Meny

Fråga Juristerna

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du en fråga till våra jurister? Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Besiktning.
Vår beställare har begärt överbesiktning av slutbesiktning. Om vi av kostnadsskäl föreslår en gemensamt utsedd besiktningsman, måste vi då ändå utse en ledamot i besiktningsnämnd? AB 04 gäller.
Ekonomi.
Vi har anlitat en underentreprenör som har utfört markarbeten. Arbetena färdigställdes för över två år sedan och underentreprenören har först nu skickat en faktura till oss. Måste vi betala fakturan och kan vi i så fall skicka en faktura till vår kund? AB 04 och AB-U 07 gäller.
Entreprenadfel.
I höstas renoverade vi flera badrum i ett hyreshus åt en privat fastighetsägare. Innan jul anmälde fastighetsägaren att vissa varor som vi monterat hade gått sönder. Vår leverantör tog på sig felet och levererade nya varor som en underentreprenör bytte ut. Vår leverantör påstår nu att det är vi som ska betala underentreprenören och vägrar ersätta oss för den kostnaden. Vad är det som gäller? Vi har avtalat om ABM 07.
Avtal.
Vi har gjort markarbeten åt ett fastighetsbolag. Enligt kontraktshandlingarna skulle arbetena vara färdigställda till den 1 maj. Vi hade missat i planeringen av arbetet och en bit in i entreprenaden förstod vi att vi skulle bli sena med arbetet. Det måste ha varit uppenbart för beställaren också, men de sa aldrig något om saken så vi utgick från att det var ok. Entreprenaden godkändes i slutet av juni. Nu i dagarna har vi fått ett viteskrav från beställaren. Vi känner oss överrumplade då de aldrig sagt ett ord om vite, eller förseningen, innan. Får beställaren verkligen kräva vite från oss? Borde de inte ha förvarnat? AB 04 är avtalat och vi har avtalat om vite.
Avtal.
Vi har krav på ersättning för en skada på entreprenaden som vår konsult är ansvarig för. Vi påtalade skadan för konsulten för länge sedan och när vi nu skulle påminna bolaget om vårt krav visar det sig att bolaget har gått i konkurs. Kan vi få igen våra kostnader ur konsultens ansvarsförsäkring? Hur ska vi agera?
Upphandling.
Hur sent kan en upphandlande myndighet lägga till ny information i sitt förfrågningsunderlag?
Avtal.
Fråga: Vi har nyligen ingått avtal med ett kommunalt fastighetsbolag om tillbyggnadsarbeten. När vi räknade på vårt anbud upptäckte vi att beställarens konstruktion inte skulle hålla för de laster beställaren hade räknat med. Vi kunde tydligt se att ytterligare förstärkning skulle bli nödvändig. Vi sa aldrig något om det till beställaren innan vi skrev på kontraktet. Borde vi ha gjort det? AB 04 gäller.
Avtal.
Vi har ingått avtal om en totalentreprenad där beställaren kravställt flera olika tekniska lösningar. I entreprenaden har beställaren velat ha en viss inomhusdörr i en nyproducerad grundskola. Beställaren har samtidigt angett ett visst ljudkrav i klassrummen. Vi är osäkra på om vi kan leva upp till ljudkravet med de föreskriva dörrarna (tekniska lösningen). Vad har vi för skyldigheter?
Avtal.
Vi har under entreprenaden upptäckt att VS-handlingarna och ventilationshandlingarna rent faktiskt ”krockar” med varandra. Det är således omöjligt att utföra arbetet utan att göra förändringar i den ena eller den andra handlingen. Vi har meddelat beställaren om situationen, men beställaren har motsatt sig våra ÄTA-krav med hänvisning till att det ligger i vårt ansvar att bättre samordna arbetena på bygget. Vi har övertagit samordningsansvaret i AB 04 kap 3 § 9. Vi undrar om det i samordningsansvaret ingår att ändra i bygghandlingarna på egen bekostnad?
Priser.
Vi har kommit överens med vår beställare om ett à-pris för en av beställaren uppskattad mängd jordschakt. Efter arbetets utförande har det visat sig att mängden jordschakt är väsentligt lägre – 1500 kubikmeter i stället för 7 000 kubikmeter (en minskning med cirka 80 procent). Kontraktssumman är totalt på cirka 20 miljoner kronor och avgående är på cirka 1,2 miljoner kronor vilket utgör 6 procent av kontraktssumman. Kan vi få kostnadskompensation? AB 04 gäller.