Meny

Fråga juristerna

Vem har ansvaret? (vid anläggningsentreprenader)

Vi arbetar med anläggningsentreprenader och ofta på ABT 06. Vi har noterat att vår beställare i AF-delen under kod AFA.21 anger att de inte tar ansvar för vissa handlingar. Ibland är det handlingar som specifikt anges som informationshandlingar, men det kan också vara handlingar som bara finns med som övrig handling bland uppräkningen av handlingar som ingår i förfrågan. Är inte detta ett avsteg från en fast bestämmelse i ABT? Räcker det att beställaren bara anger det under koden AFA.21?

Svar: I ABT 06 kap 1 § 6 finns den bestämmelse som behandlar ansvaret för lämnade uppgifter. Men det är bara stycke tre i bestämmelsen som är en täckbestämmelse. Det betyder att stycke ett, som behandlar frågan om ansvaret för riktigheten av lämnade uppgifter och tekniska lösningar, är fast. För att vara ett korrekt avsteg – så ska det (om det inte anges i entreprenadkontraktet) finnas med i sammanställningen över ändringar från ABT 06 (i detta fall alltså en ändring av ABT 06 kap 1 § 6 stycke ett). Ändringen ska noteras under AFD.111. Det är inte tillräckligt att beställaren tydligt anger under koden AFA.21 i FU att de inte tar ansvar. I detta fall ansvarar alltså beställaren för riktigheten av handlingarna enligt huvudregeln i ABT 06 kap 1 § 6.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Avtal
Vi ska bygga en idrottshall och behöver anlita en konsult för att projektera delar av byggnaden. Vi är generalentreprenör och arbetar på löpande räkning gentemot vår beställare. Vi undrar om vi kan ta betalt för konsulten som en underentreprenad enligt självkostnadsprincipen i ABT 06 kapitel 6 § 9?
Avtal
Anställda i mitt företag ingår ofta avtal med beställare, underentreprenörer, leverantörer och konsulter. Måste den som skriver under ett skriftligt avtal vara firmatecknare?
Avtal
I ett entreprenadavtal som vi har med en beställare står det inget om att vi ska stå för de byggbodar och det tillfälliga avlopp som vi behöver ha i samband med att vi utför den aktuella entreprenaden. Ska vi eller vår beställare stå för kostnaderna för detta? Standardavtalet ABT 06 ingår i entreprenadavtalet och ersättningsformen är fast pris.
Avtal
Vi räknar på ett jobb där beställaren i en beskrivning angett att vi ska riva innerväggar ”i erforderlig omfattning”. Det är två gamla kontorsrum som ska byggas om till ett större konferensrum. I förfrågningsunderlaget finns en planritning där nuvarande innerväggar är markerade och en ritning på hur de tilltänkta konferensrummen ska vara beskaffade (uppgift om kvadratmeter). Information saknas om det finns några bärande innerväggar. Hur många väggar bör jag räkna med att riva? Vi kommer att arbeta på ABT 06.
Avtal
Vi har gjort markarbeten åt ett fastighetsbolag. Enligt kontraktshandlingarna skulle arbetena vara färdigställda till den 1 maj. Vi hade missat i planeringen av arbetet och en bit in i entreprenaden förstod vi att vi skulle bli sena med arbetet. Det måste ha varit uppenbart för beställaren också, men de sa aldrig något om saken så vi utgick från att det var ok. Entreprenaden godkändes i slutet av juni. Nu i dagarna har vi fått ett viteskrav från beställaren. Vi känner oss överrumplade då de aldrig sagt ett ord om vite, eller förseningen, innan. Får beställaren verkligen kräva vite från oss? Borde de inte ha förvarnat? AB 04 är avtalat och vi har avtalat om vite.
Avtal
Vi har krav på ersättning för en skada på entreprenaden som vår konsult är ansvarig för. Vi påtalade skadan för konsulten för länge sedan och när vi nu skulle påminna bolaget om vårt krav visar det sig att bolaget har gått i konkurs. Kan vi få igen våra kostnader ur konsultens ansvarsförsäkring? Hur ska vi agera?
Avtal
Fråga: Vi har nyligen ingått avtal med ett kommunalt fastighetsbolag om tillbyggnadsarbeten. När vi räknade på vårt anbud upptäckte vi att beställarens konstruktion inte skulle hålla för de laster beställaren hade räknat med. Vi kunde tydligt se att ytterligare förstärkning skulle bli nödvändig. Vi sa aldrig något om det till beställaren innan vi skrev på kontraktet. Borde vi ha gjort det? AB 04 gäller.
Avtal
Vi har ingått avtal om en totalentreprenad där beställaren kravställt flera olika tekniska lösningar. I entreprenaden har beställaren velat ha en viss inomhusdörr i en nyproducerad grundskola. Beställaren har samtidigt angett ett visst ljudkrav i klassrummen. Vi är osäkra på om vi kan leva upp till ljudkravet med de föreskriva dörrarna (tekniska lösningen). Vad har vi för skyldigheter?
Avtal
Vi har under entreprenaden upptäckt att VS-handlingarna och ventilationshandlingarna rent faktiskt ”krockar” med varandra. Det är således omöjligt att utföra arbetet utan att göra förändringar i den ena eller den andra handlingen. Vi har meddelat beställaren om situationen, men beställaren har motsatt sig våra ÄTA-krav med hänvisning till att det ligger i vårt ansvar att bättre samordna arbetena på bygget. Vi har övertagit samordningsansvaret i AB 04 kap 3 § 9. Vi undrar om det i samordningsansvaret ingår att ändra i bygghandlingarna på egen bekostnad?
Avtal
Mitt företag har nyligen anlagt ett torg med smågatsten åt en kommun. När vi lämnade vårt anbud räknade vi på en sten som uppfyllde funktionskravet i förfrågningsunderlaget. Vid startmötet meddelade kommunens arbetsledare att de ville att vi skulle använda oss av en mindre sten än den vi hade räknat med i vårt anbud. Vi beställde den mindre stenen och utförde arbetena enligt önskemålen. Den mindre stenen var dyrare än den vi räknat med och nu vill vi ha ersättning för den extra kostnad detta inneburit. Har vi rätt till det? ABT 06 gäller.