Meny

Fråga juristerna

Ersättning för ökad kostnad vid omfattande ÄTA-arbeten

Vi har en totalentre­prenad på ABT 06 där vi renoverar ett badhus åt kommunen. Det har blivit omfattande ÄTA-arbeten under projektet. Vår ersättning för själva ÄTA-arbetena ser ut att blir tre gånger så hög som vår kontraktssumma. Utöver det vill vi ha ersättning från beställaren för ökad arbetsledning. Beställaren hävdar att vi inte har rätt till det eftersom arbetsledning ingår i våra à-priser. Hur kan vi argumentera för att få betalt?

Svar: När ÄTA-arbetena är så omfattande som i ert fall påverkar det självklart er möjlighet att utföra kontraktsarbetena på det sätt ni planerat. Det är då motiverat att ni behöver lägga mer resurser på arbetsledningen för att hantera ÄTA-arbetena.

Er merkostnad på grund av extra arbetsledning kan ni begära ersättning för med stöd av reglerna om väsentlig rubbning (ABT 06 kap 6 § 5). Ni behöver då skriftligen anmäla detta till beställaren utan dröjsmål från det att ni insett att förutsättningarna för att utföra entreprenaden har påverkats.

Det finns ytterligare en möjlighet och det är att säga upp à-priset för omförhandling i och med att ökningen av mängden arbete är så omfattande (ABT 06 kap 6 § 6).  Det uppsagda á-priset gäller till och med uppsägningen.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Priser
Vi har tänkt att skicka ett anspråk på ersättning för väsentlig rubbning till vår beställare. Vi undrar om preskriptionsregeln är densamma som för ÄTA-arbeten? Beställaren har nämligen i AF-delen ändrat i AB 04 kap. 6 § 19 så att krav på ersättning för ÄTA-arbeten måste framställas inom fyra månader istället för sex månader räknat från entreprenadens godkännande. Vad gäller?
Priser
Jag har precis börjat i branschen och har ingen tidigare erfarenhet av standardavtalen. Det är många nya begrepp att lära sig. Vad är det egentligen för skillnad mellan kontraktssumma och entreprenadsumma?
Priser
Vi har kommit överens om att tillämpa självkostnadsprincipen och Formulär LR06 på våra ÄTA-arbeten. Vi vill nu debitera kostnaden för våra resor till och från entreprenaden, har vi inte rätt till det? Beställaren vill inte ta dessa kostnader.
Priser
Vi har en totalentre­prenad på ABT 06 där vi renoverar ett badhus åt kommunen. Det har blivit omfattande ÄTA-arbeten under projektet. Vår ersättning för själva ÄTA-arbetena ser ut att blir tre gånger så hög som vår kontraktssumma. Utöver det vill vi ha ersättning från beställaren för ökad arbetsledning. Beställaren hävdar att vi inte har rätt till det eftersom arbetsledning ingår i våra à-priser. Hur kan vi argumentera för att få betalt?
Priser
Vi har utfört takarbeten på en fastighet. Inför helgen skyddade vi taket med en presenning som vi förankrade ordentligt. Under helgen har presenningen ändå blåst bort och det har regnat in i byggnaden. Vår beställare (fastighetsägaren) har nu skickat ett skadeståndskrav till oss. Är vi skyldiga att ersätta det kravet och går det i så fall på vår försäkring? ABT 06 är avtalsvillkor.
Priser
Vi har fått en faktura från vår underentreprenör för kostnader för handverktyg (skruvdragare, skiftnycklar, skjutmått etc). Vi har avtalat om ett visst timpris per byggnadsarbetare samt ersättning för material och hjälpmedel (+ 15 procent). Vad gäller?
Priser
I förfrågningsunderlag anges ibland att man i anbudet ska ange à-priser och ibland att man i anbudet ska ange timpriser. Vad är egentligen skillnaden?
Priser
Ibland används ju index i samband med ersättning för entreprenader. Hur räknar man ut en sådan indexersättning?
Priser
Vi har fått utföra betydligt mer arbete (40 procent) än vad som framgick i förfrågningsunderlaget. Kan vi omförhandla vårt à-pris? Vårt avtal baseras på AB 04.
Priser
Vi har haft osedvanligt kallt den senaste månaden vilket har påverkat vårt gatuarbete åt kommunen. För att kunna utföra arbetet har vi fått lägga mer kostnader än beräknat på uppvärmning av marken. Kan vi få någon ersättning från kommunen?