Meny

Fråga juristerna

Ramavtal – vad är det egentligen?

Vi funderar på att lämna ett anbud på ett ramavtal åt kommunen. Vi har tidigare inte lämnat anbud på ramavtal och undrar nu om ni kan förklara vad ett ramavtal är?

Svar: Ett ramavtal med en kommun som beställare är ett avtal mellan en upphandlande myndighet och en eller flera leverantörer för att fastställa villkoren för senare tilldelning av kontrakt under en given tidsperiod.

Om den upphandlande myndigheten har tecknat ett ramavtal för en specifik vara eller tjänst, så behöver myndigheten inte gå ut i en ny upphandling varje gång den har behov av varan eller tjänsten. Detta är mycket tids- och kostnadsbesparande. Myndigheten kan alltså istället löpande avropa, det vill säga tilldela en leverantör/entreprenör ett kontrakt utifrån ramavtalet.

Många upphandlande myndigheter har inte själva de resurser och den kompetens som krävs för att genomföra upphandlingar. Därför finns inköpscentraler som många gånger genomför upphandlingen för annan myndighets räkning. En inköpscentral kan antingen i eget namn ingå ett ramavtal avsedda för andra myndigheter eller så kan inköpscentralen agera ombud åt myndigheten.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Avtal
Mitt företag har nyligen anlagt ett torg med smågatsten åt en kommun. När vi lämnade vårt anbud räknade vi på en sten som uppfyllde funktionskravet i förfrågningsunderlaget. Vid startmötet meddelade kommunens arbetsledare att de ville att vi skulle använda oss av en mindre sten än den vi hade räknat med i vårt anbud. Vi beställde den mindre stenen och utförde arbetena enligt önskemålen. Den mindre stenen var dyrare än den vi räknat med och nu vill vi ha ersättning för den extra kostnad detta inneburit. Har vi rätt till det? ABT 06 gäller.
Avtal
Vi har fått i uppdrag av en privat beställare att såsom totalentreprenör genomföra en ombyggnad av ett flerbostadshus med 60 lägenheter. ABT 06 gäller. Beställaren hävdar att det är vi som totalentreprenör som ansvarar för samordningen av kontakterna med de kvarboende hyresgästerna. Är det korrekt?
Avtal
Vi har utfört en köksrenovering åt en konsument. Efter att arbetet har utförts har vi ställt ut en faktura. Konsumenten vägrar emellertid att betala och hänvisar till att vi skulle ha monterat två köksluckor åt fel håll. Vi har sagt att vi ska fixa det men att det kan ta ett tag eftersom det är viss leveranstid på luckorna (vi har gjort hål för handtagen och behöver därför nya luckor). Kan verkligen konsumenten innehålla hela beloppet under tiden? Arbetet skulle ske på fast pris, men därutöver har vi inte avtalat om några särskilda villkor.
Avtal
Vår underentreprenör har gått i konkurs. Vi måste nu anlita en annan entreprenör med kostnadsökning som följd. Då underentreprenören inte påbörjat arbetet undrar vi om vi kan innehålla betalning avseende ett annat entreprenadkontrakt mellan oss och underentreprenören. AB-U 07 gäller mellan parterna.
Avtal
Vi utför ombyggnadsarbeten för en beställare på löpande räkning och har AB 04 som avtalsinnehåll. Beställaren har begärt in originalverifikationer på material som har tagits från vårt eget lager. Vad betyder originalverifikation och hur ska vi gå tillväga?
Avtal
Vi bygger ett bostadshus åt ett privat fastighetsbolag och vi börjar nu närma oss slutbesiktning. Innan arbetena påbörjades upprättade vi kvalitetsplan och miljöplan för entreprenaden. Beställaren har både granskat och godkänt planerna. Det har nu uppdagats att vi, på grund av en intern miss, har missat att följa dessa planer fullt ut. Finns det någon risk för konsekvenser? AB 04 gäller.
Avtal
Hur långt går beställarens rätt att granska originalverifikationerna? Gäller det även entreprenörens underentreprenörers materialfakturor? Entreprenaden avser löpande räkning med AB 04 som avtalsinnehåll.
Avtal
Vi har utfört ombyggnadsarbeten på ett äldreboende åt en kommun. Under entreprenadtiden skadades vissa planteringar utanför byggnaden. Kommunen påstår nu att det är vi som orsakade skadan i samband med våra fönsterarbeten och vi har precis tagit emot ett ersättningskrav. Det är fyra månader sen vår godkända slutbesiktning. Borde kommunen inte ha framställt kravet tidigare? AB 04 är avtalat.
Avtal
Vilka skyldigheter har vi som entreprenör att föra elektronisk personalliggare när vi arbetar på ett ramavtal och alltså löpande avropas för olika arbeten och platser?
Avtal
Enligt ABS 09 ska jag som entreprenör kunna visa beställaren att jag har en allriskförsäkring och en ansvarsförsäkring under entreprenadtiden och under två år efter entreprenadens godkännande. Eftersom jag från mitt försäkringsbolag endast kan få ett försäkringsbevis på ett år i taget har jag ingen reell möjlighet att uppfylla detta kontraktsvillkor. Begår jag ett kontraktsbrott om jag bara visar upp mitt aktuella försäkringsbevis?