Meny

Fråga juristerna

Elektronisk personalliggare vid byggarbetsplatser

Vilka skyldigheter har vi som entreprenör att föra elektronisk personalliggare när vi arbetar på ett ramavtal och alltså löpande avropas för olika arbeten och platser?

Svar: Skyldighet att föra elektronisk personalliggare gäller inte när den sammanlagda byggkostnaden på byggarbetsplatsen antas uppgå till mindre är fyra prisbasbelopp (cirka 180 000 kronor). En avgörande fråga är därför vad som ska anses utgöra en byggarbetsplats. Utgångspunkten är att ramavtalet i sig inte ger upphov till någon byggarbetsplats. Vid bedömningen av vad som utgör en bygg-arbetsplats ska vad som konkret överenskommits i ramavtalet och innebörden av enskilda avrop beaktas. Det är med andra ord möjligt att det arbete som avropas är knutet till en byggarbetsplats eller ger upphov till flera byggarbetsplatser. 

Skatteverket har i två ställningstaganden utvecklat sin uppfattning om hur begreppet ska tolkas (Se Vad är byggverksamhet och när föreligger en byggarbetsplats? dnr: 131 6361964-15/111 och Avgränsning av uttrycket byggarbetsplats i skatteförfarandelagen, dnr: 131 102169-16/111). Vi rekommenderar er att ta del av dessa skrivelser för att se hur begreppet byggarbetsplats påverkar era skyldigheter.

Entreprenadjuristerna hjälper Byggindustrins läsare att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Carina Utterström Mace, Claes Sahlin, Maria Andersson, Sofia Gunnarson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Avtal
Vi har utfört ombyggnadsarbeten på ett äldreboende åt en kommun. Under entreprenadtiden skadades vissa planteringar utanför byggnaden. Kommunen påstår nu att det är vi som orsakade skadan i samband med våra fönsterarbeten och vi har precis tagit emot ett ersättningskrav. Det är fyra månader sen vår godkända slutbesiktning. Borde kommunen inte ha framställt kravet tidigare? AB 04 är avtalat.
Avtal
Vilka skyldigheter har vi som entreprenör att föra elektronisk personalliggare när vi arbetar på ett ramavtal och alltså löpande avropas för olika arbeten och platser?
Avtal
Enligt ABS 09 ska jag som entreprenör kunna visa beställaren att jag har en allriskförsäkring och en ansvarsförsäkring under entreprenadtiden och under två år efter entreprenadens godkännande. Eftersom jag från mitt försäkringsbolag endast kan få ett försäkringsbevis på ett år i taget har jag ingen reell möjlighet att uppfylla detta kontraktsvillkor. Begår jag ett kontraktsbrott om jag bara visar upp mitt aktuella försäkringsbevis?
Avtal
Jag har hört talas om Hantverkarformuläret 14 och ABS 09, men är osäker på när jag ska använda dessa avtal. Har ni några tips på hur jag ska tänka och vad händer om jag tar ”fel” avtal?
Avtal
Vi har ett avtal med en beställare som rör markarbeten. Det finns ett krav i AF-delen som avviker från en fast bestämmelse i AB 04. Avvikelsen står inte med under kod AFC.111 i AF-delen och vi räknade därför inte med den när vi lämnade anbud på jobbet. Nu påstår vår beställare att avvikelsen ändå ska gälla eftersom den också finns med i kontraktet. Vi tycker att det är fel. Antingen finns avvikelsen i sammanställningen eller så gäller avvikelsen inte. Vem har rätt?
Avtal
Vi utför balkongentreprenader och beställer specialtillverkade balkongplattor från olika leverantörer. Eftersom plattorna är både tunga och otympliga så avtalar vi särskilt om en bestämd leveranstidpunkt så att vi kan ha egen bemanning som tar emot vid lossning. Vår nya leverantör levererade en vecka för sent (utan avisering) och hänvisar till att de endast är skyldiga att betala vite för förseningen. Stämmer det? Vi har haft betydligt högre kostnader än så. ABM 07 är avtalat.
Avtal
Kan ett företag som är beställare (och byggherre) utse en entreprenör som BAS-U vid en delad entreprenad? Beställaren gör gällande att det är vårt företag som i huvudsak kommer att vara etablerat på byggarbetsplatsen. Det är en utförandeentreprenad med AB 04 som standardavtal.
Avtal
Vi har lämnat ett anbud till en bostadsrättsförening om byggnadsarbeten. Till grund för anbudet låg bland annat en teknisk beskrivning där det till viss del framgår vilka arbeten som ska utföras och hur dessa arbeten ska utföras. Av förfrågningsunderlaget framgick att standardavtalet ABT 06 skulle gälla för entreprenaden. Vi har ännu inte ingått något entreprenadavtal. Vi har nu kommit fram till att den lösning som framgår av den tekniska beskrivningen inte är lämplig utan skulle leda till ett dåligt resultat. Vem ansvarar för att resultatet av den aktuella lösningen blir bra?
Avtal
Vi funderar på att lämna ett anbud på ett ramavtal åt kommunen. Vi har tidigare inte lämnat anbud på ramavtal och undrar nu om ni kan förklara vad ett ramavtal är?
Avtal
Vi är entreprenör och en anställd hos oss är BAS-U i samband med att vi utför en entreprenad. Vår beställare påstår att BAS-U måste finnas på arbetsplatsen under den tid arbete bedrivs på denna. Är det riktigt?