Meny

Krocksäkrat brobygge

Krocksäkrat brobygge

Glasfasad, egen entré för cyklister – och en krockkudde som skyddar byggnaden mot fartygskollisioner. Det är inte mycket som är standard i JM:s bostadsprojekt Brohuset. Nu nomineras projektet till Årets Bygge 2019.

Liljeholmskajen i Stockholm är ett stadsbyggnadsprojekt som har pågått sedan millennieskiftet i JM:s regi. Totalt ska 3 500 lägenheter uppföras av JM, 4 000 om man räknar med intilliggande Marievik. Hittills står 3 500 lägenheter klara. I år har en milstolpe i stadsdelen färdigställts – med sin avlånga form och placering precis intill Årstabroarna sticker Brohuset ut från den övriga bebyggelsen, som främst består av mer traditionella kvartershus. Huset, ritat av Gert Wingårdh, löper längs med bron, från berget ut till vattnet och är beklätt med en fasad i glas.

– Mycket av gestaltningen bygger på att det är ett avslut på Liljeholmskajen, säger Jon Semb-Josefson, projektledare på JM Region Stockholm Bostad.

Brohusets glasfasad har inneburit mycket finlir. Den är uppbyggd av moduler som hängs på valvkanten och som består av glas som är limmat på en kassett gjord av aluminiumprofiler och isolering.
Foto: Anders Siljevall


Ursprungligen var 144 lägenheter inritade, men efter en del ändringar av förrådsutrymmena och minskning av ytan på vissa lägenheter kunde antalet ökas till 162 lägenheter på mellan 49 och 172 kvadratmeter.
Namnet Brohuset syftar nödvändigtvis inte enbart på husets placering. Den 120 meter långa byggnaden saknar bottenvåning och står på pelare. Detta gör det möjligt att gå under huset, likt en bro.

– I och med att det ligger så nära Årstaskogen, som är ett naturreservat, behövde vi skapa tillgänglighet. Detta behövdes även för utryckningsfordon om det skulle hända något med järnvägsbroarna, säger Jon Semb-Josefson.

Tillgängligheten har gällt även under pågående byggnation. Hela tiden har det gått att ta sig fram till fots och med utryckningsfordon. Det har ställt extra krav på säkerheten.

– Normalt är en sådan tillgänglighet något vi försöker undvika av säkerhetsskäl, säger Jon Semb-Josefson.


Foto: Anders Siljevall


Agnes Lindblom, arbetsledare på JM, berättar att säkerhet och tredje man har varit i fokus under projektet.

– Arbetsmiljö och säkerhet har varit viktigt och ytterst prioriterat hos alla, såväl platsledning som yrkesarbetare, både när det gäller tredje man och för oss som arbetar på byggarbetsplatsen. På JM jobbar vi säkert eller inte alls, säger hon.

Ytterligare en säkerhetsaspekt handlar även den om närheten till järnvägsbron. Trafikverkets bestämmelser kring vibrationer innebar att utrymmet för sprängningar var ytterst begränsat.

– Det passerar 500 tåg på Årstabron varje dygn. Vi fick inte spränga när det passerade tåg, vilket innebar att vi hade två fönster på cirka tio minuter då vi kunde spränga. På den tiden skulle allt vara klart och vi hade hela tiden kontakt med Trafikverket. Det blev aldrig några problem och all tågtrafik har passerat som planerat, säger Jon Semb-Josefson.

LÄS MER: Startskottet för nya Kiruna är en kristall

Med sin placering fungerar Brohuset som ett bullerskydd för resten av Liljeholmskajen. Även inne i huset är det tyst, tack vare en ljuddämpande fasad.

– Vi har haft tuffa bullerkrav, ljudklass B, att anpassa oss till. Sidan mot bron har en 50 centimeter tjock fasad. Och det är faktiskt väldigt tyst, säger Jon Semb-Josefsson.

– Under visningarna som vi har haft i olika skeden har våra kunder reagerat på att man ser tågen köra förbi, men de hörs inte, säger arbetsledaren Linnea Holmgren, JM.


