Meny

Kontraktsstrul skapar förseningar ovan jord

Kontraktsstrul skapar förseningar ovan jord

Arbetena ovan jord på Förbifarten är igång på flera platser, men en hel del entreprenader ska också sättas igång under 2018. Det förekommer en del förseningar av olika anledningar, men det är inget som ska äventyra den övergripande tidsplanen för projektet, enligt Johan Brantmark, projektchef på Trafikverket.

Längst ner i söder är Skanska igång med att bygga betongtunnlar runt vägbanorna vid Kungens Kurva och Hochtief har precis inlett arbetena med vägar och broar i Vårby Backe.

I de norra delarna är bygget av Trafikplats Hjulsta norra i full fart. Där ska entreprenören Implenia/Veidekke bland annat färdigställa en 650 meter lång vägbro över Mälarbanan, Bällstaån och E18. NCC bygger en anslutande betongtunnel till vägens sträckning under Järvafältet.

På vissa avsnitt har det dock kommit grus i maskineriet när det gäller arbetena ovan jord.

Som Byggindustrin tidigare skrivit om har ligger arbetet nere på Trafikplats Häggvik sedan årsskiftet på grund av att entreprenören NCC anser att handlingarna från Trafikverket är bristfälliga. Arbetena är inte igång ännu, men Johan Brantmark är övertygad att de kommer att komma igång snart då Trafikverket och NCC nu hittat ett sätt att jobba vidare på inom ramen för befintligt kontrakt.

– Vi har en jättebra dialog med NCC om det här och har nu hittat ett sätt att arbeta vidare på, säger han.

Züblin som bygger Trafikplats Akalla har stött på hinder av teknisk art. Inflödet av grundvatten blev så stort att teamet fick lägga extra krut på att täta den stora schaktgropen. Enligt Johan Brantmark ska Züblin ha lyckats få tätt nu.


LÄS MER: På väg in under Mälarens vatten

Även i söder har en entreprenad stött på patrull. Spanska Comsa har tilldelats entreprenaden att bygga Betongtunnlar i Skärholmen av Trafikverket. Konkurrenterna Astaldi/Gülermak har dock begärt en överprövning av beslutet. Upphandlingen av dessa tunnlar var försenad sedan tidigare då Trafikverket redan i maj i fjol fick ta ett omtag på upphandlingsprocessen på grund av att den ursprungliga upphandlingen var formellt felaktig.

– Enligt min uppfattning kommer inte något av detta försena slutdatumet för Förbifarten. Den stora delen i projektet är trots allt tunnlarna och där går allt enligt plan, säger Johan Brantmark.

Två entreprenader ovan jord ska påbörjas under 2018 – Trafikplats Lovö i söder och Trafikplats Vinsta i norr.

Dessutom har utbyggnaden av väg 261, Ekerövägen, från Nockeby till Trappström, som från början inte var en del av Förbifarten, lagts in under Förbifartens organisation.

– Där finns det en del spännande tekniska moment. Vi ska bland annat bredda en öppningsbar bro (Nockebybron) över Mälaren samtidigt som vi ska se till att trafiken kan flyta och bredda vägen förbi världsarvet Drottningholm, säger Johan Brantmark.

De arbetena ska också inledas under 2018 enligt planen.

Hej! Om du är medlem i Sveriges Byggindustrier behöver du förnya din prenumeration vilket du enkelt gör här och därefter kan du fortsätta att läsa alla artiklar.

Med mobilen som verktyg

Entreprenörsduo vill hjälpa byggare att hålla reda på maskiner och verktyg
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/med-mobilen-som-verktyg-29045

När stadsbiblioteket var måltavla

Stockholmsbyggnaden utsatt av bitter tonåring med fickorna fulla av svartkrut.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/nar-stadsbiblioteket-var-maltavla-29046

Hon är branschens bråkigaste bygg-vd

Orädd, rättfram och högljudd har hon utmanat och ruskat om branschen.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-ar-branschens-brakigaste-bygg-vd-28977

Hyperloop – en 1700-talsidé på experimentstadiet

Professorn reder ut hyperloopens historia.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hyperloop-en-1700-talside-pa-experimentstadiet-28959

”Arkitektur ska skapa en upplevelse”

Avgående vd Johanna Ferlin berättar om tiden på Tengbom.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/arkitektur-ska-skapa-en-upplevelse-28962

Nyab erövrar Norrland

Från litet stängselföretag till byggare med miljardomsättning.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/nyab-erovrar-norrland-28833

Skredet i Tuve: "Vi vadade i gyttja"

Helgläsning: Byggindustrin har träffat överlevare från jordskredet som tog nio liv i Tuve.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/skredet-i-tuve-vi-vadade-i-gyttja-28242

Omställningen börjar med bränslet

Annons.
Så kan bygg- och anläggningssektorn minska utsläppen av fossila bränslen redan nu.
https://byggindustrin.se/sponsrat/neste/omstallningen-borjar-med-branslet-28933

Vi listar Sveriges brutalaste byggnader

Sju projekt från 1960- och 1970-talet med raka linjer och råa fasader.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vi-listar-sveriges-brutalaste-byggnader-28838

"Rektorn bad mig sänka ribban"

Pia Berg vill att yrkesprogrammen ska ta eleverna på allvar.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/rektorn-bad-mig-sanka-ribban-28902

Miljöprofilen Amanda Borneke känner klimatglädje

Hon började som hårmodell men är i dag en av byggbranschens ledande krafter.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/miljoprofilen-amanda-borneke-kanner-klimatgladje-28827

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.