Meny

Berlingo – liten mästarbil i ny skrud

Berlingo – liten mästarbil i ny skrud

Nya modellen av Citroën Berlingo är så nära en helt ny bil det går att komma. Berlingo vinner främst på sin högklassiga körkomfort och de smarta och användarvänliga förarstöden. Precis som sina systerbilar Opel Combo och Peugeot Partner är Berlingo en bil som förtjänar ett mycket högt betyg i den lilla klassen.

Byggindustrin är på plats i en förort till Paris. Vid en golfbana står ett 20-tal sprillans nya Berlingo och blänker i solen. Jag provkör den tredje generationen av bilen i trafikmiljöer med stor spännvidd – från smala bygator och tät stadstrafik till landsväg och motorväg.

Det finns mycket att säga om ett så omfattande koncernsamarbete, som skett vid utvecklingen av denna bil. Samma bil med tre olika varumärken är ju egentligen rätt trist för byggare som vill provköra olika varumärken med olika egenskaper, men dessa tre bilar är till stor del identiska. Men detta till trots – PSA-koncernen, ni har byggt en fantastisk bil.   

Bilen är enormt följsam i styrningen och i alla olika typer av terräng. Berlingo har en bra svängradie och det är lätt att ha koll på medtrafikanterna från den bekväma hytten. Ett stort plus är också att instrumenteringen är lättöverskådlig.

Nya Berlingo är en helt ny bil där i princip alla delar bytts ut, vilket är förpackat i en mycket modern och snygg design. Även utanpå bilen känns designen ytterst modern och tilltalande.

Vid provkörningen fastnar jag för 130-hästars motorn med åttastegad automatväxellåda som växlar enormt mjukt och följsamt. Bilen finns också med 5- och 6-växlade manuella lådor, vilka också är mycket välkonstruerade och lätta att växla med.    

Denna bils digitala förarstöd är en imponerande samling smarta hjälpredor för moderna byggare. Ett tillägg att satsa en extra slant på är den 360-gradiga surroundkameran inklusive parkeringssensorer fram och bak, dödavinkelvarnare, automatisk tändning av halvljus, regnsensor med så kallad Magic Wash-funktion och multifunktionsratt.

Lastutrymmet i Berlingo är mellan 3,3 och 4,4 kubikmeter.
Foto: Anders Myrdal

Några andra tillbehör som kan vara värda att satsa på är nyckelfritt start och låssystem inklusive multifunktionsratt, automatiska halvljus och regnsensor. Du som transporterar långa föremål kanske behöver en ”Girafflucka”, det vill säga en taklucka i skåpdelen för transport av långa föremål.

Navigationssystemet är också ett tillägg, men vid min provkörning levererar det inte till 100 procent eftersom pilen i GPS:en, som visar var bilen befinner sig, inte riktigt hänger med. Det skapar onödig tveksamhet i korsningar och rondeller.

Den sensorbaserade överbelastningsindikatorn, som, ja just det, varnar för överlast, är också en välkommen nyhet. Utöver det finns en rad system, där det bland annat går att spegla ett urval av mobiltelefonens appar i bilens display.

En modern och snygg design, tycker Byggindustrins testförare.
Foto: Anders Myrdal

Även denna bil knep nyligen priset International Van of the Year 2019 (Årets transportbil i Europa). Juryns motivering lyder bland annat: ”… den stora körglädjen, de innovativa assistanssystemen och god ekonomi.”

Ur miljösynpunkt hoppas jag att PSA-koncernen gör ett lika bra jobb när de utvecklar en elbil, som de gjort när de byggt de tre bilarna Berlingo, Combo och Partner. Tills dess får du som är ute efter en ny transportbil i den lilla klassen se fram mot att provköra en bensin- eller dieseldriven Berlingo, eller kanske någon av systerbilarna? Men du som vill köra klimatsmart kan tanka din Berlingo med HVO. PSA-gruppen godkände nyligen det förnybara drivmedlet i sina bilar.

Citroën Berlingo i korthet

Prisnivå: 139 900/214 700 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 28 000 kr/43 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 2 799 kr/ 3 957 kr inkl. försäkring. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Restvärde: 42 000 kr/64 400 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin, fr. 5,4, diesel, fr. 4,1.

Komfort/känsla/köregenskaper: Fantastisk körkomfort, smidig i storstad och på landsväg.

Säkerhet, grundutrustning i urval:  Hög säkerhetsnivå, 4/5 stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Växellåda: 5-vxl/6-vxl man/ 8-stegad automatlåda.

Lastutrymme: 3,3-4,4 kubikmeter.

C02-utsläpp i g/km: Fr. 109.

Motoralternativ: 1,2 l/bensin/110 hk, 1,5 l/diesel/76 hk, 1,5 l/diesel/102 hk, 1,5 l/diesel/130 hk.

Max lastvikt/dragvikt: 950 kg/1 000-1 500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram/ 4-hjulsdrift som tillval kommer under 2019.

Webbsida: citroen.se.

”Att rita hus ska vara lika enkelt som att spela dataspel”

Digitalisering har mångdubblat omsättningen hos Lundqvist Trävaru.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/att-rita-hus-ska-vara-lika-enkelt-som-att-spela-dataspel-28326

”Jag vill skapa stunder av poesi”

Rahel Belatchew är en kändisarkitekt på tillväxt.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/jag-vill-skapa-stunder-av-poesi-28231

”Höghus tvingar dig att tänka utanför boxen”

Amerikanen Shonn Mills är Rambolls expert på höga hus.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/hoghus-tvingar-dig-att-tanka-utanfor-boxen-28241

Så förebygger Göteborg ras i dag

Kan tragedin som inträffade i Tuve 1977 upprepa sig i dag?
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-forebygger-goteborg-ras-i-dag-28244

Byggbranschen växlar upp inför EU-valet

Beslut som fattas på EU-nivå påverkar dig som byggföretagare varje dag.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggbranschen-vaxlar-upp-infor-eu-valet-28240

"Jag är aldrig nöjd"

Sernekes vd Ola Serneke har högt ställda mål – och han har för avsikt att förverkliga dem.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/jag-ar-aldrig-nojd-28235

Så tänker byggarna som satsar mest på reklam

Hökerum Bygg, HSB och JM svarar på frågor om sin marknadsföring.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-tanker-byggarna-som-satsar-mest-pa-reklam-28234

Så hittar du rätt kompetens i byggbranschen - Experterna tipsar om lyckad rekrytering

Annons.
Hur rekryterar man bäst, och varför är det viktigt med ett starkt arbetsgivarvarumärke?
https://byggindustrin.se/sponsrat/bbm-jobb-karriar/sa-hittar-du-ratt-kompetens-i-byggbranschen-experterna-tipsar-om-lyckad

Så har byggbodarna förändrats genom åren

Både ciggen och porren har fimpats i bodarna.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-har-byggbodarna-forandrats-genom-aren-28204

En revolutionär driven av vetenskap

Martin Sellö, vd för Inventiair, vill förnya ventilationsbranschen.
Porträtt
https://byggindustrin.se/artikel/portratt/en-revolutionar-driven-av-vetenskap-28203

Sanningen bakom raset

Sandöbron är den värsta byggolyckan i svensk historia.
Fördjupning
https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sanningen-bakom-raset-28104