Meny

Norge planerar undervattenstunnlar och flytande broar

Norge planerar undervattenstunnlar och flytande broar

I Norge pågår utredningen av det största vägprojektet i landets historia, till en beräknad kostnad på 340 miljarder norska kronor. Det ska leda till att E39 mellan Kristiansand i söder och Trondheim i norr, via bland annat Bergen och Stavanger, sammanbinds i en sträcka helt utan färjeförbindelser.

I dag har sträckan mellan Kristiansand och Trondheim sju färjeförbindelser. Vägprojektet ska korta restiden på den 1 100 kilometer långa sträckan från dagens 21 timmar till omkring 11 timmar. Det är ett projekt med enorma ingenjörsmässiga utmaningar då flera av de fjordar som ska passeras är flera hundra meter djupa och ligger väldigt utsatta för det öppna havet utanför. På några sträckor planerar man jättelika tunnlar, som exempelvis under Boknafjorden vid Stavanger. Där finns en idé om att bygga en 27 kilometer lång tunnel under fjorden. 390 meter under landytan på det djupaste stället. 

På vissa ställen är dock vanliga tunnlar och broar varken praktiskt eller tekniskt möjliga. Därför utreder Statens Vegvesen nu en del oortodoxa tekniska lösningar. Bland annat finns planer på att bygga en hängbro med flytande fundament över exempelvis Bjørnafjorden, söder om Bergen. Fjorden är mer än 5 kilometer bred och har ett djup på 600 meter på det djupaste stället. Tekniken med flytande broar är inte ny, men om bron över Björnafjorden förverkligas skulle den bli världens längsta i sitt slag.

Än mer fantasieggande är den lösning som utreds över Sulafjorden, vid Ålesund. Passagen är mer än 4 kilometer lång och fjorden är 400 meter djup. Där finns planer på att bygga en flytande tunnel på mellan 20 och 50 meters djup som är förankrad i botten. Tankar och planer på att bygga flytande undervattenstunnlar har funnits ända sedan 1880-talet, men ännu har ingen byggts i världen. Andra alternativ som utreds är en tvådelad hängbro med ett över 700 meter högt fundament mitt i fjorden.

Giftfria installationer med Svensk uppfinning

Miljövänligt flamskyddsmedel på väg mot genombrott.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/giftfria-installationer-med-svensk-uppfinning-28602

Branschens doldis har största budgeten

Han har 256 miljarder i potten.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/branschens-doldis-har-storsta-budgeten-28600

”Mer snabbtåg åt folket”

Sweco Sveriges vd Ann-Louise Lökholm Klasson vill kavla upp ärmarna.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/mer-snabbtag-folket-28596

Ny stadsdel formas digitalt

Standardiserade handlingar hjälper Hangar 5 att växa fram.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ny-stadsdel-formas-digitalt-28588

Den skrivande ingenjören

Nu kommer civilingenjören Magnus Montelius efterlängtade uppföljare Åtta månader.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/den-skrivande-ingenjoren-28511

Är norrmännens säkerhetstänk bättre?

Byggindustrin försöker ringa in lik­heter och skillnader i grannländernas säkerhetsarbete.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ar-norrmannens-sakerhetstank-battre-28515

Bitarna som ska få anläggning att lyfta

Fyra konkreta åtgärder som kan bli viktiga hörnstenar när sektorn lägger framtidspusslet.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bitarna-som-ska-fa-anlaggning-att-lyfta-28506

Nytt samarbete hjälper dig jämföra företagslån

Annons.
Nu finns det äntligen en smart tjänst som hjälper dig att jämföra företagslån - gratis.
https://byggindustrin.se/sponsrat/krea/nytt-samarbete-hjalper-dig-jamfora-foretagslan-28437

"Pappa såg arbetskamrater falla"

Britt-Marie Johansson Dufwas pappa är en av byggarbetarna på den legendariska bilden.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/pappa-sag-arbetskamrater-falla-28510

Nu finns bygghjälmen som tål sneda slag

Nawar Toma och hans femmannaföretag Guardio är först på bollen.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/nu-finns-bygghjalmen-som-tal-sneda-slag-28505

Jimmy Bengtsson om vägen till toppen

"Jag har bara bytt jobb på riktigt en gång och det var när jag började på Arcona."
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/jimmy-bengtsson-om-vagen-till-toppen-28499