Meny

Fråga Juristerna

Entreprenadjuristerna hjälper Byggindustrins läsare att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Carina Utterström Mace, Claes Sahlin, Maria Andersson, Sofia Gunnarson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du en fråga till våra jurister? Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Priser.
Jag har precis börjat i branschen och har ingen tidigare erfarenhet av standardavtalen. Det är många nya begrepp att lära sig. Vad är det egentligen för skillnad mellan kontraktssumma och entreprenadsumma?
Garantier.
Tre månader efter godkänd slutbesiktning blev vi kontaktade av vår beställare som påtalade att de haft problem med låset till dörrarna i förskolan som vi renoverat. Låsmekanismen fungerade inte som den skulle och vid vårt besök på förskolan upptäcktes att vi inte monterat föreskriven låskolv. Vi bytte därför omedelbart ut dessa. Snart ska vi ha garantibesiktning och besiktningsmannen vill förlänga garantitiden för arbetet med låskolvarna. Är det möjligt? AB 04 är avtalat.
Besiktning.
Vi har blivit kontaktade av beställaren för att avhjälpa fläckar som uppstått i en matta som vi lagt. Vi bedömer att detta inte är ett fel som vi svarar för. Vi funderar på att låta en besiktningsman utföra en särskild besiktning på detta arbete då AB 04 gäller för entreprenaden. Är det något särskilt vi bör tänka på och vem ska betala för den särskilda besiktningen?
Garantier.
Vi har utfört ett arbete åt en bostadsrättsförening och fått betalt för det. Något skriftligt avtal finns inte och det framgår därför inte vilket regelverk som gäller. Min fråga är om garantitiden i konsumenttjänstlagen gäller eller om vi kan eller bör erbjuda en annan tid?
Garantier.
Ett antal fläktvärmare som vi installerat åt vår kund fungerar inte längre som de ska. Det var kunden som bestämde att just dessa fläktvärmare skulle installeras i byggnaden. Kunden hävdar nu att garantin gäller i 5 år men när vi frågar vår leverantör av fläktvärmaren så menar de att garantin är 2 år på deras levererade varor. Standardavtalet ABT 06 är avtalat. Vad gäller?
Ekonomi.
Vi är generalentreprenör och renoverar ett flerfamiljshus åt ett fastighetsbolag. Under arbetets gång har en av våra underentreprenörer – el­entreprenören – gått i konkurs. Vi har till slut lyckats att ta in en ny elentreprenör, men på grund av detta löper vi stor risk att inte kunna färdigställa entreprenaden i tid. Hur ska vi gå till väga för att minimera vår affärsrisk? ABT 06 gäller.
Tider.
I september utförde vi måleriarbeten för en bostadsrättsförenings räkning. De sista dagarna inför att arbetena skulle vara färdigställda regnade det så vi kunde inte få klart arbetena i tid. Beställaren har krävt vite. Vi tycker att förseningen inte beror på oss, utan på vädret, och att vi därför borde ha rätt till förlängning. Vem har rätt? AB 04 gäller.
Upphandling.
Vi har lämnat anbud i en upphandling med tilldelningskriteriet lägsta pris. Av tilldelningsbeslutet framgår att vi och en annan anbudsgivare hade samma lägsta pris. Myndigheten lottade mellan våra anbud och bestämde därefter att avtal skulle tecknas med den andra anbudsgivaren. Får de göra så? Det stod inget om lottning i förfrågningsunderlaget.
Entreprenadfel.
För ett år sedan avslutade vi en entreprenad åt en beställare. Entreprenaden godkändes vid slutbesiktning. Beställaren har under garantitiden påtalat fel i entreprenaden men tänker inte låta oss avhjälpa felen utan i stället göra det med annan entreprenör och kräva ersättning av oss för avhjälpandekostnaderna. Har beställaren rätt att göra så? För projektet gäller bland annat AB 04.
Tider.
Vi utför en småhusentreprenad åt en privatperson. I avtalet anges: ”Beställaren är berättigad att av entreprenören, vid försening av påbörjande av entreprenaden erhålla vite med ett belopp om 5 000 kronor per försenad vecka, under förutsättning att rätt till förlängning inte föreligger enligt ABS 09”. Påbörjandet av entreprenaden försenades då kommunen beviljade bygglov betydligt senare än normalt på grund av en handläggares sjukfrånvaro. Är vi skyldiga att betala vite?