Meny

Fråga juristerna

Olämplig lösning i teknisk beskrivning

Vi har lämnat ett anbud till en bostadsrättsförening om byggnadsarbeten. Till grund för anbudet låg bland annat en teknisk beskrivning där det till viss del framgår vilka arbeten som ska utföras och hur dessa arbeten ska utföras. Av förfrågningsunderlaget framgick att standardavtalet ABT 06 skulle gälla för entreprenaden. Vi har ännu inte ingått något entreprenadavtal. Vi har nu kommit fram till att den lösning som framgår av den tekniska beskrivningen inte är lämplig utan skulle leda till ett dåligt resultat. Vem ansvarar för att resultatet av den aktuella lösningen blir bra?

Svar: Om en beställare väljer att föreskriva en viss teknisk lösning för ett arbete som ingår i en entreprenad, som regleras av ABT 06, ansvarar beställaren för att den tekniska lösningen är riktig och lämplig. Detta innebär att ni som entreprenör endast har ett ansvar för utförandet av denna lösning. Ni har dock ansvar för att entreprenaden i övrigt uppfyller kontraktsenliga fordringar.

När det gäller tekniska lösningar för de delar av entreprenaden där beställaren i stället ställt krav på en viss funktion måste ni därför anpassa dessa lösningar till de tekniska lösningar som beställaren föreskrivit.

Entreprenadjuristerna hjälper Byggindustrins läsare att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Carina Utterström Mace, Claes Sahlin, Maria Andersson, Sofia Gunnarson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Avtal
Kan ett företag som är beställare (och byggherre) utse en entreprenör som BAS-U vid en delad entreprenad? Beställaren gör gällande att det är vårt företag som i huvudsak kommer att vara etablerat på byggarbetsplatsen. Det är en utförandeentreprenad med AB 04 som standardavtal.
Avtal
Vi har lämnat ett anbud till en bostadsrättsförening om byggnadsarbeten. Till grund för anbudet låg bland annat en teknisk beskrivning där det till viss del framgår vilka arbeten som ska utföras och hur dessa arbeten ska utföras. Av förfrågningsunderlaget framgick att standardavtalet ABT 06 skulle gälla för entreprenaden. Vi har ännu inte ingått något entreprenadavtal. Vi har nu kommit fram till att den lösning som framgår av den tekniska beskrivningen inte är lämplig utan skulle leda till ett dåligt resultat. Vem ansvarar för att resultatet av den aktuella lösningen blir bra?
Avtal
Vi funderar på att lämna ett anbud på ett ramavtal åt kommunen. Vi har tidigare inte lämnat anbud på ramavtal och undrar nu om ni kan förklara vad ett ramavtal är?
Avtal
Vi är entreprenör och en anställd hos oss är BAS-U i samband med att vi utför en entreprenad. Vår beställare påstår att BAS-U måste finnas på arbetsplatsen under den tid arbete bedrivs på denna. Är det riktigt?
Avtal
Vår beställare är underrättad om ett ÄTA-arbete i form av dyrare isolering för att ljudkraven ska uppfyllas. Beställaren delar inte vår uppfattning om att det rör sig om ett ÄTA-arbete och vill därför inte godkänna detta. Kan vi stanna arbetet och anmäla hinder? AB 04 gäller.
Avtal
Finns det något lagkrav att jag som konsult (kontrollansvarig enligt PBL) ska åberopa ABK 09 i avtal med en privat byggherre?
Avtal
Vi har fått en lista från vår entreprenör som heter ”Exempel på Handverktyg och mindre redskap enligt litt 4.2 i Formulär LR06 …”. Vilken status har egentligen denna lista?
Avtal
Den nya lagen om personalliggare gäller ju inte om den sammanlagda byggkostnaden på byggarbetsplatsen antas uppgå till mindre än fyra prisbasbelopp (eller om byggherren är konsument). Men vad gäller när det är fråga om löpande räkning?
Avtal
Kan en byggherre överlåta sina skyldigheter enligt personalliggarlagen när upphandlingsformen är samordnad generalentreprenad; där man ju handlar upp ett antal delentreprenader som sedan samordnas till generalentreprenad hos en utpekad generalentreprenör. Ansvaret får väl inte överlåtas vid delad entreprenad?
Avtal
Vi har vunnit en upphandling och tecknat ett ramavtal för byggservice åt ett kommunalt bolag. Nu menar dock beställaren att vi inte uppfyller alla ska-krav som ställts, och beställaren har därför hävt ramavtalet. Vi håller inte med utan anser att alla ska-krav visst är uppfyllda av oss. Kan vi kräva skadestånd från beställaren på grund av den felaktiga hävningen?