska-revolutionera-byggbranschen-28736

Vi listar diktatorernas drömkåkar

Här är fem groteska diktatorbyggen.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vi-listar-diktatorernas-dromkakar-28631

”Antingen gör man rätt eller så gör man fel”

Skatteexperten Sofie Wilhelmsson vet vad som gäller.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/antingen-gor-man-ratt-eller-sa-gor-man-fel-28632

Kalixföretag vill växla in på nytt spår

Nu siktar Part på den europeiska marknaden.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kalixforetag-vill-vaxla-pa-nytt-spar-28603