Meny

Kontraktsstrul skapar förseningar ovan jord

Kontraktsstrul skapar förseningar ovan jord

Arbetena ovan jord på Förbifarten är igång på flera platser, men en hel del entreprenader ska också sättas igång under 2018. Det förekommer en del förseningar av olika anledningar, men det är inget som ska äventyra den övergripande tidsplanen för projektet, enligt Johan Brantmark, projektchef på Trafikverket.

Längst ner i söder är Skanska igång med att bygga betongtunnlar runt vägbanorna vid Kungens Kurva och Hochtief har precis inlett arbetena med vägar och broar i Vårby Backe.

I de norra delarna är bygget av Trafikplats Hjulsta norra i full fart. Där ska entreprenören Implenia/Veidekke bland annat färdigställa en 650 meter lång vägbro över Mälarbanan, Bällstaån och E18. NCC bygger en anslutande betongtunnel till vägens sträckning under Järvafältet.

På vissa avsnitt har det dock kommit grus i maskineriet när det gäller arbetena ovan jord.

Som Byggindustrin tidigare skrivit om har ligger arbetet nere på Trafikplats Häggvik sedan årsskiftet på grund av att entreprenören NCC anser att handlingarna från Trafikverket är bristfälliga. Arbetena är inte igång ännu, men Johan Brantmark är övertygad att de kommer att komma igång snart då Trafikverket och NCC nu hittat ett sätt att jobba vidare på inom ramen för befintligt kontrakt.

– Vi har en jättebra dialog med NCC om det här och har nu hittat ett sätt att arbeta vidare på, säger han.

Züblin som bygger Trafikplats Akalla har stött på hinder av teknisk art. Inflödet av grundvatten blev så stort att teamet fick lägga extra krut på att täta den stora schaktgropen. Enligt Johan Brantmark ska Züblin ha lyckats få tätt nu.


LÄS MER: På väg in under Mälarens vatten

Även i söder har en entreprenad stött på patrull. Spanska Comsa har tilldelats entreprenaden att bygga Betongtunnlar i Skärholmen av Trafikverket. Konkurrenterna Astaldi/Gülermak har dock begärt en överprövning av beslutet. Upphandlingen av dessa tunnlar var försenad sedan tidigare då Trafikverket redan i maj i fjol fick ta ett omtag på upphandlingsprocessen på grund av att den ursprungliga upphandlingen var formellt felaktig.

– Enligt min uppfattning kommer inte något av detta försena slutdatumet för Förbifarten. Den stora delen i projektet är trots allt tunnlarna och där går allt enligt plan, säger Johan Brantmark.

Två entreprenader ovan jord ska påbörjas under 2018 – Trafikplats Lovö i söder och Trafikplats Vinsta i norr.

Dessutom har utbyggnaden av väg 261, Ekerövägen, från Nockeby till Trappström, som från början inte var en del av Förbifarten, lagts in under Förbifartens organisation.

– Där finns det en del spännande tekniska moment. Vi ska bland annat bredda en öppningsbar bro (Nockebybron) över Mälaren samtidigt som vi ska se till att trafiken kan flyta och bredda vägen förbi världsarvet Drottningholm, säger Johan Brantmark.

De arbetena ska också inledas under 2018 enligt planen.

Cykeldrömmen som slutade i fiasko

Hornsbergsvelodromen i Stockholm blev ett av 20-talets stora misslyckanden.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/cykeldrommen-som-slutade-i-fiasko-28692

Hon leder Sveriges Byggindustrier in i framtiden

Carin Stoeckmann rattar familjeföretaget samtidigt som hon styr Sveriges Byggindustrier.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-leder-sveriges-byggindustrier-i-framtiden-28685

Snabbguide till byggbranschens digitalisering

Blir du stressad när kollegerna slänger sig med akronymer som BIM, AR och IoT?
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/snabbguide-till-byggbranschens-digitalisering-28690

Byggarkivet: Ingen dagispanik hos byggarna

1975 var behovet av nya förskolor stort - men byggarnas intresse ljummet.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggarkivet-ingen-dagispanik-hos-byggarna-28681

Kriminella som fjärrstyr byggkranar

En digitaliserad byggbransch innebär nya hot. Vi listar de sex största.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kriminella-som-fjarrstyr-byggkranar-28682

”Det gäller att vara med från början”

Susanne Rudenstam ser flera likheter mellan medievärlden och byggsektorn.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/det-galler-att-vara-med-fran-borjan-28676

Sveriges säkraste fängelse – ett lapptäcke

Anstalten har byggts om gång på gång på grund av rymningar.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sveriges-sakraste-fangelse-ett-lapptacke-28605

Nytt mobilt dörrlås ska revolutionera byggbranschen

Annons.
Säg hejdå till nycklar och koder som tappas bort eller hamnar i fel händer.
https://byggindustrin.se/sponsrat/infobric/nytt-mobilt-dorrlas-ska-revolutionera-byggbranschen-28736

Vi listar diktatorernas drömkåkar

Här är fem groteska diktatorbyggen.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vi-listar-diktatorernas-dromkakar-28631

”Antingen gör man rätt eller så gör man fel”

Skatteexperten Sofie Wilhelmsson vet vad som gäller.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/antingen-gor-man-ratt-eller-sa-gor-man-fel-28632

Kalixföretag vill växla in på nytt spår

Nu siktar Part på den europeiska marknaden.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kalixforetag-vill-vaxla-pa-nytt-spar-28603