Meny

Fråga Juristerna

Entreprenadjuristerna hjälper Byggindustrins läsare att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Carina Utterström Mace, Claes Sahlin, Maria Andersson, Sofia Gunnarson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du en fråga till våra jurister? Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Avtal.
Vilka skyldigheter har vi som entreprenör att föra elektronisk personalliggare när vi arbetar på ett ramavtal och alltså löpande avropas för olika arbeten och platser?
Avtal.
Enligt ABS 09 ska jag som entreprenör kunna visa beställaren att jag har en allriskförsäkring och en ansvarsförsäkring under entreprenadtiden och under två år efter entreprenadens godkännande. Eftersom jag från mitt försäkringsbolag endast kan få ett försäkringsbevis på ett år i taget har jag ingen reell möjlighet att uppfylla detta kontraktsvillkor. Begår jag ett kontraktsbrott om jag bara visar upp mitt aktuella försäkringsbevis?
Avtal.
Jag har hört talas om Hantverkarformuläret 14 och ABS 09, men är osäker på när jag ska använda dessa avtal. Har ni några tips på hur jag ska tänka och vad händer om jag tar ”fel” avtal?
Avtal.
Vi har ett avtal med en beställare som rör markarbeten. Det finns ett krav i AF-delen som avviker från en fast bestämmelse i AB 04. Avvikelsen står inte med under kod AFC.111 i AF-delen och vi räknade därför inte med den när vi lämnade anbud på jobbet. Nu påstår vår beställare att avvikelsen ändå ska gälla eftersom den också finns med i kontraktet. Vi tycker att det är fel. Antingen finns avvikelsen i sammanställningen eller så gäller avvikelsen inte. Vem har rätt?
Avtal.
Vi utför balkongentreprenader och beställer specialtillverkade balkongplattor från olika leverantörer. Eftersom plattorna är både tunga och otympliga så avtalar vi särskilt om en bestämd leveranstidpunkt så att vi kan ha egen bemanning som tar emot vid lossning. Vår nya leverantör levererade en vecka för sent (utan avisering) och hänvisar till att de endast är skyldiga att betala vite för förseningen. Stämmer det? Vi har haft betydligt högre kostnader än så. ABM 07 är avtalat.
Entreprenadfel.
Vi installerade nya fönster åt en konsument förra sommaren. I december kontaktade konsumenten oss och berättade att det var repor i glaset i ena hörnet. Vi har varit och tittat på glaset och det ser ut att vara en fabriksskada. Vi såg inte reporna vid monteringen. Byggvaruhuset som vi köpte fönstret ifrån vill inte ta ansvar utan hänvisar bara till fönstertillverkaren. Har inte byggvaruhuset något ansvar att åtgärda felet? Inget särskilt avtal användes.
Entreprenadfel.
Jag har förstått att det finns olika upphandlingsformer för entreprenader; delad entreprenad och generalentreprenad. När jag pratade med en bekant nu i veckan fick jag även höra att det finns något som kallas samordnad generalentreprenad. Vad är egentligen det?
Ekonomi.
Vi har utfört renoveringsarbeten åt en konsument på löpande räkning. Konsumenten vill nu inte betala slutfakturan för att han anser att det blivit för dyrt och att arbetet ”omöjligen” kan ha tagit så lång tid att utföra. Vi har överlämnat tidssedlar för våra hantverkare där det framgår vilka dagar de varit på plats och hur många timmar de lagt ned. Räcker inte detta för att få betalt?
Besiktning.
Vi är överens med beställaren om att vi som entreprenör ska stå kostnaderna för efterbesiktning. Men har beställaren dessutom rätt att kräva ett påslag om 10 procent för att administrera och vidarefakturera besiktningsmannens faktura till oss? Standardavtalet AB 04 gäller.
Avtal.
Kan ett företag som är beställare (och byggherre) utse en entreprenör som BAS-U vid en delad entreprenad? Beställaren gör gällande att det är vårt företag som i huvudsak kommer att vara etablerat på byggarbetsplatsen. Det är en utförandeentreprenad med AB 04 som standardavtal.