Meny
  • Med hjälp av en mycket bra permanent fyrhjulsdrift är det smidigt att köra i branta backar och trånga passager med nya Mercedes-Benz X-Klass 350 d V6.

Herre på täppan i pickisklassen

Herre på täppan i pickisklassen

Mercedes-Benz X-Klass utrustad med en egen­utvecklad V6-motor är en betydligt större upplevelse än att köra X-Klass med en fyrcylindrig motor. Efter att ha provkört bilen i varierad terräng i Slovenien ger vi den högsta betyg i pickisklassen.

Kombinationen stark och förhållandevis bränslesnål dieselmotor, god fjädring och körkomfort, oslagbar instrumentering och användarvänliga digitala förarstöd gör X-Klass 350 d till en pickup av allra högsta klass. Lägg till att hytten är mycket välisolerad och håller det mesta trafikbullret utanför bilen. Bilens motor sitter även i till exempel personbilen Mercedes-Benz E 350 d. På transportbilssidan sitter motorn i en av Mercedes Sprintermodeller.


Tysk ingenjörskonst

Efter körning på terrängbana med branta backar och täta snår får bilen verkligen visa vad den går för. Jo då, de tyska ingenjörerna har lyckats bygga den mest moderna pickup som går att få tag på. Med hjälp av en mycket bra permanent fyrhjulsdrift, hjälpmedel som down hill assist och den förträffliga kameran som visar bilens omgivning i 360 grader, är det smidigt att köra i branta backar och trånga passager. X-Klass är lika skön att köra på landsväg och motorväg.   
Den permanenta fyrhjulsdriften 4MATIC driver med 60 procent på bakhjulen och 40 procent fram som standard och kan ställas i tre lägen - 4L för tuff terräng. 4H för lättare terräng och 4MAT för landsvägskörning. Som tillval finns diffspärr på bakaxeln. Bilens markfrigång är drygt 20 centimeter (202 millimeter) och vadförmågan är 60 centimeter.


Komfortfjädring standard

För den europeiska marknaden kommer X-Klass med komfortfjädring som standard. Fjädringens konstruktion, dämpningselement och axlar ger en bra kördynamik och krängningsstabilitet. Chassi med förhöjd markfrigång kan beställas som tillval. Jämfört med komfortfjädringen är markfrigången 20 millimeter högre genom att fjädrarna är längre, vilket förstås ger bättre möjligheter att köra i svår terräng. Bilen har även skivbromsar runt om och rattväxlingspaddlar.
Det som dock talar emot X-Klass är det intensiva samarbetet i utvecklingen av bilen med Nissan Navaras plattform, där även Renault Alaskan är systerbil. Men när nu Mercedes tar klivet över till att utrusta sin bil med en egenutvecklad V6:a (258 hästkrafter mot den fyrcylindriga motorn som har 190 hästkrafter) drar Mercedes ifrån och får många extra poäng.
Och den digitala förarmiljön är i en klass för sig. Det som också skiljer bilen från Navara, Alaskan och andra pickuper är den lyxiga instrumenteringen och även annan utvändig design på bilen. Det är enkelt och går snabbt att hitta de knappar och reglage du för tillfället är i behov av. Lösningen med en stor vridbar knapp i stället för touchskärm, för att manövrera sig fram i bilens system, är mycket användarvänlig.
Mercedes satsning på en V6-motor ger en bil som har en topphastighet på 205 kilometer per timme med en acceleration från 0-100 på 7,5 se­kunder. Siffror som få pickuper kan matcha. USA-importerade bilar då borträknade.
 

Ekonomi och prestanda: Mercedes-Benz X-Klass 350 d V6

Prisnivå: Grundpris 
414 900 kr.
Första förhöjd leasingavgift: 82 000 kr.
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 6 680 kr. (inklusive försäkring).
Restvärde: 140 000 kr.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 8,3.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Högsta 
säkerhetsbetyg, fem stjärnor av Euro NCAP.
Motoralternativ: 
3,0 liter/Diesel 258 hk/550 Nm.
Lastutrymme: Flakets lastyta i m2: 2,48.
Växellåda: 7-stegad automatlåda.
Max lastvikt/dragvikt: 1 000 kg./3 500 kg.
C02-utsläpp i g/km: 237.
2- eller 4-hjulsdrift: Permanent fyrhjulsdrift.
Webbsida: transportbilar.mercedes-benz.se/x-klass

Höjda röster om en ny Ölandsbro

Debatten blossar upp: bristfällig betong och ständigt köskapande underhållsarbeten.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hojda-roster-om-en-ny-olandsbro-28362

Håll huvudet kallt

Utblick: Byggarbetare har det hett om öronen.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hall-huvudet-kallt-28458

”Hållbarhet är en marknadsfråga”

Johan Nuder vill bli expert på att kommunicera hållbarhetsinformation.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/hallbarhet-ar-en-marknadsfraga-28358

Hon ger nytt liv åt slott och koja

Stina Lindéns har hittat sin nisch i kulturminnesmärkta hus.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-ger-nytt-liv-slott-och-koja-28345

Hela EU ska få lära av renoveringen i Lund

EU-projekt lyfte energieffektiviseringen och renoveringen av stadsdelen Linero.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hela-eu-ska-fa-lara-av-renoveringen-i-lund-28331

”Att rita hus ska vara lika enkelt som att spela dataspel”

Digitalisering har mångdubblat omsättningen hos Lundqvist Trävaru.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/att-rita-hus-ska-vara-lika-enkelt-som-att-spela-dataspel-28326

”Jag vill skapa stunder av poesi”

Rahel Belatchew är en kändisarkitekt på tillväxt.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/jag-vill-skapa-stunder-av-poesi-28231

Nytt samarbete hjälper dig jämföra företagslån

Annons.
Nu finns det äntligen en smart tjänst som hjälper dig att jämföra företagslån - gratis.
https://byggindustrin.se/sponsrat/krea/nytt-samarbete-hjalper-dig-jamfora-foretagslan-28437

”Höghus tvingar dig att tänka utanför boxen”

Amerikanen Shonn Mills är Rambolls expert på höga hus.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/hoghus-tvingar-dig-att-tanka-utanfor-boxen-28241

Så förebygger Göteborg ras i dag

Kan tragedin som inträffade i Tuve 1977 upprepa sig i dag?
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-forebygger-goteborg-ras-i-dag-28244

Byggbranschen växlar upp inför EU-valet

Beslut som fattas på EU-nivå påverkar dig som byggföretagare varje dag.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggbranschen-vaxlar-upp-infor-eu-valet-28240