Meny

Fråga juristerna

Skadestånd för förstörda planteringar – vem har rätt?

Vi har utfört ombyggnadsarbeten på ett äldreboende åt en kommun. Under entreprenadtiden skadades vissa planteringar utanför byggnaden. Kommunen påstår nu att det är vi som orsakade skadan i samband med våra fönsterarbeten och vi har precis tagit emot ett ersättningskrav. Det är fyra månader sen vår godkända slutbesiktning. Borde kommunen inte ha framställt kravet tidigare? AB 04 är avtalat.

Svar: Det är riktigt att kommunen borde ha framställt kravet tidigare. Om en skada framträder under entreprenadtiden måste en part framställa sitt skadeståndsanspråk skriftligen till motparten senast tre månader efter entreprenadtidens utgång. Eftersom entreprenadtiden löper till och med den dag entreprenaden är godkänd började fristen löpa vid den godkända slutbesiktningen. Följden av att kommunen är en månad sen med sitt krav är att deras krav är förfallet. Det innebär att kommunen inte längre har någon rätt till ersättning från er.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Avtal
Vi har nyligen avslutat en omfattande renovering av en skola. Entreprenaden godkändes med några mindre anmärkningar. Men nu, två månader senare, har beställaren hört av sig och påstår att vi har målat tre klassrum i fel färg och måste komma tillbaka och måla om. Kan detta verkligen vara rätt? Avtalet hänvisar till AB 04.
Avtal
Vad innebär entreprenörsansvaret och hur påverkar det mina pågående entreprenader? Jag arbetar vanligtvis som generalentreprenör och anlitar regelbundet underentreprenörer. Behöver jag göra något särskilt nu?
Avtal
I ett entreprenadavtal som vi har med en kommun ingår standardavtalet AB 04. Enligt AB 04 är garantitiden två år för material och varor. Men i entreprenadavtalet har vi särskilt avtalat om att garantitiden för varor istället ska vara fem år. Eftersom garantitiden för material då i vårt entreprenadavtal blir två år medan den för varor blir fem år undrar vi nu vilken skillnaden är mellan material och varor?
Avtal
Vi har efter en godkänd slutbesiktning av en markentreprenad även åtagit oss skötsel av de växter som vi har planterat i entreprenaden. I skötseluppdraget, som är på två år, ingår bevattning. Under den torra sommaren har kommunen fattat beslut om bevattningsförbud och vi undrar vad som då gäller? ABT 06 är avtalat.
Avtal
Vi har utfört en ombyggnation åt en konsument. Men konsumenten är missnöjd och vill att vi ska göra om arbetet. Vi har inte skrivit något avtal så hur ska vi veta vad som gäller?
Avtal
Vi ska bygga en idrottshall och behöver anlita en konsult för att projektera delar av byggnaden. Vi är generalentreprenör och arbetar på löpande räkning gentemot vår beställare. Vi undrar om vi kan ta betalt för konsulten som en underentreprenad enligt självkostnadsprincipen i ABT 06 kapitel 6 § 9?
Avtal
Anställda i mitt företag ingår ofta avtal med beställare, underentreprenörer, leverantörer och konsulter. Måste den som skriver under ett skriftligt avtal vara firmatecknare?
Avtal
I ett entreprenadavtal som vi har med en beställare står det inget om att vi ska stå för de byggbodar och det tillfälliga avlopp som vi behöver ha i samband med att vi utför den aktuella entreprenaden. Ska vi eller vår beställare stå för kostnaderna för detta? Standardavtalet ABT 06 ingår i entreprenadavtalet och ersättningsformen är fast pris.
Avtal
Vi räknar på ett jobb där beställaren i en beskrivning angett att vi ska riva innerväggar ”i erforderlig omfattning”. Det är två gamla kontorsrum som ska byggas om till ett större konferensrum. I förfrågningsunderlaget finns en planritning där nuvarande innerväggar är markerade och en ritning på hur de tilltänkta konferensrummen ska vara beskaffade (uppgift om kvadratmeter). Information saknas om det finns några bärande innerväggar. Hur många väggar bör jag räkna med att riva? Vi kommer att arbeta på ABT 06.
Avtal
Vi har gjort markarbeten åt ett fastighetsbolag. Enligt kontraktshandlingarna skulle arbetena vara färdigställda till den 1 maj. Vi hade missat i planeringen av arbetet och en bit in i entreprenaden förstod vi att vi skulle bli sena med arbetet. Det måste ha varit uppenbart för beställaren också, men de sa aldrig något om saken så vi utgick från att det var ok. Entreprenaden godkändes i slutet av juni. Nu i dagarna har vi fått ett viteskrav från beställaren. Vi känner oss överrumplade då de aldrig sagt ett ord om vite, eller förseningen, innan. Får beställaren verkligen kräva vite från oss? Borde de inte ha förvarnat? AB 04 är avtalat och vi har avtalat om vite.