Meny

Fråga juristerna

Vad gäller när beställaren är en BRF?

Kan konsumenttjänstlagen bli tillämplig när beställaren är en bostadsrättsförening, BRF?

Svar: Konsumenttjänstlagen är aldrig direkt tillämplig vid entreprenader där en bostadsrättsförening är beställare. En bostadsrättsförening är en ”juridisk person” vilket innebär att AB 04/ABT 06 normalt tillämpas. Det är dock vanligt förekommande att de boende gör enskilda tillval i samband med exempelvis stambyten och att dessa arbeten faktureras direkt till dessa personer. Då slår Konsumenttjänstlagens regler till, med bland annat informations- och avrådandeskyldighet samt ansvar för ungefärliga prisuppgifter.

Om inte AB 04 eller annat standardavtal har överenskommits med bostadsrättsförening är det ändå sannolikt att en domstol i en tvist skulle snegla på Konsumenttjänstlagens regler, i synnerhet om bostadsrättsföreningen saknar kompetent projektledning. En viss försiktighet anbefalles därför.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Avtal
Vad innebär entreprenörsansvaret och hur påverkar det mina pågående entreprenader? Jag arbetar vanligtvis som generalentreprenör och anlitar regelbundet underentreprenörer. Behöver jag göra något särskilt nu?
Avtal
I ett entreprenadavtal som vi har med en kommun ingår standardavtalet AB 04. Enligt AB 04 är garantitiden två år för material och varor. Men i entreprenadavtalet har vi särskilt avtalat om att garantitiden för varor istället ska vara fem år. Eftersom garantitiden för material då i vårt entreprenadavtal blir två år medan den för varor blir fem år undrar vi nu vilken skillnaden är mellan material och varor?
Avtal
Vi har efter en godkänd slutbesiktning av en markentreprenad även åtagit oss skötsel av de växter som vi har planterat i entreprenaden. I skötseluppdraget, som är på två år, ingår bevattning. Under den torra sommaren har kommunen fattat beslut om bevattningsförbud och vi undrar vad som då gäller? ABT 06 är avtalat.
Avtal
Vi har utfört en ombyggnation åt en konsument. Men konsumenten är missnöjd och vill att vi ska göra om arbetet. Vi har inte skrivit något avtal så hur ska vi veta vad som gäller?
Avtal
Vi ska bygga en idrottshall och behöver anlita en konsult för att projektera delar av byggnaden. Vi är generalentreprenör och arbetar på löpande räkning gentemot vår beställare. Vi undrar om vi kan ta betalt för konsulten som en underentreprenad enligt självkostnadsprincipen i ABT 06 kapitel 6 § 9?
Avtal
Anställda i mitt företag ingår ofta avtal med beställare, underentreprenörer, leverantörer och konsulter. Måste den som skriver under ett skriftligt avtal vara firmatecknare?
Avtal
I ett entreprenadavtal som vi har med en beställare står det inget om att vi ska stå för de byggbodar och det tillfälliga avlopp som vi behöver ha i samband med att vi utför den aktuella entreprenaden. Ska vi eller vår beställare stå för kostnaderna för detta? Standardavtalet ABT 06 ingår i entreprenadavtalet och ersättningsformen är fast pris.
Avtal
Vi räknar på ett jobb där beställaren i en beskrivning angett att vi ska riva innerväggar ”i erforderlig omfattning”. Det är två gamla kontorsrum som ska byggas om till ett större konferensrum. I förfrågningsunderlaget finns en planritning där nuvarande innerväggar är markerade och en ritning på hur de tilltänkta konferensrummen ska vara beskaffade (uppgift om kvadratmeter). Information saknas om det finns några bärande innerväggar. Hur många väggar bör jag räkna med att riva? Vi kommer att arbeta på ABT 06.
Avtal
Vi har gjort markarbeten åt ett fastighetsbolag. Enligt kontraktshandlingarna skulle arbetena vara färdigställda till den 1 maj. Vi hade missat i planeringen av arbetet och en bit in i entreprenaden förstod vi att vi skulle bli sena med arbetet. Det måste ha varit uppenbart för beställaren också, men de sa aldrig något om saken så vi utgick från att det var ok. Entreprenaden godkändes i slutet av juni. Nu i dagarna har vi fått ett viteskrav från beställaren. Vi känner oss överrumplade då de aldrig sagt ett ord om vite, eller förseningen, innan. Får beställaren verkligen kräva vite från oss? Borde de inte ha förvarnat? AB 04 är avtalat och vi har avtalat om vite.
Avtal
Vi har krav på ersättning för en skada på entreprenaden som vår konsult är ansvarig för. Vi påtalade skadan för konsulten för länge sedan och när vi nu skulle påminna bolaget om vårt krav visar det sig att bolaget har gått i konkurs. Kan vi få igen våra kostnader ur konsultens ansvarsförsäkring? Hur ska vi agera?