Jon Semb-Josefson, projektledare på JM Region Stockholm Bostad, Lennart Wirén, ledamot i BRF Brohuset i Liljeholmen samt arbetsledarna Agnes Lindblom, Calle Adin och Linnea Holmgren.
Foto: Anders Siljevall


Närheten till Årstabroarna har också utnyttjats i projektet. I änden av huset som står på berget har man byggt ett cykelgarage och en entré i anslutning till bron, vilket gör det möjligt för cykelpendlare att snabbt ta sig över Årstaviken.

– Det är väldigt populärt bland många av de boende, säger Agnes Lindblom och berättar att cyklister och Brohuset går hand i hand på fler sätt:

– I somras pratade jag med en cyklist som följt byggnationen av huset från bron under en längre tid. Han berättade att projektet haft en inverkan på hans beslut att cykelpendla till jobbet. Han framförde att han följt byggets framväxt med spänning och att han tycker att resultatet blev jättefint. Det är väldigt roligt att höra att Brohuset är uppskattat också av allmänheten, säger hon.

En unik utmaning som JM har behövt lösa har med det sjönära läget att göra. En del av husets balkonger ligger utanför kajen. Samtidigt går en farled utanför och i teorin skulle stora båtar kunna köra in i huset. Istället för att fylla ut med sten och göra långgrunt eller sätta ut staket i vattnet valde man en annan lösning – en stor ”krockkudde” bestående av en 80 ton tung stålkonstruktion fylld med betong.

– Fästet är förankrat i själva kajen med långa stag. Det är första och troligtvis sista gången vi gör en sån här konstruktion, säger Jon Semb-Josefson.
Det är få standardlösningar i byggnaden. Arbetsledaren Calle Adin har arbetat mycket med glasfasaden och beskriver ett finlir utöver det vanliga.

– Här kommer allt som fasta moduler. Solitt, stenhårt glas kan du inte hyvla av för att det ska passa in om något mått inte skulle stämma. Jag är mycket imponerad av konstruktören som har löst detta, säger han.

Glasfasaden är uppbyggd av moduler som hängs på valvkanten. Varje modul består av glasfasad som är limmad till en kassett gjord av aluminiumprofiler och isolering. Bakom modulerna byggs en till vägg med ytterligare isolering.

– Det är i princip två väggar, två olika konstruktioner, säger Jon Semb-Josefson.


För att undvika att fartyg ska kollidera med huset har JM förstärkt kajen med en sorts krockkudde, en 80 ton tung stålkonstruktion fylld med betong.
Foto: Anders Siljevall


Placeringen längst ut på kajen och alla omkringliggande byggprojekt har inneburit att JM behövt tänka extra mycket på logistiken. Här har intre funnits några extra förvaringsutrymmen att förvara byggmaterial på under produktionen.

– Även om vi på JM alltid strävar efter att arbeta med just-in-time leveranser, har vi i detta projekt fått dra det till sin spets då möjlighet till lagerhållning inte funnits på samma sätt som det brukar. Vi har även varit ett testprojekt för leveranser under kvällstid vilket inneburit ett smidigare flöde i byggnaden under dagtid, säger Linnea Holmgren.

Jon Semb-Josefson fyller i:

– Vi har fått testa lean och ”just in time”-leveranser i byggbranschen i praktiken.

Sammantaget ser alla parter tillbaka på ett lyckat projekt. Tiderna har hållits och i skrivande stund, i november, sker de sista inflyttningarna.

– Att inflyttningen har skett på utsatt tid har varit väldigt positivt. Det kan ju annars vara si och så med det. Jag har varit med på mycket av besiktningar och det har varit idel glada miner bland de som ska bo här, säger Lennart Wirén, ledamot i BRF Brohuset i Liljeholmen.

Han berättar också att många är imponerade av den speciella arkitekturen.

– Det finns de som liknar huset vid ett vackert fartyg, att det känns internationellt, säger Lennart Wirén.

Brohuset saknar bottenvåning. En speciell pelarlösning gör att fotgängare och cyklister kan passera under huset.
Foto: Anders Siljevall


Bilden bekräftas av nöjd kund-mätningarna som gjorts.

– Vi har haft högt satta mål och även om vi inte är helt klara med NKI-mätningen, ser vi att målen kommer att nås, säger Jon Semb-Josefsson.

Trots – eller kanske just på grund av – att Brohuset har varit ett projekt fyllt med utmaningar och speciallösningar har stämningen varit god och samarbetet bra.

