Meny

Fråga juristerna

Vem har ansvar för material som stulits?

Vi har en pågående totalentreprenad med tillhörande underentreprenad. Det har varit slutbesiktning och då upptäcktes att flera brandsläckare saknades. Underentreprenören som från början köpt ut, levererat men ej monterat brandsläckarna menar att han inte är skyldig att beställa om dessa på nytt, även fast de inte varit monterade. Han vill alltså inte stå för kostnaden för detta igen. Vad gäller här?

Svar: Det framgår inte av frågan men vi utgår ifrån att ni har avtalat om antigen AB-U 07 eller ABT-U 07 med er underentreprenör. Att brandsläckarna inte monterats måste innebära att underentreprenörens arbete inte var klart.

Eftersom arbetet inte var klart kan ni inte heller ha haft någon slutavsyning av underentreprenörens arbete. Underentreprenören är då alltjämt ansvarig för skada som uppkommer på dennes entreprenad (se AB 04/ABT 06 kap 5 § 1). Ansvaret för skador på entreprenaden övergår på beställaren först i och med godkänd slutbesiktning.

Skadan i aktuellt fall består i att brandsläckarna har stulits och underentreprenören får då på egen bekostnad beställa nya brandsläckare. Stölder omfattas normalt av entreprenadförsäkringen.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Garantier
Vi håller på med en fasadrenovering och har avtalat om att AB 04 ska gälla för entreprenaden. Nyligen drog ett oväder förbi och vår ställning välte och skadade en av oss renoverad fasad. Är det vi eller vår beställare som ansvarar gentemot den andre för de skador som uppstod?
Avtal
Vi har nyligen avslutat en omfattande renovering av en skola. Entreprenaden godkändes med några mindre anmärkningar. Men nu, två månader senare, har beställaren hört av sig och påstår att vi har målat tre klassrum i fel färg och måste komma tillbaka och måla om. Kan detta verkligen vara rätt? Avtalet hänvisar till AB 04.
Entreprenadfel
Vi har byggt en villa åt en konsument som nu en månad efter slutbesiktningen hävdar att det föreligger fel. Kan konsumenten åberopa felet? ABS 09 är avtalat.
Besiktning
Vi har anlagt en ny innergård åt en bostadsrättsförening. Vi har även planterat ett antal växter på innergården. Besiktningsmannen påstår vid slutbesiktningen att det ska vara en etableringsbesiktning efter 6 månader och att vi är ansvariga för skötsel av växter fram till dess. Stämmer det verkligen? Entreprenaden blev för övrigt godkänd vid slutbesiktningen. AB 04 är avtalat.
Besiktning
Vi har på mejlen fått en bilaga (Bilaga SB Bygg 1) till utlåtande över slutbesiktning i en utförandeentreprenad. Vi håller inte med besiktningsmannen om några av de fel som har antecknats och överväger därför att begära överbesiktning. Hur lång tid har vi på oss att begära överbesiktning? AB 04 gäller mellan parterna och vi är generalentreprenör.
Avtal
Vad innebär entreprenörsansvaret och hur påverkar det mina pågående entreprenader? Jag arbetar vanligtvis som generalentreprenör och anlitar regelbundet underentreprenörer. Behöver jag göra något särskilt nu?
Avtal
I ett entreprenadavtal som vi har med en kommun ingår standardavtalet AB 04. Enligt AB 04 är garantitiden två år för material och varor. Men i entreprenadavtalet har vi särskilt avtalat om att garantitiden för varor istället ska vara fem år. Eftersom garantitiden för material då i vårt entreprenadavtal blir två år medan den för varor blir fem år undrar vi nu vilken skillnaden är mellan material och varor?
Avtal
Vi har efter en godkänd slutbesiktning av en markentreprenad även åtagit oss skötsel av de växter som vi har planterat i entreprenaden. I skötseluppdraget, som är på två år, ingår bevattning. Under den torra sommaren har kommunen fattat beslut om bevattningsförbud och vi undrar vad som då gäller? ABT 06 är avtalat.
Tider
Vi är försenade med vår entreprenad eftersom vi inte fick fram byggnadsställningar i tid inför byggstart. Har vi enligt AB 04 rätt till tidsförlängning på grund av detta?
Upphandling
Vad är skillnaden mellan en utförandeentreprenad och en totalentreprenad?