Meny

Fullborda Ringen med att bygga Österleden

Fullborda Ringen med att bygga Österleden

I Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 har den östliga förbindelsen tagits bort eftersom Stockholms kommun inte ställer sig bakom den. Men utan den östliga delen av den sedan 60 år planerade ringen uteblir nyttoeffekterna som staden så väl behöver, menar Seniorsektionen av Samhällsbyggarna.

Stockholm delas av vatten – till gagn för stadens skönhet men till hinder för samfärdseln. Den stora förkastningen i berget som rymmer hamninfarten och Strömmen måste överbryggas på olika sätt i takt med regionens och stadens tillväxt.

Motiveringen för hela Ringen är uppenbar. Den har planerats i över 60 år och har byggts ut i etapper för en ständigt växande befolkning, med Essingeleden (1967), Södra länken (2004) och Norra länken(NL 2015). Men fortfarande saknas en nord-sydlig förbindelse i öster. Ringens nyttoeffekter, såsom ökad rörlighet i samhället och smidigare och mer jämställd bostads- och arbetsmarknad mellan regionens norra och södra delar, uppnås till fullo först när en Östlig förbindelse (ÖF) knyter samman deletapperna till en fungerande enhet. Trafikens sammansättning må förändras med tiden mot mer hållbara transportsystem, men det totala trafikarbetet kommer med säkerhet att öka, vilket ytterligare stärker behovet av Ringen.


Kommunengagemang saknas

I Trafikverkets (TRV) förslag till nationell plan för Transportsystemet 2018-29 hade TRV tagit bort Östlig förbindelse ur planen, eftersom ett engagemang från Stockholms kommun saknas, men samtidigt påpekat att detta innebär en brist i stadens trafiksystem. TRVs egna analyser visar att innerstaden avlastas när ÖF förverkligas. De visar också att bristerna i kapacitet liksom sårbarheten i Stockholms vägsystem avhjälps.

En tunnelförbindelse genom berg kan byggas utan att markytan berörs. Inom Nationalstadsparken (NSP) är Norra länken (NL) senaste exemplet. Stockholm vilar på en god berggrund, men den stora förkastningen i berget som skapat hamninfarten utgör ett hinder. Längs T-banans blå linje, som nu planeras till Nacka, tvingas tunneln av bergnivån ned djupt under Strömmen – stationen Sofia på Södermalm kommer enligt uppgift att bli en av de djupaste i världen. Av samma skäl måste en tunnel – Saltsjötunneln - för ÖF tvingas ner till 125 m djup med längre körväg och flera konsekvenser för trafiken och säkerheten.


Alternativ måste ställas mot varandra

Under förplaneringen av Österleden på nittiotalet valde man därför ett ytligare utförande med en sänktunnel under hamninloppet. Denna förstahandslösning utgör   en 400 meter lång undervattensbro bestående av ett antal tunnelelement som förtillverkas och flottas ut på plats, sänks ned på pålstöd och fogas samman.

Körbanan förläggs då på 43 meters djup. Citybanan har nyligen utförts med denna teknik i cirka halv skala vid Riddarholmen. Tekniken har utvecklats och mognat när nu drygt 100 sänktunnlar till med olika mått och på olika djup utförts under 25 år, varav ca hälften inom EU.

De två alternativen för tunnelförbindelsen måste ställas mot varandra i en grundlig och saklig prövning, vilken innefattar miljökonsekvensbeskrivningar (MKB), säkerhetsfrågor för trafiken och ekonomi. Samhällsbyggarna vill framhålla det angeläget, inför det framtida byggandet av Östlig förbindelse, att kunskapsläget nu vårdas. Ordnat avslut bör därför bl.a. innebära att på- och avfarterna utreds vidare till giltiga planbeslut.

Anders Carlén

"Jakten på framgång och gamla flyttlådor"

Anders Carlén funderar på entreprenörskap och marknadsföring.
ledare
https://byggindustrin.se/artikel/ledare/jakten-pa-framgang-och-gamla-flyttlador-28247

"Klimatmålen kräver investering i elnätet"

Utformningen av elnätsregleringen sänker investeringarna i näten, varnar tre Liberaler.
debatt
https://byggindustrin.se/artikel/debatt/klimatmalen-kraver-investering-i-elnatet-28277

EU är viktigt för byggföretagen

EU måste fokusera på att riva hinder för den fria rörligheten.
debatt
https://byggindustrin.se/artikel/debatt/eu-ar-viktigt-byggforetagen-28270

"Byggbranschen kan påverka stor folksjukdom"

Johnny Kellner tycker att byggbranschen ska anpassa utemiljön efter pollenallergiker.
debatt
https://byggindustrin.se/artikel/debatt/byggbranschen-kan-paverka-stor-folksjukdom-28251
Anders Siljevall

"Har du hört den förut?"

Anders Siljevall om konjunkturens växlingar och högre makter.
kronika
https://byggindustrin.se/artikel/kronika/har-du-hort-den-forut-28248

"Kräv certifiering vid isolering för att klara miljömålen"

Fel att befintlig certifiering inte används.
debatt
https://byggindustrin.se/artikel/debatt/krav-certifiering-vid-isolering-att-klara-miljomalen-28236

"Lösningar finns – använd dem"

Det finns redan lösningar på branschens effektivitetsproblem.
debatt
https://byggindustrin.se/artikel/debatt/losningar-finns-anvand-dem-28205

PSP Stomkomplettering satsar på kvalitet och hållbarhet

Annons.
Kvalitet lönar sig. På nio år har PSP Stomkomplettering gått från tre till 100 anställda.
https://byggindustrin.se/sponsrat/psp-stomkomplettering/psp-stomkomplettering-satsar-pa-kvalitet-och-hallbarhet-28169

"Då skulle marknaden bli rättvis"

Jan Sjölund har svårt att förlika sig med Boverkets anvisningar.
debatt
https://byggindustrin.se/artikel/debatt/da-skulle-marknaden-bli-rattvis-28162

”Joint venture en nyckel för branschens utveckling”

"Byggsektorn i Sverige är i många aspekter dysfunktionell".
debatt
https://byggindustrin.se/artikel/debatt/joint-venture-en-nyckel-branschens-utveckling-28156
Erik Kalmaru

Friggebodar, Attefallare – vad kommer vi att minnas Per Bolund för?

Kanske blir det en Bo-lund?
kronika
https://byggindustrin.se/artikel/kronika/friggebodar-attefallare-vad-kommer-vi-att-minnas-bolund-28150