Meny

Fråga juristerna

Går tilldelningsbeslut att återkalla?

Vårt företag vann en offentlig upphandling. Den upphandlande myndigheten återkallade emellertid tilldelningsbeslutet och beslutade efter en omprövning att utfärda ett nytt tilldelningsbeslut. Får den upphandlande myndigheten göra så?

Svar: Det måste föreligga sakliga skäl för att den upphandlande myndigheten ska få ompröva ett tilldelningsbeslut. Omprövningen får vidare inte strida mot LOU:s regler och kan ske så länge inget kontrakt har tecknats.

Upptäcker den upphandlande myndigheten vid en omprövning att fel föreligger i upphandlingen får den upphandlande myndigheten som huvudregel rätta felet. Tilldelningsbeslut enligt allmänna förvaltningsrättsliga principer är alltså inte ett gynnande beslut, vilket innebär att det får omprövas och rättas med ett nytt tilldelningsbeslut.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Upphandling
Vi har den senaste tiden förlorat flera större upphandlingar i vår hemkommun som vi trott oss ha en verklig chans att ta hem. I vissa fall har vi varit klart dyrare än det vinnande anbudet och vi förstår inte hur de kan lämna anbud till ett så lågt pris. Vi har hört talas om att anbudsgivare kan uteslutas om anbudet är onormalt lågt. Var går denna gräns och måste inte kommunen reagera när de får in ett sådant anbud?
Upphandling
Jag ska lämna anbud i en offentlig upphandling. Jag skickade en fråga till kommunen och fick snabbt ett svar på min mail, vilket svarade på min fråga och jag skickade sedan in mitt anbud. Jag började sedan fundera på om kommunen svarat så här direkt till några andra anbudsgivare, det vill säga utan att skriva ut det i fråga-svar. Jag är nu orolig att andra anbudsgivare vet saker som inte jag vet. Vad är det som gäller?
Upphandling
Vi har i en offentlig upphandling lämnat ett anbud till ett kommunalt bostads- och fastighetsbolag gällande ramavtal för byggnadsarbeten som avser planerat underhåll. Vi är intresserade av att se övriga anbudsgivares timpriser. Kan det kommunala bostads- och fastighetsbolaget ta betalt för att lämna ut handlingar där dessa timpriser framgår?
Upphandling
Vi lämnade in ett anbud för att anlägga en parkering åt en kommun. Vi kom tvåa i anbudsgivningen och under entreprenadtiden gick den som tilldelats kontraktet i konkurs. Den upphandlande myndigheten kontaktade då en helt annan entreprenör och tecknade ett kontrakt med dem. Får de göra så? Vi har fått det förklarat för oss att det var svårt att annars färdigställa entreprenaden i tid.
Upphandling
I ett förfrågningsunderlag har en kommun krävt att vi ska installera ett visst luftbehandlingsaggregat eller annan likvärdig vara. Vi har hittat en billigare produkt som vi anser lever upp till samma standard. Vilka risker tar vi om vi lämnar anbud med den produkten och vilka krav får en kommun ställa på sin produkt?
Upphandling
Vi har hört att man på grund av de nya upphandlingsreglerna behöver lämna in belastningsregisterutdrag när man vunnit upphandlingen – stämmer det?
Upphandling
Vilka krav ställs egentligen på upphandlande myndigheter vid onormalt låga anbud?
Upphandling
Vi driver ett företag sedan 20 år och vi har vid offentliga upphandlingar alltid lämnat in våra anbud i pappersform. Har det blivit några förändringar i den nya lagstiftningen eller kan vi göra som vi alltid har gjort?
Upphandling
Vi har lämnat anbud i en upphandling med tilldelningskriteriet lägsta pris. Av tilldelningsbeslutet framgår att vi och en annan anbudsgivare hade samma lägsta pris. Myndigheten lottade mellan våra anbud och bestämde därefter att avtal skulle tecknas med den andra anbudsgivaren. Får de göra så? Det stod inget om lottning i förfrågningsunderlaget.
Upphandling
Vi kom etta i ett upphandlingsförfarande och utgick ifrån att vi skulle bli tilldelade kontraktet. Vi möttes dock av beskedet att myndigheten skulle avbryta upphandlingen för att vårt anbud överskred den satta budgeten. Vi har lagt ned en massa tid och kostnader på att räkna på anbudet. Får de göra så i ett så sent skede? Vi vill gärna få ersättning för alla våra kostnader – kan vi det?