Meny

Fråga juristerna

Olämplig lösning i teknisk beskrivning

Vi har lämnat ett anbud till en bostadsrättsförening om byggnadsarbeten. Till grund för anbudet låg bland annat en teknisk beskrivning där det till viss del framgår vilka arbeten som ska utföras och hur dessa arbeten ska utföras. Av förfrågningsunderlaget framgick att standardavtalet ABT 06 skulle gälla för entreprenaden. Vi har ännu inte ingått något entreprenadavtal. Vi har nu kommit fram till att den lösning som framgår av den tekniska beskrivningen inte är lämplig utan skulle leda till ett dåligt resultat. Vem ansvarar för att resultatet av den aktuella lösningen blir bra?

Svar: Om en beställare väljer att föreskriva en viss teknisk lösning för ett arbete som ingår i en entreprenad, som regleras av ABT 06, ansvarar beställaren för att den tekniska lösningen är riktig och lämplig. Detta innebär att ni som entreprenör endast har ett ansvar för utförandet av denna lösning. Ni har dock ansvar för att entreprenaden i övrigt uppfyller kontraktsenliga fordringar.

När det gäller tekniska lösningar för de delar av entreprenaden där beställaren i stället ställt krav på en viss funktion måste ni därför anpassa dessa lösningar till de tekniska lösningar som beställaren föreskrivit.

Entreprenadjuristerna hjälper Byggindustrins läsare att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Carina Utterström Mace, Claes Sahlin, Maria Andersson, Sofia Gunnarson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Avtal
Vi har utfört en köksrenovering åt en konsument. Efter att arbetet har utförts har vi ställt ut en faktura. Konsumenten vägrar emellertid att betala och hänvisar till att vi skulle ha monterat två köksluckor åt fel håll. Vi har sagt att vi ska fixa det men att det kan ta ett tag eftersom det är viss leveranstid på luckorna (vi har gjort hål för handtagen och behöver därför nya luckor). Kan verkligen konsumenten innehålla hela beloppet under tiden? Arbetet skulle ske på fast pris, men därutöver har vi inte avtalat om några särskilda villkor.
Avtal
Vår underentreprenör har gått i konkurs. Vi måste nu anlita en annan entreprenör med kostnadsökning som följd. Då underentreprenören inte påbörjat arbetet undrar vi om vi kan innehålla betalning avseende ett annat entreprenadkontrakt mellan oss och underentreprenören. AB-U 07 gäller mellan parterna.
Avtal
Vi utför ombyggnadsarbeten för en beställare på löpande räkning och har AB 04 som avtalsinnehåll. Beställaren har begärt in originalverifikationer på material som har tagits från vårt eget lager. Vad betyder originalverifikation och hur ska vi gå tillväga?
Avtal
Vi bygger ett bostadshus åt ett privat fastighetsbolag och vi börjar nu närma oss slutbesiktning. Innan arbetena påbörjades upprättade vi kvalitetsplan och miljöplan för entreprenaden. Beställaren har både granskat och godkänt planerna. Det har nu uppdagats att vi, på grund av en intern miss, har missat att följa dessa planer fullt ut. Finns det någon risk för konsekvenser? AB 04 gäller.
Avtal
Hur långt går beställarens rätt att granska originalverifikationerna? Gäller det även entreprenörens underentreprenörers materialfakturor? Entreprenaden avser löpande räkning med AB 04 som avtalsinnehåll.
Avtal
Vi har utfört ombyggnadsarbeten på ett äldreboende åt en kommun. Under entreprenadtiden skadades vissa planteringar utanför byggnaden. Kommunen påstår nu att det är vi som orsakade skadan i samband med våra fönsterarbeten och vi har precis tagit emot ett ersättningskrav. Det är fyra månader sen vår godkända slutbesiktning. Borde kommunen inte ha framställt kravet tidigare? AB 04 är avtalat.
Avtal
Vilka skyldigheter har vi som entreprenör att föra elektronisk personalliggare när vi arbetar på ett ramavtal och alltså löpande avropas för olika arbeten och platser?
Avtal
Enligt ABS 09 ska jag som entreprenör kunna visa beställaren att jag har en allriskförsäkring och en ansvarsförsäkring under entreprenadtiden och under två år efter entreprenadens godkännande. Eftersom jag från mitt försäkringsbolag endast kan få ett försäkringsbevis på ett år i taget har jag ingen reell möjlighet att uppfylla detta kontraktsvillkor. Begår jag ett kontraktsbrott om jag bara visar upp mitt aktuella försäkringsbevis?
Avtal
Jag har hört talas om Hantverkarformuläret 14 och ABS 09, men är osäker på när jag ska använda dessa avtal. Har ni några tips på hur jag ska tänka och vad händer om jag tar ”fel” avtal?
Avtal
Vi har ett avtal med en beställare som rör markarbeten. Det finns ett krav i AF-delen som avviker från en fast bestämmelse i AB 04. Avvikelsen står inte med under kod AFC.111 i AF-delen och vi räknade därför inte med den när vi lämnade anbud på jobbet. Nu påstår vår beställare att avvikelsen ändå ska gälla eftersom den också finns med i kontraktet. Vi tycker att det är fel. Antingen finns avvikelsen i sammanställningen eller så gäller avvikelsen inte. Vem har rätt?