Meny

Fråga juristerna

Ersättning vid avbeställning

Vår beställare har med kort varsel avbeställt hela entreprenaden. Har vi någon rätt till ersättning?

Svar: Beställaren har alltid rätt att avbeställa arbetet, det gäller såväl i konsumententreprenader som i kommersiella entreprenader.

Enligt konsumenttjänstlagen 42 § har ni vid avbeställning rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan utförts samt för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Vidare har ni rätt till ersättning för övriga förluster, till exempel att ni har tackat nej till något annat arbete förutsatt att ni kan bevisa detta.

I AB 04 kap 6 § 11 om slutavräkning finns en generell beräkningsmetod som man kan använda vid avbeställning. I aktuellt fall när hela arbetet har avbeställts har ni rätt till ersättning med 10 procent av kontraktssumman. Ni har även rätt till viss ersättning för utebliven vinst.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Entreprenadfel
Fråga: Vid slutbesiktningen av en byggnad så konstaterades ett konstruktionsfel i portsystemet som besiktningsmannen ansåg att beställaren ansvarade för (så kallad B-anmärkning). Entreprenaden godkändes och beställaren tog fram nya konstruktionshandlingar för ett nytt portsystem. Är denna beställning att betrakta som ett ÄTA-arbete? Standardavtalet AB 04 gäller för entreprenaden.
Entreprenadfel
Vi utförde arbeten åt ett privat fastighetsbolag i höstas. Arbetena utfördes på löpande räkning och vi har inte avtalat om någon särskild betalningsplan. Trots att vi nu har avhjälpt de fel som besiktningsmannen antecknade vid slutbesiktningen vägrar beställaren betala hela entreprenadsumman utan innehåller 5 procent. Anledningen är att de vill ha en ”säkerhet” för eventuella avhjälpanden under garantitiden. Får de göra så? AB 04 gäller.
Entreprenadfel
Vi installerade nya fönster åt en konsument förra sommaren. I december kontaktade konsumenten oss och berättade att det var repor i glaset i ena hörnet. Vi har varit och tittat på glaset och det ser ut att vara en fabriksskada. Vi såg inte reporna vid monteringen. Byggvaruhuset som vi köpte fönstret ifrån vill inte ta ansvar utan hänvisar bara till fönstertillverkaren. Har inte byggvaruhuset något ansvar att åtgärda felet? Inget särskilt avtal användes.
Entreprenadfel
Jag har förstått att det finns olika upphandlingsformer för entreprenader; delad entreprenad och generalentreprenad. När jag pratade med en bekant nu i veckan fick jag även höra att det finns något som kallas samordnad generalentreprenad. Vad är egentligen det?
Entreprenadfel
För ett år sedan avslutade vi en entreprenad åt en beställare. Entreprenaden godkändes vid slutbesiktning. Beställaren har under garantitiden påtalat fel i entreprenaden men tänker inte låta oss avhjälpa felen utan i stället göra det med annan entreprenör och kräva ersättning av oss för avhjälpandekostnaderna. Har beställaren rätt att göra så? För projektet gäller bland annat AB 04.
Entreprenadfel
Vi har blivit kontaktade av en köpare som gör gällande ett garantifel på ett småhus vi byggde för två år sedan. Vi har inget entreprenadavtal med dem, utan med den tidigare ägaren (vår beställare) gäller ABS 09. I det avtalet finns ett så kallat överlåtelseförbud som innebär att rättigheterna enligt kontraktet inte kan överlåtas till tredje part utan den andra partens godkännande. Hur ska vi hantera kravet från köparen?
Entreprenadfel
Vi skickade en förfrågan till en fönsterleverantör om inåtgående fönster med aluminiumklädd utsida och fick en offert från leverantören som vi godkänt. Vid leveransen visade det sig att samtliga fönster är utåtgående. Leverantören påstår att det framgår av offerten att de offererat utåtgående fönster, men det är inget vi upptäckt. Kan vi kräva omleverans? Vi har inte avtalat om ABM 07.
Entreprenadfel
Får man avbryta pågående arbeten om inte beställaren betalar?
Entreprenadfel
Vi har en pågående totalentreprenad med tillhörande underentreprenad. Det har varit slutbesiktning och då upptäcktes att flera brandsläckare saknades. Underentreprenören som från början köpt ut, levererat men ej monterat brandsläckarna menar att han inte är skyldig att beställa om dessa på nytt, även fast de inte varit monterade. Han vill alltså inte stå för kostnaden för detta igen. Vad gäller här?
Entreprenadfel
I ett garantibesiktningsutlåtande har det noterats ett antal mindre fel som ”e-anmärkningar”. Vi vill avhjälpa felen men beställaren vill inte släppa in oss i fastigheten utan påstår att vi har försuttit chansen att åtgärda felen. AB 04 är avtalat. Stämmer det?