Meny
  • Danviksbron är egentligen två broar, en väg- och en järnvägsbro. Järnvägsbron som syns i bakgrunden är byggd 1922 och vägbron 1956.
    Foto: Mattias de Frumerie

Nu ska trotjänaren över kanalen klaffa i 50 år till

Nu ska trotjänaren över kanalen klaffa i 50 år till

Planering, Projektering och Produktion. Alla dessa tre skeden i byggprocessen har funkat vid renoveringen av den över 50 år gamla klaffbron över Danvikstull i Stockholm. Det gjorde att bron kunde återinvigas en och en halv månad före planerat och till en lägre kostnad än beräknat. Nu nomineras projektet till Årets Bygge 2014.

Asfalten på Danviksbron ligger blänkande svart och bjälklaget är nymålat med ljusgrå polyuretan. Sedan den 4 mars, då renoveringen av Danviksbron i Stockholm drog igång på plats, har det rullat på bra. Bron, som togs i bruk 1956, består egentligen av två broar, en vägbro och en järnvägsbro, och det är vägbron som nu har fått ett ansiktslyft. Den har renoverats en gång tidigare på 1970-talet, ungefär på samma sätt som i dag, i syfte att anpassa bron till en ökad trafik. Bland annat fick den ett körfält till. Nu har man byggt om det sekundära bärverket helt. Gångbanan vid sidan av det södra körfältet har bytts helt.

Att bygga om och anpassa äldre konstruktioner är speciellt. Även om det finns bra konstruktionsritningar bevarade så stämmer de sällan när man kommer ner på centimeter- och millimeternivå. Det är anpassningen mellan något som inte ser ut som förväntat och det nya som har varit svårast i själva byggnadsarbetet.

– När man jobbar med så gamla saker så måste man vara också försiktig med att svetsa och skära. Till exempel kan det gamla stålet bli sprött, säger Lars Matz, konstruktionsansvarig på Stockholms stad har hållit i projekteringen.

En annan försvårande omständighet är att Danviksbron är kraftigt trafikerad. Allt som oftast ringlar bilköerna mellan Nacka/Värmdö och Stockholm långa. Trafikplaneringen har därför varit extra viktigt för att få projektet att flyta på.

Samarbetet är något som Roland Kolmodin, byggprojektledare på Stockholms stad, gärna håller fram när han beskriver projektet. Även båttrafiken, både yrkestrafiken och påverkades av brorenoveringen. I början knorrade det lite i för att renoveringen ställde till det – för bilister, fritidsbåtar och för bussföretaget – berättar Lars Matz.

– Men när den inledande kverulansen tidigt vändes till den lösningsorienterade mötesordning som kom att prägla umgänget i projektet tystade klagolåten, säger han.

Renoveringsarbetet delades in i tre skeden. Först revs hela den gamla gångbanan, del C. Sedan byttes det norra körfältet, del A och till sist byttes det södra körfältet, del B.

– Detta vara det mest knepiga trafikmässigt. Då var tre körfält avstängda samtidigt, berättar Lars Matz.

För att göra denna del så smidig som möjligt förlades den till sommaren. Bussbolaget SL/Keolis förstärkte trafiken.

– Vi fick jättefin respons från dem och hade regelbundna möten med våra trafikplanerare och Keolis för att diskutera och hitta lösningar i trafiken, säger Lars Matz.

Under byggtiden gick det inte att öppna den gamla klaffbron alls. När målningsarbetena genomfördes minskade dessutom den segelfriahöjden med ett par meter på grund av byggställningarna. Lösningen blev att blästra och måla halva bron i taget.

– Det var ett krav från yrkestrafiken för att deras båtar skulle kunna ta sig till Mälaren, säger Lars Matz.

Den 18 juni på eftermiddagen lämnade en pråm lastad med den ena av de båda brohalvorna Frihamnen i Stockholm och satte kurs på Danvikstull. Kvällen var stilla. Vattnet låg som en spegel och det var ingen blåst. Mitt i natten lyftes den 90 ton tunga brohalvan på plats av stålentreprenören Lecor.

– Det var rätt imponerande. De jobbade väldigt systematiskt. Lugnt och sansat var det. Duktiga herrar, säger Roland Kolmodin.

Exakt en månad senare, den 18 juli, gjordes samma procedur med den andra körbanan. De gamla körbanorna forslades vidare till skrotning.

Att bron kunde invigas en och en halv månad före utsatt tid för biltrafik och en månad före för båttrafiken var därför ett stort plus. Det blev möjligt genom att Lecor hade ett bra arbetssätt, både när de skrotade och när de lyfte de nya delarna på plats, menar Roland Kolmodin och Lars Matz.

