Meny

Fråga juristerna

Vem ska stå för byggbodar och avlopp?

I ett entreprenadavtal som vi har med en beställare står det inget om att vi ska stå för de byggbodar och det tillfälliga avlopp som vi behöver ha i samband med att vi utför den aktuella entreprenaden. Ska vi eller vår beställare stå för kostnaderna för detta? Standardavtalet ABT 06 ingår i entreprenadavtalet och ersättningsformen är fast pris.

Svar: Av ABT 06 kap 1 § 10 andra stycket följer att entreprenören på egen bekostnad ska anskaffa allt som behövs för entreprenadens utförande. I detta ingår bland annat hjälpmedel.  Motsvarande regel finns i AB 04 kap 1 § 9 andra stycket. Byggbodar och avlopp som entreprenören behöver använda för att utföra entreprenaden är alltså sådant som entreprenören ska anskaffa och bekosta om inget annat anges i entreprenadhandlingarna. När det däremot gäller kontraktsarbetena måste dessa vara angivna i kontraktshandlingarna för att ingå i entreprenörens åtagande.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Avtal
Vi har utfört en ombyggnation åt en konsument. Men konsumenten är missnöjd och vill att vi ska göra om arbetet. Vi har inte skrivit något avtal så hur ska vi veta vad som gäller?
Avtal
Vi ska bygga en idrottshall och behöver anlita en konsult för att projektera delar av byggnaden. Vi är generalentreprenör och arbetar på löpande räkning gentemot vår beställare. Vi undrar om vi kan ta betalt för konsulten som en underentreprenad enligt självkostnadsprincipen i ABT 06 kapitel 6 § 9?
Avtal
Anställda i mitt företag ingår ofta avtal med beställare, underentreprenörer, leverantörer och konsulter. Måste den som skriver under ett skriftligt avtal vara firmatecknare?
Avtal
I ett entreprenadavtal som vi har med en beställare står det inget om att vi ska stå för de byggbodar och det tillfälliga avlopp som vi behöver ha i samband med att vi utför den aktuella entreprenaden. Ska vi eller vår beställare stå för kostnaderna för detta? Standardavtalet ABT 06 ingår i entreprenadavtalet och ersättningsformen är fast pris.
Avtal
Vi räknar på ett jobb där beställaren i en beskrivning angett att vi ska riva innerväggar ”i erforderlig omfattning”. Det är två gamla kontorsrum som ska byggas om till ett större konferensrum. I förfrågningsunderlaget finns en planritning där nuvarande innerväggar är markerade och en ritning på hur de tilltänkta konferensrummen ska vara beskaffade (uppgift om kvadratmeter). Information saknas om det finns några bärande innerväggar. Hur många väggar bör jag räkna med att riva? Vi kommer att arbeta på ABT 06.
Avtal
Vi har gjort markarbeten åt ett fastighetsbolag. Enligt kontraktshandlingarna skulle arbetena vara färdigställda till den 1 maj. Vi hade missat i planeringen av arbetet och en bit in i entreprenaden förstod vi att vi skulle bli sena med arbetet. Det måste ha varit uppenbart för beställaren också, men de sa aldrig något om saken så vi utgick från att det var ok. Entreprenaden godkändes i slutet av juni. Nu i dagarna har vi fått ett viteskrav från beställaren. Vi känner oss överrumplade då de aldrig sagt ett ord om vite, eller förseningen, innan. Får beställaren verkligen kräva vite från oss? Borde de inte ha förvarnat? AB 04 är avtalat och vi har avtalat om vite.
Avtal
Vi har krav på ersättning för en skada på entreprenaden som vår konsult är ansvarig för. Vi påtalade skadan för konsulten för länge sedan och när vi nu skulle påminna bolaget om vårt krav visar det sig att bolaget har gått i konkurs. Kan vi få igen våra kostnader ur konsultens ansvarsförsäkring? Hur ska vi agera?
Avtal
Fråga: Vi har nyligen ingått avtal med ett kommunalt fastighetsbolag om tillbyggnadsarbeten. När vi räknade på vårt anbud upptäckte vi att beställarens konstruktion inte skulle hålla för de laster beställaren hade räknat med. Vi kunde tydligt se att ytterligare förstärkning skulle bli nödvändig. Vi sa aldrig något om det till beställaren innan vi skrev på kontraktet. Borde vi ha gjort det? AB 04 gäller.
Avtal
Vi har ingått avtal om en totalentreprenad där beställaren kravställt flera olika tekniska lösningar. I entreprenaden har beställaren velat ha en viss inomhusdörr i en nyproducerad grundskola. Beställaren har samtidigt angett ett visst ljudkrav i klassrummen. Vi är osäkra på om vi kan leva upp till ljudkravet med de föreskriva dörrarna (tekniska lösningen). Vad har vi för skyldigheter?
Avtal
Vi har under entreprenaden upptäckt att VS-handlingarna och ventilationshandlingarna rent faktiskt ”krockar” med varandra. Det är således omöjligt att utföra arbetet utan att göra förändringar i den ena eller den andra handlingen. Vi har meddelat beställaren om situationen, men beställaren har motsatt sig våra ÄTA-krav med hänvisning till att det ligger i vårt ansvar att bättre samordna arbetena på bygget. Vi har övertagit samordningsansvaret i AB 04 kap 3 § 9. Vi undrar om det i samordningsansvaret ingår att ändra i bygghandlingarna på egen bekostnad?