Meny

Fråga juristerna

Vem har ansvar för material som stulits?

Vi har en pågående totalentreprenad med tillhörande underentreprenad. Det har varit slutbesiktning och då upptäcktes att flera brandsläckare saknades. Underentreprenören som från början köpt ut, levererat men ej monterat brandsläckarna menar att han inte är skyldig att beställa om dessa på nytt, även fast de inte varit monterade. Han vill alltså inte stå för kostnaden för detta igen. Vad gäller här?

Svar: Det framgår inte av frågan men vi utgår ifrån att ni har avtalat om antigen AB-U 07 eller ABT-U 07 med er underentreprenör. Att brandsläckarna inte monterats måste innebära att underentreprenörens arbete inte var klart.

Eftersom arbetet inte var klart kan ni inte heller ha haft någon slutavsyning av underentreprenörens arbete. Underentreprenören är då alltjämt ansvarig för skada som uppkommer på dennes entreprenad (se AB 04/ABT 06 kap 5 § 1). Ansvaret för skador på entreprenaden övergår på beställaren först i och med godkänd slutbesiktning.

Skadan i aktuellt fall består i att brandsläckarna har stulits och underentreprenören får då på egen bekostnad beställa nya brandsläckare. Stölder omfattas normalt av entreprenadförsäkringen.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Avtal
Vi räknar på ett jobb där beställaren i en beskrivning angett att vi ska riva innerväggar ”i erforderlig omfattning”. Det är två gamla kontorsrum som ska byggas om till ett större konferensrum. I förfrågningsunderlaget finns en planritning där nuvarande innerväggar är markerade och en ritning på hur de tilltänkta konferensrummen ska vara beskaffade (uppgift om kvadratmeter). Information saknas om det finns några bärande innerväggar. Hur många väggar bör jag räkna med att riva? Vi kommer att arbeta på ABT 06.
Besiktning
Vår beställare har begärt överbesiktning av slutbesiktning. Om vi av kostnadsskäl föreslår en gemensamt utsedd besiktningsman, måste vi då ändå utse en ledamot i besiktningsnämnd? AB 04 gäller.
Ekonomi
Vi har anlitat en underentreprenör som har utfört markarbeten. Arbetena färdigställdes för över två år sedan och underentreprenören har först nu skickat en faktura till oss. Måste vi betala fakturan och kan vi i så fall skicka en faktura till vår kund? AB 04 och AB-U 07 gäller.
Entreprenadfel
I höstas renoverade vi flera badrum i ett hyreshus åt en privat fastighetsägare. Innan jul anmälde fastighetsägaren att vissa varor som vi monterat hade gått sönder. Vår leverantör tog på sig felet och levererade nya varor som en underentreprenör bytte ut. Vår leverantör påstår nu att det är vi som ska betala underentreprenören och vägrar ersätta oss för den kostnaden. Vad är det som gäller? Vi har avtalat om ABM 07.
Avtal
Vi har gjort markarbeten åt ett fastighetsbolag. Enligt kontraktshandlingarna skulle arbetena vara färdigställda till den 1 maj. Vi hade missat i planeringen av arbetet och en bit in i entreprenaden förstod vi att vi skulle bli sena med arbetet. Det måste ha varit uppenbart för beställaren också, men de sa aldrig något om saken så vi utgick från att det var ok. Entreprenaden godkändes i slutet av juni. Nu i dagarna har vi fått ett viteskrav från beställaren. Vi känner oss överrumplade då de aldrig sagt ett ord om vite, eller förseningen, innan. Får beställaren verkligen kräva vite från oss? Borde de inte ha förvarnat? AB 04 är avtalat och vi har avtalat om vite.
Avtal
Vi har krav på ersättning för en skada på entreprenaden som vår konsult är ansvarig för. Vi påtalade skadan för konsulten för länge sedan och när vi nu skulle påminna bolaget om vårt krav visar det sig att bolaget har gått i konkurs. Kan vi få igen våra kostnader ur konsultens ansvarsförsäkring? Hur ska vi agera?
Upphandling
Hur sent kan en upphandlande myndighet lägga till ny information i sitt förfrågningsunderlag?
Avtal
Fråga: Vi har nyligen ingått avtal med ett kommunalt fastighetsbolag om tillbyggnadsarbeten. När vi räknade på vårt anbud upptäckte vi att beställarens konstruktion inte skulle hålla för de laster beställaren hade räknat med. Vi kunde tydligt se att ytterligare förstärkning skulle bli nödvändig. Vi sa aldrig något om det till beställaren innan vi skrev på kontraktet. Borde vi ha gjort det? AB 04 gäller.
Avtal
Vi har ingått avtal om en totalentreprenad där beställaren kravställt flera olika tekniska lösningar. I entreprenaden har beställaren velat ha en viss inomhusdörr i en nyproducerad grundskola. Beställaren har samtidigt angett ett visst ljudkrav i klassrummen. Vi är osäkra på om vi kan leva upp till ljudkravet med de föreskriva dörrarna (tekniska lösningen). Vad har vi för skyldigheter?
Avtal
Vi har under entreprenaden upptäckt att VS-handlingarna och ventilationshandlingarna rent faktiskt ”krockar” med varandra. Det är således omöjligt att utföra arbetet utan att göra förändringar i den ena eller den andra handlingen. Vi har meddelat beställaren om situationen, men beställaren har motsatt sig våra ÄTA-krav med hänvisning till att det ligger i vårt ansvar att bättre samordna arbetena på bygget. Vi har övertagit samordningsansvaret i AB 04 kap 3 § 9. Vi undrar om det i samordningsansvaret ingår att ändra i bygghandlingarna på egen bekostnad?