Meny

Fråga juristerna

Vem har ansvar för material som stulits?

Vi har en pågående totalentreprenad med tillhörande underentreprenad. Det har varit slutbesiktning och då upptäcktes att flera brandsläckare saknades. Underentreprenören som från början köpt ut, levererat men ej monterat brandsläckarna menar att han inte är skyldig att beställa om dessa på nytt, även fast de inte varit monterade. Han vill alltså inte stå för kostnaden för detta igen. Vad gäller här?

Svar: Det framgår inte av frågan men vi utgår ifrån att ni har avtalat om antigen AB-U 07 eller ABT-U 07 med er underentreprenör. Att brandsläckarna inte monterats måste innebära att underentreprenörens arbete inte var klart.

Eftersom arbetet inte var klart kan ni inte heller ha haft någon slutavsyning av underentreprenörens arbete. Underentreprenören är då alltjämt ansvarig för skada som uppkommer på dennes entreprenad (se AB 04/ABT 06 kap 5 § 1). Ansvaret för skador på entreprenaden övergår på beställaren först i och med godkänd slutbesiktning.

Skadan i aktuellt fall består i att brandsläckarna har stulits och underentreprenören får då på egen bekostnad beställa nya brandsläckare. Stölder omfattas normalt av entreprenadförsäkringen.

Entreprenadjuristerna hjälper Byggindustrins läsare att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Carina Utterström Mace, Claes Sahlin, Maria Andersson, Sofia Gunnarson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Entreprenadfel
Fråga: Vid slutbesiktningen av en byggnad så konstaterades ett konstruktionsfel i portsystemet som besiktningsmannen ansåg att beställaren ansvarade för (så kallad B-anmärkning). Entreprenaden godkändes och beställaren tog fram nya konstruktionshandlingar för ett nytt portsystem. Är denna beställning att betrakta som ett ÄTA-arbete? Standardavtalet AB 04 gäller för entreprenaden.
Entreprenadfel
Vi utförde arbeten åt ett privat fastighetsbolag i höstas. Arbetena utfördes på löpande räkning och vi har inte avtalat om någon särskild betalningsplan. Trots att vi nu har avhjälpt de fel som besiktningsmannen antecknade vid slutbesiktningen vägrar beställaren betala hela entreprenadsumman utan innehåller 5 procent. Anledningen är att de vill ha en ”säkerhet” för eventuella avhjälpanden under garantitiden. Får de göra så? AB 04 gäller.
Entreprenadfel
Vi installerade nya fönster åt en konsument förra sommaren. I december kontaktade konsumenten oss och berättade att det var repor i glaset i ena hörnet. Vi har varit och tittat på glaset och det ser ut att vara en fabriksskada. Vi såg inte reporna vid monteringen. Byggvaruhuset som vi köpte fönstret ifrån vill inte ta ansvar utan hänvisar bara till fönstertillverkaren. Har inte byggvaruhuset något ansvar att åtgärda felet? Inget särskilt avtal användes.
Entreprenadfel
Jag har förstått att det finns olika upphandlingsformer för entreprenader; delad entreprenad och generalentreprenad. När jag pratade med en bekant nu i veckan fick jag även höra att det finns något som kallas samordnad generalentreprenad. Vad är egentligen det?
Entreprenadfel
För ett år sedan avslutade vi en entreprenad åt en beställare. Entreprenaden godkändes vid slutbesiktning. Beställaren har under garantitiden påtalat fel i entreprenaden men tänker inte låta oss avhjälpa felen utan i stället göra det med annan entreprenör och kräva ersättning av oss för avhjälpandekostnaderna. Har beställaren rätt att göra så? För projektet gäller bland annat AB 04.
Entreprenadfel
Vi har blivit kontaktade av en köpare som gör gällande ett garantifel på ett småhus vi byggde för två år sedan. Vi har inget entreprenadavtal med dem, utan med den tidigare ägaren (vår beställare) gäller ABS 09. I det avtalet finns ett så kallat överlåtelseförbud som innebär att rättigheterna enligt kontraktet inte kan överlåtas till tredje part utan den andra partens godkännande. Hur ska vi hantera kravet från köparen?
Entreprenadfel
Vi skickade en förfrågan till en fönsterleverantör om inåtgående fönster med aluminiumklädd utsida och fick en offert från leverantören som vi godkänt. Vid leveransen visade det sig att samtliga fönster är utåtgående. Leverantören påstår att det framgår av offerten att de offererat utåtgående fönster, men det är inget vi upptäckt. Kan vi kräva omleverans? Vi har inte avtalat om ABM 07.
Entreprenadfel
Får man avbryta pågående arbeten om inte beställaren betalar?
Entreprenadfel
Vi har en pågående totalentreprenad med tillhörande underentreprenad. Det har varit slutbesiktning och då upptäcktes att flera brandsläckare saknades. Underentreprenören som från början köpt ut, levererat men ej monterat brandsläckarna menar att han inte är skyldig att beställa om dessa på nytt, även fast de inte varit monterade. Han vill alltså inte stå för kostnaden för detta igen. Vad gäller här?
Entreprenadfel
I ett garantibesiktningsutlåtande har det noterats ett antal mindre fel som ”e-anmärkningar”. Vi vill avhjälpa felen men beställaren vill inte släppa in oss i fastigheten utan påstår att vi har försuttit chansen att åtgärda felen. AB 04 är avtalat. Stämmer det?