– Engagemanget har varit stort och det tror jag är en nyckel i det hela. Då ser man på utmaningar på ett annat sätt, säger Linnea Holmgren.
Jon Semb-Josefson håller med.

– Man kan välja att se utmaningar som något jobbigt eller något roligt. Det går igen på hela arbetsplatsen att ingen har tyckt att det varit jobbigt, säger han.
 

Brohuset i korthet

Projektnamn: Brohuset
Byggherre: Brf Brohuset i Liljeholmen (projektet startades som ett egenregiprojekt inom JM AB och såldes sedan över till den nybildade bostadsrättsföreningen)
Byggentreprenör: JM
Arkitekt: Wingårdhs Arkitektkontor AB
Landskapsarkitekt: Nivå Landskapsarkitekter
Konstruktör: ELU Konsult AB
VVS-konsult: Mikab AB
El-konsult: J&H Elteknik AB
Ventilationskonsult: Mikab AB
VVS-entreprenör: Mälar-Rör
Ventilationsentreprenör: Luftkompaniet
Elentreprenör: PoB:s Elektriska
Stomentreprenör: JM
Markentreprenör: JM Entreprenad
Glasfasad: Skandinaviska Glassystem
Glasräcken och inglasning av balkonger: Windoor
Entreprenadform: Total­entreprenad
Ersättningsform:  Fast pris
Totalkostnad (entreprenad och mark): Cirka 1,1 miljard kronor

Årets Bygge i korthet

Samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling! Årets Bygge arrangeras av tidningen Byggindustrin och Business Arena med Svensk Byggtjänst som samarbetspartner.

Tävlingen lyfter fram exempel på det bästa sektorn presterar i kvalitet, samarbete, ekonomi och form. Varje år nomineras totalt 20 projekt. Nomineringarna utgörs av Byggindustrins projektreportage. Vinnaren utses av en expertjury och presenteras på Årets Bygge-galan den 26 mars 2019.

Här kan du läsa mer om Årets Bygge 2019.

Ny stadsdel formas digitalt

Standardiserade handlingar hjälper Hangar 5 att växa fram.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ny-stadsdel-formas-digitalt-28588

Den skrivande ingenjören

Nu kommer civilingenjören Magnus Montelius efterlängtade uppföljare Åtta månader.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/den-skrivande-ingenjoren-28511

Är norrmännens säkerhetstänk bättre?

Byggindustrin försöker ringa in lik­heter och skillnader i grannländernas säkerhetsarbete.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ar-norrmannens-sakerhetstank-battre-28515

Bitarna som ska få anläggning att lyfta

Fyra konkreta åtgärder som kan bli viktiga hörnstenar när sektorn lägger framtidspusslet.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bitarna-som-ska-fa-anlaggning-att-lyfta-28506

"Pappa såg arbetskamrater falla"

Britt-Marie Johansson Dufwas pappa är en av byggarbetarna på den legendariska bilden.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/pappa-sag-arbetskamrater-falla-28510

Nu finns bygghjälmen som tål sneda slag

Nawar Toma och hans femmannaföretag Guardio är först på bollen.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/nu-finns-bygghjalmen-som-tal-sneda-slag-28505

Norge planerar undervattenstunnlar och flytande broar

Största vägprojektet i Norges historia.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/norge-planerar-undervattenstunnlar-och-flytande-broar-28504

Nytt samarbete hjälper dig jämföra företagslån

Annons.
Nu finns det äntligen en smart tjänst som hjälper dig att jämföra företagslån - gratis.
https://byggindustrin.se/sponsrat/krea/nytt-samarbete-hjalper-dig-jamfora-foretagslan-28437

Jimmy Bengtsson om vägen till toppen

"Jag har bara bytt jobb på riktigt en gång och det var när jag började på Arcona."
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/jimmy-bengtsson-om-vagen-till-toppen-28499

Vem har ansvaret?

Hur långt sträcker sig arbetsgivarens säkerhetsansvar?
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vem-har-ansvaret-28467
Cecilia Österman är arbetsmiljöforskare och utbildare.

”Doktor i sunt förnuft”

Cecilia Österman är expert på arbetsmiljö.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/doktor-i-sunt-fornuft-28465