Meny

Ett dyrköpt kliv i rätt miljöriktning

Ett dyrköpt kliv i rätt miljöriktning

Volkswagen E-Crafter är en stor skåpbil som enbart drivs med kraften från ett batteri. Bilen inger hopp om en värld med klimatsmarta hantverkarbilar i storstadsregionerna. Men det höga priset är ett hinder för att fler ska välja en E-Crafter framför en betydligt billigare fossildriven bil.

Vid presskörningen i Hamburg pratar Volkswagens ingenjörer och marknadsfolk sig varma för att E-Crafter är lösningen för transporter den sista biten in i stadskärnorna. Och frågan är mer aktuell än någonsin. I dag har flera europeiska städer förbud mot dieseldrivna fordon. Och det är bara en tidsfråga innan det införs liknande miljözoner i Sveriges största städer.  

Eldrivna transportbilar spelar förstås en viktig roll för att nå framtida klimatmål med minskade koldioxidutsläpp. Därför är varje elbilsmodell som släpps ett viktigt steg mot en bättre miljö.

E-Crafter kan stoltsera med utsläpp av 0 gram koldioxid per kilometer.
Foto: Volkswagen

E-Crafter är en fantastisk bil att manövrera. Den går mjukt och behagligt i Hamburgs centrum och på småvägar i stadens enorma hamnområde. Många start och stopp påverkar inte bilens rytm – utan känslan av behaglighet blir starkare ju mer jag kör. En fara som uppstår några gånger under färden är att människor som korsar vägen inte hör att jag kommer körande. Det talas om att biltillverkarna kommer ta fram varsitt unikt ljud för sina elbilar, som varnar gångtrafikanter och andra att här kommer minsann en elbil.  

Om det inte stod E-Crafter med feta bokstäver på bilens utsida skulle den inte gå att skilja från den dieseldrivna modellen. Enligt Volkswagen har E-Crafter en räckvidd på 17,3 mil. Men rent praktiskt ligger den snarare på 10–12 mil. När Volkswagen har utvecklat bilen har de dimensionerat batterikapaciteten efter ett antal testbilar utspridda i några europeiska länder, däribland Sverige, där förare hos Postnord och Scania kört bilen. Batterikapacitet och laddtider har sedan bestämts utifrån de behov som kommit fram ur testerna.

E-Crafter är en fantastisk bil att manövrera, tycker Byggindustrins testförare.
Foto: Volkswagen

Det finns några olika sätt att ladda batteriet. Du som bara har tillgång till ett 230-volts uttag måste vänta 17 timmar innan batteriet laddat från tomt till fullt. Med en laddbox på 7,2 kW går det på fem timmar och tjugo minuter och med en snabbladdare tar det 45 minuter att få 80 procent av batteriets kapacitet.

Elkonsumtionen är 21,54 kilowatt per 100 kilometer jämfört med 2,11 liter i den dieseldrivna bilen.

Batteriet är integrerat i chassit, vilket ger en lika stor lastvolym som i dieselmodellen, med fyra EU-pallar i rad på skåpets golv. E-Crafter har försetts med flera avancerade säkerhets- och förarassistanssystem. Toppfarten har begränsats till 90 kilometer per timme.

Det finns några olika sätt att ladda batteriet. Snabbladdaren är klar på 45 minuter.
Foto: Volkswagen

I skrivande stund, i slutet av december 2018, har Volkswagen sålt tio exemplar av E-Crafter, varav en till Facebooks serverhall i Luleå. Med tanke på den höga prislappen på 699 000 kronor plus moms talar det mesta för att det tyvärr kommer dröja innan många hantverkare får upp ögonen för detta eminenta klimatsmarta skåp. I förhållande till den dieseldrivna modellen kostar E-Crafter 300 000 kronor mer.

E-Crafter i korthet

Prisnivå: 699 000 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 139 800 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 10 965 kr.

Restvärde: 209 700 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Eldrift 21,54 kWh.

Komfort/känsla/köregenskaper: Smidig och lättstyrd lätt lastbil med mycket god körkomfort. Anpassad för transporter i storstadsregionerna.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhetsnivå.

Motoralternativ: 136 hk/ 290 Nm.

Lastutrymme: 10,7 kubikmeter.

Växellåda: Automatlåda.

Koldioxidutsläpp i g/km: 0

Max lastvikt/dragvikt: 970-1720 kg./ 0 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram.

Webbsida: volkswagen.se.

I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

"Jag är aldrig nöjd"

Sernekes vd Ola Serneke har högt ställda mål – och han har för avsikt att förverkliga dem.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/jag-ar-aldrig-nojd-28235

Så tänker byggarna som satsar mest på reklam

Hökerum Bygg, HSB och JM svarar på frågor om sin marknadsföring.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-tanker-byggarna-som-satsar-mest-pa-reklam-28234

Så har byggbodarna förändrats genom åren

Både ciggen och porren har fimpats i bodarna.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-har-byggbodarna-forandrats-genom-aren-28204

En revolutionär driven av vetenskap

Martin Sellö, vd för Inventiair, vill förnya ventilationsbranschen.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/en-revolutionar-driven-av-vetenskap-28203

Sanningen bakom raset

Sandöbron är den värsta byggolyckan i svensk historia.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sanningen-bakom-raset-28104

”Hon kände igen honom på kläderna”

Börje Nenzén träffade många av rasets efterlevande.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hon-kande-igen-honom-pa-kladerna-28105

Norrmalmsregleringens sista pusselbit

Byggarkivet tittar närmare på Kulturhuset.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/norrmalmsregleringens-sista-pusselbit-28100

PSP Stomkomplettering satsar på kvalitet och hållbarhet

Annons.
Kvalitet lönar sig. På nio år har PSP Stomkomplettering gått från tre till 100 anställda.
https://byggindustrin.se/sponsrat/psp-stomkomplettering/psp-stomkomplettering-satsar-pa-kvalitet-och-hallbarhet-28169

”Det blir nya risker 
att ta hänsyn till”

Fem frågor till robotexperten.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/det-blir-nya-risker-att-ta-hansyn-till-28095

Åtta robotar som är redo att ta över byggarbetsplatsen

Maskinerna tar plats på bygget.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/atta-robotar-som-ar-redo-att-ta-over-byggarbetsplatsen-28092

Robotar – din nya 
underentreprenör

"Små företag kommer att få det svårt."
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/robotar-din-nya-underentreprenor-28094