Meny

Fråga juristerna

Vilka vitesregler gäller när avisering uteblivit?

Vi utför balkongentreprenader och beställer specialtillverkade balkongplattor från olika leverantörer. Eftersom plattorna är både tunga och otympliga så avtalar vi särskilt om en bestämd leveranstidpunkt så att vi kan ha egen bemanning som tar emot vid lossning. Vår nya leverantör levererade en vecka för sent (utan avisering) och hänvisar till att de endast är skyldiga att betala vite för förseningen. Stämmer det? Vi har haft betydligt högre kostnader än så. ABM 07 är avtalat.

Svar: Av ABM 07 p. 11 följer att part utan dröjsmål ska underrätta motparten om förhållande som parten insett eller bort inse skulle medföra försening och därvid ange när avlämnande eller mottagande kan ske. Underlåtenheten att avisera är i sig inte sanktionerad, men precis som säljaren påtalat har ni rätt till vite för den sena leveransen. Det är endast om ni häver avtalet (och har grund för detta) som ni har rätt till ytterligare ersättning. Eftersom ni nu har mottagit varorna är ni troligen inte betjänta av hävningen.

Entreprenadjuristerna hjälper Byggindustrins läsare att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Carina Utterström Mace, Claes Sahlin, Maria Andersson, Sofia Gunnarson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Avtal
Vi bygger ett bostadshus åt ett privat fastighetsbolag och vi börjar nu närma oss slutbesiktning. Innan arbetena påbörjades upprättade vi kvalitetsplan och miljöplan för entreprenaden. Beställaren har både granskat och godkänt planerna. Det har nu uppdagats att vi, på grund av en intern miss, har missat att följa dessa planer fullt ut. Finns det någon risk för konsekvenser? AB 04 gäller.
Avtal
Hur långt går beställarens rätt att granska originalverifikationerna? Gäller det även entreprenörens underentreprenörers materialfakturor? Entreprenaden avser löpande räkning med AB 04 som avtalsinnehåll.
Avtal
Vi har utfört ombyggnadsarbeten på ett äldreboende åt en kommun. Under entreprenadtiden skadades vissa planteringar utanför byggnaden. Kommunen påstår nu att det är vi som orsakade skadan i samband med våra fönsterarbeten och vi har precis tagit emot ett ersättningskrav. Det är fyra månader sen vår godkända slutbesiktning. Borde kommunen inte ha framställt kravet tidigare? AB 04 är avtalat.
Avtal
Vilka skyldigheter har vi som entreprenör att föra elektronisk personalliggare när vi arbetar på ett ramavtal och alltså löpande avropas för olika arbeten och platser?
Avtal
Enligt ABS 09 ska jag som entreprenör kunna visa beställaren att jag har en allriskförsäkring och en ansvarsförsäkring under entreprenadtiden och under två år efter entreprenadens godkännande. Eftersom jag från mitt försäkringsbolag endast kan få ett försäkringsbevis på ett år i taget har jag ingen reell möjlighet att uppfylla detta kontraktsvillkor. Begår jag ett kontraktsbrott om jag bara visar upp mitt aktuella försäkringsbevis?
Avtal
Jag har hört talas om Hantverkarformuläret 14 och ABS 09, men är osäker på när jag ska använda dessa avtal. Har ni några tips på hur jag ska tänka och vad händer om jag tar ”fel” avtal?
Avtal
Vi har ett avtal med en beställare som rör markarbeten. Det finns ett krav i AF-delen som avviker från en fast bestämmelse i AB 04. Avvikelsen står inte med under kod AFC.111 i AF-delen och vi räknade därför inte med den när vi lämnade anbud på jobbet. Nu påstår vår beställare att avvikelsen ändå ska gälla eftersom den också finns med i kontraktet. Vi tycker att det är fel. Antingen finns avvikelsen i sammanställningen eller så gäller avvikelsen inte. Vem har rätt?
Avtal
Vi utför balkongentreprenader och beställer specialtillverkade balkongplattor från olika leverantörer. Eftersom plattorna är både tunga och otympliga så avtalar vi särskilt om en bestämd leveranstidpunkt så att vi kan ha egen bemanning som tar emot vid lossning. Vår nya leverantör levererade en vecka för sent (utan avisering) och hänvisar till att de endast är skyldiga att betala vite för förseningen. Stämmer det? Vi har haft betydligt högre kostnader än så. ABM 07 är avtalat.
Avtal
Kan ett företag som är beställare (och byggherre) utse en entreprenör som BAS-U vid en delad entreprenad? Beställaren gör gällande att det är vårt företag som i huvudsak kommer att vara etablerat på byggarbetsplatsen. Det är en utförandeentreprenad med AB 04 som standardavtal.
Avtal
Vi har lämnat ett anbud till en bostadsrättsförening om byggnadsarbeten. Till grund för anbudet låg bland annat en teknisk beskrivning där det till viss del framgår vilka arbeten som ska utföras och hur dessa arbeten ska utföras. Av förfrågningsunderlaget framgick att standardavtalet ABT 06 skulle gälla för entreprenaden. Vi har ännu inte ingått något entreprenadavtal. Vi har nu kommit fram till att den lösning som framgår av den tekniska beskrivningen inte är lämplig utan skulle leda till ett dåligt resultat. Vem ansvarar för att resultatet av den aktuella lösningen blir bra?