Meny

Hyperloop – en 1700-talsidé på experimentstadiet

Hyperloop – en 1700-talsidé på experimentstadiet

Bo Göran Hellers, professor emeritus i konstruktionslära vid KTH, djupdyker i Hyperloop – en teknik som inte är så ny som man först kanske kan tro.

Den namnkunnige amerikanske entreprenören Elon Musk kände sig rejält besviken då projektet California High Speed Rail bekräftades på nytt i början på året av den nye guvernören i delstaten, Gavin Newsom – projektet fortsätter, trots att kostnaden närmar sig 100 miljarder dollar, mycket pengar även i USA. Man tvingas senarelägga vissa delar men målet kvarstår. Musk använde citationstecken för ”high speed” i sitt referat, lite hånfullt – själv företräder han ju ett annat system, Hyperloop, som överträffar höghastighetstågets 350 kilometer i timmen tre gånger om. För en delstat som rymmer ett Silicon Valley och en avancerad tillverkare som JPL (Jet Propulsion Laboratory) borde målet tydligen sättas högre. Vad är då detta Hyperloop?

Enkelt uttryckt är Hyperloop ett transportsystem med kapslar för persontransport, som rör sig framåt i ett lufttomt rör med kontaktlös maglev-teknik. Härigenom elimineras såväl luftmotstånd som det rullmotstånd som traditionella tåg under drift måste övervinna. Elon Musk beskriver detta som överlägset, ett 5G inom transport, där tidigare generationer upptar flyg, tåg, bilar och fartyg. Han diskuterar gränsdragningen mellan Hyperloop och flyg – slutsatsen är att Hyperloop är överlägset på avstånd mindre än 1 500 kilometer (detta gäller till exempel alla avstånd i Sverige). Men höghastighetståg är inte med i jämförelsen, vilket delvis förklaras med att all persontrafik med tåg i Kalifornien är nedlagd sedan 1971.

Gammal idé

California High Speed Rail återupprättar järnvägen som alternativ i det en gång så järnvägstäta landet. Men nu har Musk fått till stånd en provanläggning för fortsatt utveckling av Hyperloop ute i den kaliforniska öknen, 8 kilometer lång. Medan tekniken för höghastighetståg efter hand erövrar stora delar av världen framstår Hyperloop som en invändning, en ännu bättre teknik som dock verkar ha svårt att övertyga. Eller har man bara kommit fram med förslaget för sent?

Problemet med Hyperloop är att idén egentligen är gammal, om än inte särskilt beprövad. Redan år 1799 föreslog en engelsk uppfinnare, George Medhurst, att med lufttryck transportera fram gods i ett gjutjärnsrör, en början på rörposttekniken. Det fungerade utmärkt i teorin. Efter hand skalade han upp tekniken och demonstrerade 1812 en möjlig anläggning för transport av vagnar med passagerare. Men kraftkällan fattades ännu – först på 1830-talet tillverkades användbara ångdrivna fläktar. Intresset för luft, egentligen för gas, var levande efter 1700-talet, då man formulerat och börjat tillämpa den allmänna gaslagen på vetenskaplig grund. 

Säkrare än höghastighetståg?

Under 1850-talet var man framme vid pneumatiska lösningar för persontransporter, vilket tillämpades i städer som Dublin, London och Paris. Dessa föregrep utvecklingen av tunnelbana, den första i London, först ångdriven med lokomotiv men med början under 1880-talet elektrifierad. En motsvarande utveckling ägde rum i New York, där en uppfinnare, Alfred Ely Beach, konstruerade ett pneumatiskt system under Manhattan, vilket var operativt 1870–73. Även detta avlöstes av en tunnelbana. År 1910 föreslog raketpionjären Robert Goddard en förbindelse mellan Boston och New York, som är en direkt föregångare till Hyperloop. Med en lufttom tunnel och med ett maglev-system som lyfter kapseln över banan skulle restiden bli tolv minuter. Projektet utfördes inte.

Den starkaste invändningen mot Hyperloop rör säkerheten. Med så höga hastigheter kan minsta störning leda till katastrof. Elon Musk hävdar ändå att Hyperloop är säkrare än höghastighetståg, vilket är obevisat – här föreligger en viktig uppgift för entreprenören.

Hej! Om du är medlem i Sveriges Byggindustrier behöver du förnya din prenumeration vilket du enkelt gör här och därefter kan du fortsätta att läsa alla artiklar.

Stöd till innovation i branschen har tredubblats

Sammanlagt närmare 2 miljarder kronor att söka till innovationer.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/stod-till-innovation-i-branschen-har-tredubblats-29174

Lokal byggare samlar udda uppdrag

Spa mitt på Älven och hotell i trädtopparna får Vittjärvshus att gå igång.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/lokal-byggare-samlar-udda-uppdrag-29173

Framåt för hissrevolutionärer i Arbrå

Otippad trio bakom idé att bygga nya hissar i gamla hus med enbart trappor.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/framat-hissrevolutionarer-i-arbra-29172

LISTA: Här är de svenska uppfinningarna som bygger världen

Sverige är ett litet land, men vår uppfinnings­rikedom lämnar avtryck världen över.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/lista-har-ar-de-svenska-uppfinningarna-som-bygger-varlden-29144

"Jag känner mig bekväm med att bygga hus i dag"

Pether Fredholm ledde JSB från haltande byggservice­företag till nationell byggkoncern.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/jag-kanner-mig-bekvam-med-att-bygga-hus-i-dag-29143

Språket utmanar utländska byggare

Bygg i topp bland utländsk arbetskraft.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/spraket-utmanar-utlandska-byggare-29041

Med mobilen som verktyg

Entreprenörsduo vill hjälpa byggare att hålla reda på maskiner och verktyg
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/med-mobilen-som-verktyg-29045

Nu digitaliseras byggbranschen: Därför är smarta lås framtiden

Annons.
Infobrics nya smartlås röjer undan alla problem med nyckelhantering på ett bygge.
https://byggindustrin.se/sponsrat/infobric/nu-digitaliseras-byggbranschen-darfor-ar-smarta-las-framtiden-29189

När stadsbiblioteket var måltavla

Stockholmsbyggnaden utsatt av bitter tonåring med fickorna fulla av svartkrut.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/nar-stadsbiblioteket-var-maltavla-29046

Hon är branschens bråkigaste bygg-vd

Orädd, rättfram och högljudd har hon utmanat och ruskat om branschen.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-ar-branschens-brakigaste-bygg-vd-28977

”Arkitektur ska skapa en upplevelse”

Avgående vd Johanna Ferlin berättar om tiden på Tengbom.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/arkitektur-ska-skapa-en-upplevelse-28962

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.