– Det är entreprenörernas levebröd är att hitta smarta lösningar, säger Lars Matz.

Som belöning för att bron blev klar före utsatt tid fick Lecor 500 000 kronor extra, helt enligt det incitamentsavtal som ingick i stålentreprenörens utförandeentreprenad.

Men egentligen är det en hel kedja av faktorer som gjorde projektet lyckosamt poängterar Lars Matz och Roland Kolmodin. Alltifrån att politiska beslut om att renovera togs i tid, så att bron inte var i alltför taskigt skick, till att är samarbetet med alla berörda parter gick så bra. Konstruktionskonsulten ELU:s handlingar var proffsiga, Lecors arbete exemplariskt och inga incidenter stoppade arbetet.

Projektet har drabbats av en arbetsplatsolycka, där en man föll och skadade sitt ben.

– Vi har haft ett proaktivt säkerhetsarbete. Risk- och säkerhetsanalyser har gjorts i alla moment. Redan under projekteringen hade vi en specialist som upprättade arbetsmiljöplaner som sedan togs över och följdes upp på plats av Bas-U. Vi hade också regelbundna skyddsronder, berättar Roland Kolmodin.

Och så höll projektet budget. Stockholm stad fick till och med pengar över och passade på att byta vägbeläggningen även på Skansbron vid Skanstull i södra Stockholm.

– Det är ovanligt. Det får jag säga. Det har en tendens att överskrida våra kalkyler, säger Lars Mats.

Danviksbron i korthet

Byggherre: Stockholms stad.

Entreprenör: Lecor Stålteknik.

Projektform: Generalentreprenad.

Konstruktör: ELU, Göteborg.

Byggledning: Infrakonsult Sverige.

Trafikanordningsplanering: Trafik & TA i Sverige.

Budget: 47 miljoner kronor. Landade på cirka 44 miljoner kronor.

Byggtid: Mars–augusti 2013.

Årets Bygge i korthet

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling. Den är ett samarbete mellan tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst. Tävlingen lyfter fram exempel på det bästa sektorn presterar i kvalitet, samarbete, ekonomi och form.

Varje år nomineras totalt 20 projekt. Nomineringarna utgörs av Byggindustrins projektreportage. Vinnaren utses av en expertjury.

Här kan du läsa mer om Årets Bygge 2014, inklusive längre reportage om samtliga nominerade projekt.

Cykeldrömmen som slutade i fiasko

Hornsbergsvelodromen i Stockholm blev ett av 20-talets stora misslyckanden.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/cykeldrommen-som-slutade-i-fiasko-28692

Hon leder Sveriges Byggindustrier in i framtiden

Carin Stoeckmann rattar familjeföretaget samtidigt som hon styr Sveriges Byggindustrier.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-leder-sveriges-byggindustrier-i-framtiden-28685

Snabbguide till byggbranschens digitalisering

Blir du stressad när kollegerna slänger sig med akronymer som BIM, AR och IoT?
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/snabbguide-till-byggbranschens-digitalisering-28690

Byggarkivet: Ingen dagispanik hos byggarna

1975 var behovet av nya förskolor stort - men byggarnas intresse ljummet.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggarkivet-ingen-dagispanik-hos-byggarna-28681

Kriminella som fjärrstyr byggkranar

En digitaliserad byggbransch innebär nya hot. Vi listar de sex största.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kriminella-som-fjarrstyr-byggkranar-28682

”Det gäller att vara med från början”

Susanne Rudenstam ser flera likheter mellan medievärlden och byggsektorn.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/det-galler-att-vara-med-fran-borjan-28676

Sveriges säkraste fängelse – ett lapptäcke

Anstalten har byggts om gång på gång på grund av rymningar.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sveriges-sakraste-fangelse-ett-lapptacke-28605

Nytt mobilt dörrlås ska revolutionera byggbranschen

Annons.
Säg hejdå till nycklar och koder som tappas bort eller hamnar i fel händer.
https://byggindustrin.se/sponsrat/infobric/nytt-mobilt-dorrlas-ska-revolutionera-byggbranschen-28736

Vi listar diktatorernas drömkåkar

Här är fem groteska diktatorbyggen.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vi-listar-diktatorernas-dromkakar-28631

”Antingen gör man rätt eller så gör man fel”

Skatteexperten Sofie Wilhelmsson vet vad som gäller.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/antingen-gor-man-ratt-eller-sa-gor-man-fel-28632

Kalixföretag vill växla in på nytt spår

Nu siktar Part på den europeiska marknaden.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kalixforetag-vill-vaxla-pa-nytt-spar-28603