Meny

Fråga juristerna

Hur länge kan beställaren kräva säkerhet?

Min beställare kräver säkerhet under hela garantitiden som är 5 år med åberopande av AB 04. Är detta korrekt?

Svar: Huvudprinciperna för säkerhet regleras i AB 04 kap 6 § 21. Av bestämmelsen framgår att den säkerhet som entreprenören ställer skall gälla för ett belopp om 10 procent av kontraktssumman under entreprenadtiden och 5 procent för tid därefter intill två år efter entreprenadens godkännande. Bestämmelsen är en så kallad ”täckbestämmelse” vilket innebär att den gäller mellan parterna om inget annat har bestämts. Svaret blir därför att om inget annat har avtalats så skall entreprenören, i händelse av ställd säkerhet, hålla säkerhet under två år från entreprenadens godkännande. Säkerheten är alltså inte kopplad till den längre garantitid som gäller för entreprenörens arbetsprestation.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Garantier
Under våren och försommaren 2012 byggde vi en förskola åt en kommun. Entreprenaden godkändes vid slutbesiktning i juli 2012. Efter att vi avhjälpt de mindre fel som antecknades i besiktningsutlåtandet har det varit tyst från kommunen. Nu, efter mer än fem år, har det dock blivit mer aktivitet. Vi har precis fått ett brev där kommunen beskyller oss för att garantibesiktning inte har hållits innan garantitiden gått ut. Som kompensation vill de att vi ska svara för eventuella fel som upptäcks vid en kommande besiktning som om felet framträtt under garantitiden. Vad gäller? ABT 06 är avtalat.
Garantier
Tre månader efter godkänd slutbesiktning blev vi kontaktade av vår beställare som påtalade att de haft problem med låset till dörrarna i förskolan som vi renoverat. Låsmekanismen fungerade inte som den skulle och vid vårt besök på förskolan upptäcktes att vi inte monterat föreskriven låskolv. Vi bytte därför omedelbart ut dessa. Snart ska vi ha garantibesiktning och besiktningsmannen vill förlänga garantitiden för arbetet med låskolvarna. Är det möjligt? AB 04 är avtalat.
Garantier
Vi har utfört ett arbete åt en bostadsrättsförening och fått betalt för det. Något skriftligt avtal finns inte och det framgår därför inte vilket regelverk som gäller. Min fråga är om garantitiden i konsumenttjänstlagen gäller eller om vi kan eller bör erbjuda en annan tid?
Garantier
Ett antal fläktvärmare som vi installerat åt vår kund fungerar inte längre som de ska. Det var kunden som bestämde att just dessa fläktvärmare skulle installeras i byggnaden. Kunden hävdar nu att garantin gäller i 5 år men när vi frågar vår leverantör av fläktvärmaren så menar de att garantin är 2 år på deras levererade varor. Standardavtalet ABT 06 är avtalat. Vad gäller?
Garantier
Vad innebär det att ha ett garantiansvar som entreprenör?
Garantier
Vi har köpt in ett antal vitvaror från en leverantör och undrar hur lång garantitiden på varorna är. Enligt kontraktet gäller ”ABM 07 med det branschspecifika tillägget EHL Bygg 2007” (”EHL”).
Garantier
Hur länge kan en beställare vänta med att göra gällande fel avseende funktion (till exempel energiförbrukning) som kan mätas först efter det att huset har tagits i bruk?
Garantier
Min beställare kräver säkerhet under hela garantitiden som är 5 år med åberopande av AB 04. Är detta korrekt?
Garantier
Vi har renoverat ett pentry i en kontorsfastighet och ställt in en diskmaskin. Efter sex månader från godkänd slutbesiktning började diskmaskinen strula. Är det vårt ansvar att sköta service och reklamation och vilka garantiregler gäller vid just vitvaror? AB 04 ingår i vårt avtal.
Garantier
Ingår skötselåtgärder under garantitiden i en anläggningsentreprenad?