Meny

Fråga juristerna

Måste anbud lämnas in elektroniskt enligt nya LOU?

Vi driver ett företag sedan 20 år och vi har vid offentliga upphandlingar alltid lämnat in våra anbud i pappersform. Har det blivit några förändringar i den nya lagstiftningen eller kan vi göra som vi alltid har gjort?

Svar: Enligt 12 kap. 1 § i nya LOU (2016:1145) ställs det nu krav på att en upphandlande myndighet och en leverantör ska använda elektroniska medel när de kommunicerar med varandra under en upphandling. Huvudregeln är med andra ord att även ett anbud ska lämnas in elektroniskt. Regeln om elektronisk kommunikation gäller upphandlingar både över och under tröskelvärdena. Till huvudregeln finns det vissa undantag, exempelvis om det finns säkerhetsbrister i allmänt tillgängliga tjänster för elektronisk kommunikation eller om det handlar om en direktupphandling. Men svaret på er fråga är att ni nu bör lämna in ert anbud elektroniskt. Om ni som anbudsgivare inte följer den anvisning som den upphandlande myndigheten ger avseende anbudslämnandet så får den upphandlande myndigheten inte beakta det anbudet.

Entreprenadjuristerna hjälper Byggindustrins läsare att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Carina Utterström Mace, Claes Sahlin, Maria Andersson, Sofia Gunnarson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Upphandling
Vi har hört att man på grund av de nya upphandlingsreglerna behöver lämna in belastningsregisterutdrag när man vunnit upphandlingen – stämmer det?
Upphandling
Vilka krav ställs egentligen på upphandlande myndigheter vid onormalt låga anbud?
Upphandling
Vi driver ett företag sedan 20 år och vi har vid offentliga upphandlingar alltid lämnat in våra anbud i pappersform. Har det blivit några förändringar i den nya lagstiftningen eller kan vi göra som vi alltid har gjort?
Upphandling
Vi har lämnat anbud i en upphandling med tilldelningskriteriet lägsta pris. Av tilldelningsbeslutet framgår att vi och en annan anbudsgivare hade samma lägsta pris. Myndigheten lottade mellan våra anbud och bestämde därefter att avtal skulle tecknas med den andra anbudsgivaren. Får de göra så? Det stod inget om lottning i förfrågningsunderlaget.
Upphandling
Vi kom etta i ett upphandlingsförfarande och utgick ifrån att vi skulle bli tilldelade kontraktet. Vi möttes dock av beskedet att myndigheten skulle avbryta upphandlingen för att vårt anbud överskred den satta budgeten. Vi har lagt ned en massa tid och kostnader på att räkna på anbudet. Får de göra så i ett så sent skede? Vi vill gärna få ersättning för alla våra kostnader – kan vi det?
Upphandling
Vårt företag vann en offentlig upphandling. Den upphandlande myndigheten återkallade emellertid tilldelningsbeslutet och beslutade efter en omprövning att utfärda ett nytt tilldelningsbeslut. Får den upphandlande myndigheten göra så?
Upphandling
Vi har åt en beställare projekterat fram en ny metod för stambyte i hans fastighet. När arbetena nu ska utföras verkar det som om beställaren vill vända sig till en annan entreprenör för att utföra arbetena. Kan beställaren göra det och i så fall använda sig av de handlingar som vi har tagit fram i projektet?
Upphandling
Vi har vunnit en offentlig upphandling som handlade om att bygga en förskola åt kommunen. Nu har en annan entreprenör klagat på upphandlingen och frågan om upphandlingen har gått rätt till ska avgöras i domstol. Vad händer nu?
Upphandling
Vi har vunnit en offentlig upphandling som handlade om att bygga en förskola åt kommunen. Nu har en annan entreprenör klagat på upphandlingen och frågan om upphandlingen har gått rätt till ska avgöras i domstol. Vad händer nu?
Upphandling
Vi kom tvåa efter att ha lämnat anbud till en kommun på en byggentreprenad. Vi begärde överprövning och kammarrätten beslutade att kommunen skulle göra en ny utvärdering. Kommunen svarade med att avbryta upphandlingen eftersom det inte längre fanns några giltiga anbud. Vad ska vi göra?